شناسهٔ خبر: 36565394 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تکرار ادعاها و فرافکنی نماینده آمریکا علیه ایران در نشست شورای حکام آژانس

تهران- ایرنا- نماینده آمریکا در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بدون اشاره به خروج غیرقانونی این کشور از توافق هسته‌ای برجام، گام‌های هسته‌ای ایران برای بازگرداندن توازن به برجام را موجب نگرانی قلمداد کرد و از سرگیری غنی‌سازی در فردو را فاقد توجیه دانست.

صاحب‌خبر -

«جکی وولکات» (Jackie Wolcott) نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز(پنجشنبه) با صدور بیانیه‌ای در نشست شورای حکام آژانس در وین، در تلاش برای بزرگنمایی موضوع‌های فنی بین ایران و آژانس گفت: «اینکه امروز هنوز مواد هسته‌ای اعلام نشده در ایران وجود دارد بسیار نگران کننده است و اینکه ایران به مدت نزدیک به یک‌سال به میزان کافی به این موضوع نپرداخته کاملا غیرقابل قبول است.»
«شورای حکام باید بداند که آیا ایران تمام مواد، سایت‌ها و فعالیت‌های هسته‌ای خود را اعلام کرده یا به پنهان کردن فعالیت‌های حساس هسته‌ای از آژانس ادامه می‌دهد.»

نماینده آمریکا، در ادامه فضاسازی علیه ایران گفت: شورای حکام مسئولیتی اساسی برای پاسخ دادن با فوریت و شدت در حمایت از حل‌وفصل این موضوع‌ها دارد. وی همچنین مدعی ادامه تبعیت نکردن ایران از تعهدات شد و آن را غیرقابل قبول و مستحق تشدید موضوع از سوی شورای حکام دانست.

وولکات بدون اشاره به سابقه همکاری بی‌سابقه ایران با آژانس در اجرای تعهدات هسته‌ای و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و همچنین خروج آمریکا از برجام مدعی شد: ایران سابقه‌ای از فریبکاری دارد؛ ما باید تضمین کنیم که اقدامات ایران از تلاش‌های حیاتی راستی‌آزمایی آژانس منحرف نمی‌شود.

نماینده آمریکا، با بیان اینکه ایران فعالیت‌های حساس هسته‌ای خود را گسترش داده است، بدون اشاره به اینکه گام‌های کاهش تعهدات هسته‌ای ایران در برجام در واکنش به خروج آمریکا از این توافق، بازگشت تحریم‌ها و همسو با مفاد توافق‌هسته‌ای است، مدعی شد: هیچ دلیل مشروعی برای ازسرگیری غنی‌سازی اورانیوم ایران در تاسیسات فردو وجود ندارد؛ ایران باید به سرعت این اقدامات را بازگرداند. جامعه بین‌المللی باید یکصدا تاکید کند که ایران به سرعت این گام‌های تنش‌افزا را بازگرداند.
وولکات ادامه داد: ما تصریح کرده‌ایم که این اقدامات ایران فقط موجب تعمیق انزوای سیاسی و اقتصادی خواهد شد؛ هدف این اقدامات افزایش تنش‌ها به جای خنثی کردن تنش‌ها و تاکیدی بر چالش‌های جدی ایران برای نظام پادمانی و صلح و امنیت بین‌المللی است. تنش‌افزایی هسته‌ای فقط موجب تعمیق فشاری می‌شود که ایران با آن رو به روست. چنین مخاطره‌افزایی موجب حل بن‌بست کنونی یا کاهش تحریم نخواهد شد.

نماینده آمریکا در آژانس، در حالی که جمهوری اسلامی ایران هرگونه مذاکره‌ای تحت فشار و تحریم را رد کرده است، مدعی شد: آمریکا مایل به مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران برای حل موضوع‌هایی است که این کشور را از جامعه بین‌المللی جدا می‌کند؛ ما گزینه عادی‌سازی کامل روابط و لغو تحریم‌ها را به ایران ارائه می‌دهیم. همانگونه که رئیس جمهور ترامپ بارها گفته است، ما آماده و منتظر چنین تعامل دیپلماتیکی هستیم.

نماینده آمریکا همچنین مدعی شد، آژانس این اختیار را دارد که برای دسترسی به هر مکانی اعم از نظامی یا غیرنظامی در ایران درخواست بدهد تا اعلامیه‌های ایران تحت توافق پادمانی را راستی آزمایی کند.
2023
 

نظر شما