شناسهٔ خبر: 36538887 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

لیست مشترک عربی، فصل اختلاف صهیونیست‎ها

صاحب‌خبر -
بنفشه غلامی/ «بنیامین نتانیاهو»، یکشنبه شب، دو روز مانده به پایان مهلت قانونی «بنی گانتز» برای تشکیل دولت، تلاش کرد با راه‎اندازی نشستی که بر آن نام «اضطراری» نهاده بود، تیر خلاص را به رقیب خود بزند. او رهبر حزب «آبی و سفید» را متهم کرد، در حال تشکیل دادن دولتی در اقلیت با مشارکت اعراب است.
در حالی که نبردها در غزه ادامه دارد و گردان‎های مبارز فلسطینی با موشک‎های خود زندگی را برای صهیونیست‎ها تیره و تار کرده‎اند، در عرصه سیاسی نیز لیست مشترک اعراب در پارلمان اسرائیل(کنست)، تبدیل به عاملی برای ایجاد شکاف بین سیاستمداران صهیونیست تراز اول در سرزمین‎های اشغالی شده است. به گزارش سایت روزنامه صهیونیستی «هاآرتص»، «بنیامین نتانیاهو»، نخست‎وزیر فعلی اسرائیل در کنفرانس «اضطراری» که در حزب «لیکود» برگزار شد، ائتلاف با لیست مشترک عربی را «نقطه شکستی» در این رژیم دانست و گفت: «بنی گانتز و گابی اشکنازی وارد مذاکراتی با نمایندگان فهرست مشترک عربی در کنست شده‎اند. همان کسانی که می‎خواهند اسرائیل را نابود کنند. اگر چنین دولت در اقلیتی شکل بگیرد، فردا در تهران، رام‎الله و غزه جشن برپا می‎شود.» او سپس حملاتش را تندتر کرد و گفت: «آیا اگر روزی به دفتر نخست‌وزیر زنگ بزنند و تهدید کنند، می‎خواهیم فلان جا را هدف بگیریم، باید بگوییم، صبر کنید با ایمن عوده و احمد الطیبی (نمایندگان عرب کنست) مشورت کنم؟!» او مدعی شد: «اگر رأی دهندگان می‎دانستند که گانتز می‎خواهد چنین کند، هرگز به او رأی نمی‎دادند.» در پی سخنرانی آتشین «نتانیاهو» علیه «گانتز»، حزب «آبی و سفید» بیانیه‎ای منتشر کرد و اعلام داشت: «نتانیاهو، همچون همیشه، فقط نگران خود است.»
بازی «لیبرمن» با کارت‎های مختلف
حزب «آبی و سفید» در حالی «نتانیاهو» را متهم به خودخواهی کرد که دیروز قرار بود، نمایندگان نخست‎وزیر، همان‌طور که خود وی در این کنفرانس گفته بود، با جناح‎های مختلف کنست وارد مذاکره شوند تا اجازه چنین رخدادی را به «گانتز» ندهند. خود «نتانیاهو» هم ساعتی پس از این کنفرانس با «اویگدور لیبرمن»، رهبر حزب «اسرائیل بیت‎نو» که از احزاب کلیدی در تشکیل دولت است، دیدار کرد. آنها پس از این دیدار که یک ساعتی به طول انجامید، دیدار را دیداری مفید و خوب درباره ارزیابی راه‎های تشکیل دولت توصیف کردند. البته همان‎طورکه از ویژگی شخصیتی «لیبرمن» و بازی او با کارت‎های مختلف انتظار می‎رفت، نمایندگان او بلافاصله پس از دیدار وی با «نتانیاهو» با نمایندگان «آبی و سفید» دیدار کردند و مدعی شدند، مذاکرات آنها برای تشکیل دولت رو به پیشرفت است و در دیدارهای آتی ممکن است به توافق‎هایی مؤثر دست یابند.
یک عضو لیکود که نخواسته نامش فاش شود، به «هاآرتص» گفته: «دور از انتظار نیست که گانتز موفق به تشکیل دولت شود. شاید دولتی که او تشکیل می‎دهد ضعیف و کوتاه مدت باشد، اما به‌هر‌حال تشکیل خواهد شد و او حتی در مدت اندک هم خواهد توانست، برخی قوانین مورد نظر خود، همچون محدود شدن زمان نخست‎وزیری به دو دوره و قوانینی که مردم مشتاق بودن آنها هستند را به تصویب رساند و برای خود در انتخابات آتی محبوبیتی بیشتر دست و پا کند.»
«بنیامین نتانیاهو»، نخست‎وزیر فعلی اسرائیل که نه در نخستین انتخاباتی که در آغاز بهار امسال برگزار شد و نه در انتخابات دوم که در پایان تابستان رقم خورد، نتوانست موفق به تشکیل دولت شود و 23 اکتبر (اول آبان) «بنی گانتز» مأمور به تشکیل دولت شد. امروز 28 روز است که وی مأمور تشکیل دولت شده، بنابر این طبق قانون اگر نتواند این کار را انجام دهد، مجبور خواهد بود، از «روون ریولین»، رئیس این رژیم بخواهد مهلت قانونی او را به مدت 2 هفته تمدید کند. اما مشخص نیست «ریولین» این مهلت را به او بدهد یا نه. اما در نهایت اگر «گانتز» موفق به تشکیل کابینه نشود، کنست ۲۱ روز فرصت خواهد داشت تا با موافقت 61 نماینده، یکی از اعضای خود را برای تشکیل دولت انتخاب کند.
فلسطینی‎ها چه می‎گویند
در حالی که بحث بر سر تشکیل دولت ائتلافی با مشارکت اعراب در تل‎آویو داغ است، آمارها نشان می‎دهد، فلسطینیان نیز مشتاق حضور احزاب خود در کابینه اسرائیل با هر کسی که در رأس آن باشد، نیستند. آمارهایی که روز یکشنبه در روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» منتشر شد، نشان داد، 49 درصد مردم فلسطین خواهان آن هستند که اعراب مشارکتی در امور حکومتی نداشته باشند و تنها 37 درصد آنها معتقدند، احزاب عربی هم می‎توانند در تشکیل دولت نقش داشته ‎باشند. در همین حال خبرها حاکی از آن است، «احمد الطیبی» و «ایمن عوده» دو نفر از نمایندگان فهرست مشترک اعراب در کنست، از سوی افراد ناشناس تهدید به مرگ شدند. شبکه 21 تلویزیون اسرائیل هم مدعی شده، این دو نماینده از کنست درخواست محافظ شخصی کرده‎اند، اما کنست تقاضای آنها را رد کرده‎ است.

نظر شما