شناسهٔ خبر: 36568497 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

انزوای آمریکا در نشست آژانس انرژی اتمی درباره ایران

ابنا

نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اقدامات هسته ای اخیر جمهوری اسلامی ایران، امروز با انزوای آمریکا در وین برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اقدامات هسته ای اخیر جمهوری اسلامی ایران، امروز پنجشنبه 30 آبان 1398 در وین برگزار شد.

در حالی که آمریکا و عربستان سعودی تلاش کردند تا کاهش محدودیت های برجامی ایران را دستاویزی برای محکومیت جمهوری اسلامی قرار دهند اما در این کار موفق نشدند و جلسه عملاً به انزای آمریکا منجر شد.

در نشست امروز شورای حکام، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین آخرین مواضع ایران در خصوص برجام و تحولات مرتبط را مطرح و تصریح کرد: اروپا باید برای حفظ مهمترین دستاورد دیپلماسی، هزینه بپردازد.

«کاظم غریب‌آبادی» در این نشست تصریح کرد که تنها راه حفظ برجام، اجرای تعهدات تمامی ‌طرف‌ها است و اروپا به جای انتقاد از ایران، به نقش مخرب آمریکا به عنوان دلیل اصلی وضعیت موجود، بپردازد.

غریب‌آبادی همچنین ادعاها مبنی بر ریسک اشاعه‌ای از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ای ایران را بی‌اساس خواند و افزود: طرح این مسائل موجب توقف اعمال حقوق ایران طبق برنامه ملی‌اش نخواهد شد.

وی با تأکید مجدد بر اینکه "سلاح اتمی هیچ جایگاهی در سیاست ها و دکترین دفاعی و امنیتی ایران ندارد" ادعاها مبنی بر ریسک اشاعه ای از سرگیری فعالیت های هسته ای ایران را بی اساس خواند و افزود: طرح این مسائل موجب توقف اعمال حقوق ایران طبق برنامه ملی اش نخواهد شد.

سفیر ایران همچنین برنامه هسته ای عربستان را "غیر شفاف" دانست و درباره تقاضای مذاکره آمریکا هم گفت: ادعای آمریکا برای مذاکره، یک ژست سیاسی برای گریز از مسؤولیت هایش در پایبندی به تعهدات بین المللی است.

* همکاری مثبت آژانس با ایران

«کرنل فروتا» مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تصریح کرد که این سازمان برای نظارت و راستی آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای، همکاری فعال و مثبتی با ایران دارد.

«جکی وولکات» نماینده آمریکا نیز در نشست امروز شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بدون اشاره به خروج غیرقانونی این کشور از توافق هسته‌ای برجام، گام‌های هسته‌ای ایران برای بازگرداندن توازن به برجام را موجب نگرانی قلمداد کرد و از سرگیری غنی‌سازی در فردو را فاقد توجیه دانست.

* سفیر عربستان: غنی‌سازی در «فردو» تهدیدی برای جامعه جهانی است!

سفیر آل سعود در آژانس بین‌المللی اتمی هم با بیان اتهامات گذشته علیه ایران، مدعی شد که غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات «فردو» تهدیدی برای جامعه جهانی است و جهان باید جلوی غنی‌سازی اورانیوم در فردو را بگیرد.

«عبدالله بن خالد» مدعی شد که گزارش‌های آژانس نشان دهنده سرپیچی ایران از توافق هسته‌ای در زمینه درصد غنی‌سازی اورانیوم، میزان غنی‌سازی و راه‌اندازی سانتریفیوژهای پیشرفته و توقف تمامی تعهدات خود در زمینه پژوهش و توسعه است و غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات فردو تحریک‌آمیز و تهدیدی برای جامعه جهانی است.

نماینده دولت سعودی در ادامه ادعا کرد که اقدامات ایران (که در پاسخ به بدعهدی طرف‌های امضاء کننده صورت گرفته و در چارچوب برجام تعریف می‌شود) نشان دهنده کاستی‌های توافق هسته‌ای است. وی بار دیگر ایران را به نا امنی در منطقه متهم کرد و مدعی شد که تهران منابع حاصله از برحام را در راستای ایجاد نا امنی در کشورهای منطقه هزینه می‌کند.

* حمایت انگلستان از برجام!

«دیوید هال» نماینده انگلیس در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در نشست شورای حکام تاکید کرد که این کشور از فعالیت‌های آژانس برای نظارت مستقل و راستی‌آزمایی اجرای برجام حمایت می‌کند.

وی همچنین با انتشار پیامی در توئیترش نوشت: امروز بیانیه سه کشور اروپایی (انگلیس، آلمان و فرانسه) درباره نگرانی‌مان در خصوص اقدام ایران برای کاهش تعهداتش در چارچوب برجام را قرائت کردم.

* انزوای ایالات متحده

اما جالب ترین واکنش را در این رابطه، نماینده دائم فدراسیون روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشت.

«میخاییل اولیانوف» عصر امروز پنجشنبه و پس از پایان نشست امروز شورای حکام آژانس، در توئیتی از انزوای آمریکا در این نشست خبر داد.

وی توئیت کرد: امروز مباحث سخت و دشواری مطرح شد؛ اما می‌توان به سه نکته درباره آن اشاره کرد که یکی از این موارد، تعهد همه طرفین برجام برای حفظ این توافق بود به طوری که آمریکا در انزوا (ایزوله) قرار داشت.

وی افزود: بسیاری از اعضا از سیاست‌های آمریکا درخصوص توافق هسته‌ای موسوم به برجام ابراز ناامیدی و همچنین بیشتر اعضاء از کاهش تعهدات ایران در برجام ابراز نگرانی کردند.

...............................
پایان پیام/ 101

نظر شما