شناسهٔ خبر: 36538156 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

نشست مقامات ارشد دولتی برای تشریح جزئیات اجرای طرح کمک معیشتی

اثر افزایش قیمت بنزین بر تورم ناچیز است

صاحب‌خبر -


روز گذشته ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری میزبان بیش از 10 مدیری بود که می‌خواستند در مورد چرایی اصلاح قیمت بنزین به مردم توضیح دهند و بگویند قرار است در حوزه ‌های مختلف چه اتفاقی رخ دهد و از سویی به مردم اطمینان دهند که تمام بخش‌ها شرایط باثباتی خواهد داشت و گرانی سَر از بازار کالایی در نمی‌آورد. مسئولان در این نشست به سؤالات اکثر خبرنگاران پاسخ دادند و اظهار امیدواری کردند که آثار تورمی از اصلاح قیمت بنزین بسیار ناچیز و کمتر از 4 درصد خواهد بود.
به گزارش ایسنا، درنشست خبری مشترک بین سخنگوی دولت، مسئولان وزارتخانه‌های تعاون، اقتصاد، صمت و نفت و همچنین سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی، تعزیرات حکومتی و معاونت حمل‌و‌نقل شهرداری تهران حضور داشتند.
به همه پول بنزین داده نمی‌شود
علی ربیعی سخنگوی دولت با بیان اینکه تمام مبالغ حاصل از اصلاح قیمت بنزین صرف اقشار کم درآمد خواهد شد، ادامه داد: این مبلغ به همه مردم ایران اختصاص پیدا نمی‌کند چرا که سیاست عادلانه کردن و برخورداری عادلانه در ذات این طرح نهفته است. مبارزه با قاچاق سوخت هم در این طرح در نظر گرفته شده است. چرا باید یارانه سوخت کشورهای دیگر را بدهیم؟
 ربیعی گفت: دولت ارکان نظام را در جریان اصلاح قیمت بنزین قرار داد و آنها در سه جلسه مختلف این تصمیم را تأیید کردند.
تأمین نیازها هنر دولت است
سخنگوی دولت با بیان اینکه در این شرایط درآمدهای دولت بسیار کاهش پیدا کرده است و تأمین نیازهای کشور یکی از هنرهای دولت بوده است، گفت: علاوه بر این کارهای زیربنایی هم معطل نمانده است اما تأمین حمایت معیشتی فقط از محل افزایش قیمت بنزین میسر بود. راه دیگر افزایش مالیات بود که شاید فشار در این زمینه منطقی و علمی نبود. این راه بهترین منبع برای اختصاص یارانه به اقشار پایین بود.
چه کسانی پول می‌گیرند؟
وی گفت: بازنشستگان و حقوق بگیران ثابت جزو طرح اصلاح قیمت بنزین هستند و البته گروه‌های زیادی از مزدبگیران ما در این طرح هستند. حتی بیکاران حاشیه نشین شهری که دفترچه سلامت گرفتند، نیز در این طرح هستند. باز هم ممکن است تعدادی از افراد را ندیده باشیم. سامانه‌ای به آنها اعلام می‌شود با حدود دویست کلمه توضیح می‌دهند به چه علت خود را محق می‌دانند و اجازه بررسی این موضوع را به ما هم می‌دهند.
 وی گفت: 75 درصد از مردم کشور تحت پوشش این طرح هستند.
سخنگوی دولت در بخش دیگری از این نشست خبری با بیان اینکه تا پایان دولت دوازدهم پرداخت‌ها قطعاً صورت می‌گیرد، اظهار کرد: اگر منابع جدیدی در اختیار ما قرار گیرد حتماً حمایت اجتماعی را افزایش خواهیم داد.
چرا زودتر اعلام نکردیم؟
ربیعی در ارتباط با نحوه اطلاع‌رسانی اجرای اصلاح قیمت بنزین گفت: تجربه به ما نشان می‌داد انتشار خبر زود هنگام دستاوردی جز فعال شدن قاچاقچیان، زد و بندهاو هدر رفتن منابع عمومی ندارد.
تورم سه و نیم درصدی
محمد علی دهقان، معاون وزیر اقتصاد و دارایی هم اعلام کرد که تأثیر افزایش قیمت بنزین بر تورم بیش از سه و نیم درصد نخواهد بود.
وی در پاسخ به سؤالی درباره آثار تورمی افزایش قیمت بنزین گفت: تأثیر تغییر قیمت بنزین فقط روی آن بخش از مصرف که مربوط به بنزین است خواهد بود و سهم بنزین در قیمت تمام شده بسیاری از کالاها و خدمات صفر است.
معاون اقتصادی وزیر اقتصاد اضافه کرد: چنانکه در سال‌های گذشته نرخ‌های ۱۰ درصد و ۴۰ درصد را تجربه‌کرده‌ایم، تورم در کشور ما غیرقابل انکار است اما نباید آنها را با هم مخلوط کنیم؛ اثر این افزایش قیمت ناچیز است.
کنترل تورم
پیمان قربانی، معاون بانک مرکزی هم در این نشست گفت که با مجموعه تدابیری که اندیشیده شده تورم کنترل شود. وی تصریح کرد: انتظار داریم اجرای طرح اصلاح قیمتی به افزایش مستمر سطح عمومی قیمت‌ها که تورم است منجر نشود؛ به این سبب بسته‌های تکمیلی حمایتی و کنترل قیمت کالا و خدمات دیده شده است.
معاون بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی با توجه به سیاستی که در ثبات بازارهای مالی و کنترل بازار ارز دارد، تدابیری اندیشیده که آثار تورمی افزایش قیمت بنزین در حداقل بروز کند.
تأثیر سایر متغیرها
در این نشست حمیدرضا عدل، معاون سازمان برنامه و بودجه گفت: در ۱۵ مرحله تغییر قیمت سوخت که از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۳ انجام شد، براساس آمار و اطلاعات ۶ بار تراز تورمی کشور تغییر نکرده است.
معاون فنی سازمان برنامه و بودجه افزود: علاوه بر این، ۶ بار تراز تورمی کاهش یافته است و سه بار افزایش تورم داشتیم که این افزایش تنها به‌دلیل افزایش قیمت سوخت نبوده بلکه آثار دیگر و متغیرهای اقتصادی نیز تأثیر داشته است.
وی درباره منابع سبد حمایتی از اصلاح قیمت بنزین گفت: برآورد ما این است که از تغییرات قیمت سوخت، سالانه ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشیم و به دستور رئیس جمهوری مکلف هستیم نظارت کنیم تا یک ریال از این درآمدها در بودجه عمومی صرف نشود.
پرداخت‌ها چه تضمینی دارد؟
عدل در پاسخ به این پرسش که چه تضمینی برای اجرا و تداوم طرح‌های معیشتی وجود دارد گفت: ردیف مجزایی برای طرح حمایتی در بودجه در نظر گرفته شده است. بنابراین، پرداخت‌های معیشتی تبدیل به قانون می‌شود و آن قانون تضمینی برای پرداخت‌ها خواهد بود و نگرانی در بین مردم از بابت عدم پرداخت بسته‌های حمایتی نباید وجود داشته باشد.
چطوری اعلام کنیم؟
احمد میدری، معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز اعلام کرد: افرادی که فکر می‌کنند مشمول دریافت بسته معیشتی هستند از طریق سایتی که اعلام می‌کنیم اقدام کنند.
6369 را ذخیره کنید
وی گفت: سامانه ۶۳۶۹ با همکاری وزارت ارتباطات راه‌اندازی شده و ما از این شماره به‌عنوان درگاه رسمی ارتباط با مردم استفاده خواهیم کرد و هرگاه پیامکی بخواهد ارسال شود از طریق همین شماره ارسال می‌شود.
کارمند بودن ملاک نیست
وی افزود: وضعیت یارانه‌ها و بسته‌های معیشتی از این درگاه به اطلاع مردم خواهد رسید و البته صرف کارمند دولت یا کارگر بودن به معنای این نیست که بسته معیشتی به افراد تعلق می‌گیرد.
درگاه تا پایان این هفته
میدری گفت: ۶۰ میلیون نفر (شامل ۷۲ درصد جمعیت کشور خواهد شد و ۲۸ درصد دیگر باقیمانده در حقیقت سه دهک بالای درآمدی هستند که مشمول دریافت این بسته نخواهند بود.) مشمول این طرح هستند که بر اساس جدول سازمان برنامه و بودجه، در سه نوبت بسته معیشتی را دریافت خواهند کرد و افراد غیر مشمول از طریق درگاه اینترنتی تا پایان هفته می‌توانند ثبت‌نام کنند تا پس از بررسی، به آنان اطلاع‌رسانی شود.
آماده افزایش سهمیه هستیم
پورسید آقایی، معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران هم از دیگر مدیرانی بود که به سؤالات خبرنگاران توضیح داد. وی گفت: اگر جایی احساس کنیم سهمیه خودروها کم است، وزارت کشور آمادگی افزایش را دارد. خودروهای دوگانه‌سوز از جمله مواردی بود که سهمیه آنان روز شنبه از ۲۰۰ لیتر به ۲۵۰ لیتر افزایش پیدا کرد.
تاکسی‌های شخصی بدون سهمیه
وی افزود: تنها جایی که برایش سهمیه در نظر گرفته نشده تاکسی‌های شخصی است که چون ساماندهی ندارد کاری نتوانستیم بکنیم. تاکسی‌های اینترنتی هم سهمیه دارند.
مسافر‌کش‌های شخصی اینترنتی شوند
معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران خاطرنشان کرد: کسانی که مسافرکشی شخصی می‌کنند در شرکت‌های اینترنتی تاکسی ثبت‌نام کنند، هم موضوع جا به‌جایی مسافر ساماندهی می‌شود و هم آنها سهمیه می‌گیرند.
دوماه فرصت
وی با بیان اینکه سهمیه ون‌ها نیز پس از بررسی به ۶۰۰ لیتر افزایش پیدا کرد، گفت: این سهمیه‌ها فعلاً علی‌الحساب است و اگر نیاز بود تا دو ماه آینده سهمیه‌ها را بیشتر خواهیم کرد.
قیمت ثابت تاکسی‌ها
معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران تأکید کرد: تاکسی‌های رسمی شهر هیچ تغییر قیمتی نداشتند و تاکسی‌های اینترنتی هم به حد کافی سهمیه دارند.
آماده پاسخگویی هستیم
در این نشست عباس تابش، مدیرعامل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: تلفن‌های گویا فعال هستند و سازمان حمایت آماده پاسخگویی به مردم است.
در بازار چه خبر بود؟
وی ادامه داد: روز یکشنبه ۴۳۰۰ بازرس اتاق اصناف و صنعت، معدن و تجارت کار خود را آغاز کردند و ۳۵ هزار مورد بازرسی انجام دادند و حدود ۲ هزار پرونده به تعزیرات ارجاع شده که حتماً برخورد خواهد شد و بررسی قیمت بیش۱۰۰ کالایی که مرتب بررسی می‌کنیم اینگونه بوده که بررسی‌ها نرمال بودن بازار را اثبات می‌کند که از این میان ۵۱ قلم کالا کاهش قیمت داشته‌اند، ۴۹ قلم کالا ثبات قیمت داشته‌ایم، ۱۳ قلم کالا ۵ تا ۷ درصد افزایش قیمت داشته که دلیل منطقی داشته است و بررسی دیروز کاملاً آرامش بازار را نشان می‌دهد.
شبانه روز جواب می‌دهیم
مدیرعامل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در ادامه تأکید کرد: سامانه‌های ما به‌صورت شبانه روزی بازار را رصد می‌کند و به تمام واحدهای تولیدی اعلام کردیم که در تولید این افزایش قیمت بنزین نباید تأثیر مشهودی داشته باشد.
گران نخرید
عباس قبادی، معاون وزارت صمت هم در این نشست گفت: با رسانه‌ها در خصوص کمپین «گران نخرید» هم همکاری می‌کنیم البته روند شکایات حاکی از آرامش بازار است و به مردم می‌گوییم به هر میزان که می‌خواهند خرید کنند چرا که مشکلی در رابطه با تأمین کالا نداریم.
وی تصریح کرد: مصوب کردیم فروش با تخفیف در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ادامه پیدا کند.
4 میلیون ثبت‌نامی
امیر وکیل‌زاده، معاون سازمان پخش فرآورده‌های نفتی هم در خصوص کارت سوخت گفت: تاکنون ۴ میلیون ثبت‌نامی داشتیم که برای حدود ۳ میلیون آنها کارت صادر شده است. کسانی که تاکنون کارت دریافت نکرده‌اند بدانند هر زمان کارت خود را تحویل بگیرند، سهمیه آنها تا شش ماه قابل ذخیره شدن است.
نفوذ ما فراگیر است
در ادامه جمال انصاری، معاون وزیر دادگستری و رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: نفوذ و حضور سازمانی ما در سطح کشور فراگیر است بنابراین اینکه برخی شهرها رصد شده و برخی با خلأ مواجه باشند درست نیست. ما در شرایط عادی هم حدود یک میلیون گردش پرونده داریم. دولت و نظام تجربه چنین رویکردهایی را داشته‌اند.
وی ادامه داد: سازمان تعزیرات حکومتی گشت ‌محور نیست اما برای کنترل بازار ناوگان گشت خود را به دوبرابر افزایش دادیم.

نکته

   احمد میدری: ۶۰ میلیون نفر (شامل ۷۲ درصد جمعیت کشور خواهد شد و ۲۸ درصد دیگر باقیمانده در حقیقت سه دهک بالای درآمدی هستند که مشمول دریافت این بسته نخواهند بود.) مشمول این طرح هستند که بر اساس جدول سازمان برنامه و بودجه، در سه نوبت بسته معیشتی را دریافت خواهند کرد و افراد مشمول از طریق درگاه اینترنتی تا پایان هفته می‌توانند ثبت‌نام کنند تا پس از بررسی، به آنان اطلاع‌رسانی شود
   محمد علی دهقان: سهم بنزین در قیمت تمام شده بسیاری از کالاها و خدمات صفر است / تأثیر افزایش قیمت بنزین بر تورم بیش از سه و نیم درصد نخواهد بود
   حمیدرضا عدل: پرداخت‌های معیشتی تبدیل به قانون می‌شود و آن قانون تضمینی برای پرداخت‌ها خواهد بود / نگرانی در بین مردم از بابت عدم پرداخت بسته‌های حمایتی نباید وجود داشته باشد
   پورسید آقایی: تنها جایی که برایش سهمیه در نظر گرفته نشده تاکسی‌های شخصی است
   عباس تابش: تلفن‌های گویا فعال هستند و سازمان حمایت آماده پاسخگویی به مردم است


برش
آیا جزو مشمولان طرح هستیم؟

روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اعلام کرد دولت برای حمایت از معیشت مردم از محل افزایش قیمت بنزین که در برگیرنده 60 میلیون ایرانی است،  مبالغ تعیین شده را برای اولین گروه از مشمولان طرح شامل 20 میلیون نفر به حساب آنان واریز خواهد کرد. در ادامه این اطلاعیه آمده است: همچنین در دو نوبت بعدی تا اوایل هفته آینده 40 میلیون نفر مشمول باقیمانده، مبالغ خود را دریافت خواهند کرد. همچنین به اطلاع هموطنان می‌رساند، افرادی که در فهرست مشمولان طرح حمایت معیشتی دولت قرار نگرفته‌اند می‌توانند از اواسط هفته آینده از طریق کد دستوری #6369* از وضعیت خود مطلع شوند. چنانچه درخواست این گروه از هموطنان هر زمان مورد تایید قرار گیرد، مبلغ بسته حمایت معیشتی از ابتدای اجرای طرح به حساب آنان واریز خواهد شد.
در پایان تاکید می‌شود افراد از هرگونه مراجعه حضوری به این وزارتخانه و ادارات استانی خودداری کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما