شناسهٔ خبر: 36540589 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

روحانی: فروپاشی برجام به ضرر دنیا خواهد بود

صاحب‌خبر -


روز گذشته سفرای جدید کشورهای سوئد، استرالیا، زیمبابوه، یمن و کامبوج در دیدارهای جداگانه با رئیس جمهوری، استوارنامه‌های خود را تقدیم کردند. حجت‌الاسلام حسن روحانی در دیدار این سفرا، بویژه سوئد و استرالیا، خواستار بی توجهی کشورهای مستقل جهان به تحریم‌ها شد و با تأکید بر پایبندی ایران به برجام، از تداوم نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی هنگام دریافت استوارنامه «ماتیاس لنتز» سفیر جدید سوئد در تهران، ابراز امیدواری کرد دو کشور بتوانند در شرایط اعمال تحریم‌های غیرقانونی از سوی امریکا، مناسبات و همکاری‌های فی‌مابین را ادامه و توسعه دهند.
رئیس جمهوری تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همچنان نسبت به تعهدات خود در برجام پایبند بوده و نظارت‌آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران ادامه خواهد داشت.
روحانی، کاهش برخی تعهدات برجامی را در چارچوب برجام دانست و افزود: به محض اینکه طرف‌های دیگر به تعهدات خودشان برگردند، ‌ایران نیز به تعهدات خود بازخواهد گشت. سفیر سوئد هم گفت: سوئد همواره از برجام حمایت کرده و ما تحریم‌های یکجانبه امریکا علیه ایران را غیرقانونی و محکوم می‌دانیم. رئیس جمهوری هنگام دریافت استوارنامه خانم «لیندال جین سکز» سفیر جدید استرالیا نیز   تأکید کرد: فروپاشی برجام به ضرر دنیا خواهد بود و همگان باید نسبت به مسائل مهم و منافع جهان توجه داشته باشند.
روحانی در دیدار «ابراهیم محمد بن محمد الدیلمی» سفیر جدید جمهوری یمن هم گفت: جمهوری اسلامی ایران با تمام توان پشتیبان مردم یمن در مسیر استقرار صلح و ثبات در این کشور و پیشبرد مذاکرات یمنی – یمنی است.
همچنین روز گذشته سفیران جدید ایران در 9 کشور فنلاند، کنگو، زلاندنو، پاکستان، جمهوری گینه، کنیا، سنگال، ترکمنستان و تونس، پیش از عزیمت به محل مأموریت با رئیس جمهوری دیدار و گفت‌وگو کردند. روحانی با اشاره به انتخاب خانم ودیعتی سفیر جدید ایران در فنلاند بر استمرار حضور بانوان در سطوح مختلف مدیریت کشور به عنوان یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های دولت تأکید کرد. خانم «فروزنده ودیعتی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در فنلاند و آقایان «شریعتی»، «مفتح»، «حسینی»، «میرزاآقایی چالکسرایی»، «برمکی»، «دهشیری»، «ارباب خالص» و «رئوف شیبانی» نیز به ترتیب به عنوان سفرای ایران در کنگو، زلاند نو، پاکستان، جمهوری گینه، کنیا، سنگال، ترکمنستان و تونس منصوب شدند.
دیدار فرمانده ارتش پاکستان با روحانی
رئیس جمهوری روزگذشته با ژنرال «قمر جاوید باجوا» فرمانده ارتش پاکستان که برای دیدار و رایزنی با مقام‌های ارشد نظامی وارد تهران شده بود، دیدار و گفت‌وگو کرد. حجت‌الاسلام حسن روحانی در این دیدار، ضرورت توجه به امنیت مرزهای دو کشور را مورد تأکید قرار داد و گفت: خوشبختانه شاهد تحولات مثبتی در این زمینه هستیم و اطمینان داریم با اراده‌ای که در دو طرف وجود دارد براحتی می‌توانیم با معضل قاچاق و قاچاقچیان و ناامن کنندگان مرزهای دو کشور مقابله کنیم. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران خط لوله صلح را تا مرز پاکستان رسانده است و کاملاً آمادگی داریم در این زمینه همکاری‌های خود را به نتیجه برسانیم، افزود: همچنین آمادگی داریم تمهیداتی فراهم کنیم که شرکت‌ها و تجار دو کشور بتوانند روابط گسترده‌تری با یکدیگر داشته باشند. او با بیان اینکه معتقدیم در زمینه مسائل و روابط منطقه‌ای همه باید در راستای برقراری صلح، آرامش و ثبات با یکدیگر همکاری کنند، گفت: درباره افغانستان همه می‌دانیم آنچه راهگشا خواهد بود مشارکت همه گروه‌ها و اقوام در سرنوشت افغانستان است و این مردم افغانستان هستند که می‌توانند در کشور خود بدون دخالت قدرت‌های خارجی تصمیم بگیرند. رئیس جمهوری، وجود پایگاه‌های نظامی و حضور نظامی امریکا را دلیل افزایش مشکلات افغانستان دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران و پاکستان از ظرفیت‌ها و فرصت‌های بزرگی برای تحکیم و تعمیق روابط و همکاری‌های مشترک دارند و می‌توانند فعالیت‌های مشترکی در راستای منافع بلندمدت دو کشور و منطقه داشته باشند.
ژنرال «قمر جاوید باجوا» هم در این دیدار با بیان اینکه هیچ کشوری نمی‌تواند روابط پاکستان و ایران را تحت شعاع قرار دهد، اظهار کرد: امروز برای برقراری امنیت در مرزهای دو کشور ملاقات‌هایی در تمام سطوح بین مقامات تهران و اسلام‌آباد وجود دارد و بایستی مرزهای دو کشور مرزهای صلح و برادری باشد تا از طریق آن روابط اقتصادی و تجاری گسترش یابد. فرمانده ارتش پاکستان پیش از این دیدار، با دریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.


نظر شما