شناسهٔ خبر: 36538031 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

ترامپ در بحبوحه بحران تشکیل دولت در سرزمین‌های اشغالی با قانونی دانستن شهرک‎سازی‎ها یک بار دیگر به کمک نخست وزیر رژیم صهیونیستی رفت

هدیه ترامپ به نتانیاهو: شهرک سازی قانونی است!

«دونالد ترامپ» هفته پیش در کنفرانسی که لابی صهیونیستی در هتل نیویورک ترتیب داده بود و هر یک از شرکت‌کنندگان باید صدهزار دلار پرداخت می‎کردند تا ضمن حضور در این کنفرانس، پای سخنرانی رئیس‎جمهوری امریکا بنشینند، در جمع هواداران صهیونیست خود شوخی کرد و گفت که 98 درصد مردم اسرائیل او را دوست دارند.

صاحب‌خبر -

پس اگر دور بعد در امریکا رأی نیاورد، به اسرائیل می‎رود تا نخست‌وزیر آنها شود. آنچه او گفت، یک شوخی بیش نبود. اما واقعیت این است که با هدیه‎هایی که در نزدیک به سه سال گذشته به رژیم صهیونیستی داده، جای طرح چنین شوخی‎هایی را هم طبعاً باید داشته باشد. «مایک پمپئو»، وزیر خارجه امریکا روز گذشته جدیدترین هدیه‎ «ترامپ» به صهیونیست‎ها را در طبق گذاشت و اعلام کرد، از نظر واشنگتن شهرک سازی‎های اسرائیل قانونی است.
به گزارش سایت شبکه خبری «یورونیوز»، وزیر خارجه امریکا که در کنفرانسی خبری در این وزارتخانه سخن می‎گفت، تأکید کرد:«این شهرک‎سازی‎ها هیچ‎کدام از قوانین بین‎المللی را نقض نکرده‎است.» او با این حال گفت، فلسطینیان را تشویق می‎کند، برای حل اختلافاتی که در این مورد با طرف اسرائیلی دارند، وارد مذاکره با طرف مقابل شوند. اندکی پس از سخنان «پمپئو»، دولت امریکا به شهروندان خود برای سفر به سرزمین‎های اشغالی فلسطین هشدار داد. «پمپئو» در حالی موضع دولت «ترامپ» درباره شهرک‎سازی‎ها را اعلام کرد که دولت «باراک اوباما» این شهرک‎سازی‎ها را غیرقانونی و مانعی در پروسه صلح در خاورمیانه عنوان کرده و با همراهی اروپا، مسیر «نتانیاهو» برای ساخت شهرک‎سازی‎ها را ناهموار کرده‎ بود.
تصمیم دولت «ترامپ» درباره شـــهرک‎ســـازی‎های صهیونیســــتی ‌بلافاصله با واکنش‎های متفاوت سران اسرائیل و سایر کشورهای جهان روبه‎رو شد. «نتانیاهو» در توئیتی این تصمیم را تصحیح یک اشتباه تاریخی توصیف کرد. «بنی گانتز» رقیب او نیز از این اقدام استقبال کرد اما گفت: «باید منتظر توافق‎ها باشیم.» در مقابل، «صائب عریقات»، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف)، «ترامپ» را متهم کرد که قانون جنگل را فراتر از قوانین بین‎المللی می‎داند. «احمد ابوالغیظ»، دبیرکل اتحادیه عرب نیز تأکید کرد: «جامعه جهانی قانون بین‌المللی را می‌سازد نه صرفاً یک کشور واحد.» «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، وزارت خارجه روسیه، وزارت خارجه اردن، وزارت خارجه مصر و همچنین «برنی سندرز» و «الیزابت وارن»، نامزدهای انتخابات ریاست‎جمهوری امریکا این اقدام را محکوم کرده و اعلام داشتند، از نظر آنان شهرک‎سازی‎های اسرائیل در کرانه باختری غیرقانونی است. شورای امنیت نیز اعلام کرد فردا موضوع شهرک‌سازی‌ها را بررسی می کند.
استدلال‎های غلط «پمپئو»
این واکنش‎ها ابتدایی‎ترین رخدادی بود که خود «پمپئو» نیز می‎دانست بعد از ادای سخنانش با آنها مواجه خواهد شد. به‌همین دلیل وی برای توجیه آنچه که می‎گوید، با اشاره به سیاست‎های «جیمی کارتر» که اخیراً تحت عمل جراحی مغز قرارگرفت، گفت: «سال 1978 نیز دولت کارتر احداث شهرک‎سازی‎ها در کرانه غربی را در تضاد با قوانین بین‎المللی ندید. اما دولت‎های دیگر با او مخالفت کردند.» «دانیل کورتزر»، سفیر سابق امریکا در مصر و اسرائیل، درباره پوچ بودن توجیه‎های بیان شده، در روزنامه امریکایی «نیویورک دیلی نیوز» نوشته: «پمپئو می‎گوید برای امریکا واقعیت موجود مهم است. اما در نگاه به این واقعیت موجود، قوانین موجود و کارهای غیرقانونی را نمی‎بیند. 10 سال پیش سال‌های 2004 و 2005 که من سفیر امریکا در اسرائیل بودم، یک ژنرال بازنشسته اسرائیل به اسم باروش اشپیگل، مأمور شده بود اطلاعاتی را درباره شهرک‎سازی‎ها و محدودیت‎های اسرائیل در مذاکرات درخصوص این مسأله جمع‌آوری کند. او برای من فاش کرد که شهرک‎سازی‎ها حتی مطابق قوانین خود اسرائیل غیرقانونی است. زیرا این شهرک‎ها در حال ساخت در مناطقی هستند که به طور قانونی ملک شخصی فلسطینیان هستند. به جز این اول ژانویه 2009 نیز روزنامه «هاآرتص» (چاپ تل آویو) در گزارشی نوشت: حدود 75 درصد شهرک‎ها، بدون مجوز یا برخلاف مجوز‎های صادر شده، در حال ساخت و ساز هستند. علاوه بر این بانک اطلاعات نشان می‎دهد که در بیش از 30 شهرک، ساخت‌ساز ساختمان‎ها و زیر ساخت‎هایی همچون جاده‎ها، مدارس، کنیسه‎ها و حتی پاسگاه‎های پلیس روی ملک شخصی فلسطینیان بنا شده‎اند. اینها واقعیت‎های موجودی است که پمپئو نادیده گرفته است.»
هدیه ویژه «ترامپ» به «نتانیاهو»
اما آنچه دیروز در وزارت خارجه امریکا رخ داد، از یک نکته نباید غافل ماند: «زمان»؛ و به‌عبارت دقیق‎تر «زمان اعلام قانونی بودن شهرک‎‌سازی‎ها از سوی دولت امریکا». «دونالد ترامپ» نزدیک به سه سالی که از ریاست جمهوری‎اش می‎گذرد، با چند اقدام عجیب درمورد مناقشه اسرائیل و فلسطین، همگان را شگفت‎زده کرده‎است. او سال 2017 قدس را به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت، ماه مه 2018 سفارت امریکا را از تل‎آویو به قدس منتقل کرد، ماه سپتامبر 2018 نه تنها کمک مالی به آژانس کمک به مهاجران و کارگران فلسطینی را مسدود کرد که دفتر سازمان آزادیبخش فلسطین در واشنگتن را نیز بست، ماه فوریه 2019 کمک‎های خود به تشکیلات خودگردان برای کرانه غربی و غزه را قطع کرد و در ماه مارس نیز حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی را به رسمیت شناخت و اکنون نیز در ماه نوامبر شهرک‎سازی‎ها را قانونی دانسته است. نکته قابل توجه در این اقدامات سه اقدام آخر او که در سال 2019 انجام شده، این است که این اقدامات درست همزمان با بحران تشکیل دولت در سرزمین‎های اشغالی انجام شده‎اند. چهارشنبه مهلت قانونی «بنی گانتز» برای معرفی کابینه خود به سر می‎رسد. اگر او نتواند از پس این کار برآید و طبق قانون پارلمان رژیم باید فردی را معرفی کند. اعلام قانونی بودن شهرک‎سازی‎ها که از سیاست‎های دولت «نتانیاهو» بوده‎است، می‎تواند کمکی به او باشد تا در سمت خود ابقا شود. از همین رو روزنامه امریکایی «نیویورک تایمز»، اعلام قانونی بودن شهرک‎سازی‎های رژیم صهیونیستی در کرانه غربی را هدیه «دونالد ترامپ» برای دوست و همراه خود، «بنیامین نتانیاهو» توصیف کرده و نوشته‎است: «احتمال اینکه در صورت ناکامی گانتز، کنست نیز نتواند فردی مشخص را معرفی کند، بسیار است. در این صورت باید منتظر سومین انتخابات اسرائیل در یک سال باشیم. حمایت ترامپ از نتانیاهو می‎تواند در صورت ناکامی گانتز در تشکیل دولت، به یاری نتانیاهو آید.» این روزنامه همچنین اشاره کرده، طرح قانونی دانستن شهرک سازی‎ها از مدت‎ها پیش در دستور کار دولت ترامپ بود، اما منتظر فرصت مناسب برای این کار بودند. اولین بار این «دیوید فریدمن»، سفیر امریکا در اسرائیل بود که در ماه ژوئن، درباره این مسأله سخن گفت و اعلام کرد که دولت امریکا هرگز با طرح شهرک سازی‌های اسرائیل مخالفت نمی‌کند و اسرائیل نیز برای ساخت و ساز در کرانه باختری نیازی به اجازه واشنگتن ندارد. این طرح از آن زمان مسکوت ماند تا الان که نتانیاهو به آن نیاز دارد، رو شود.

نظر شما