شناسهٔ خبر: 36515479 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فرانسه خواستار «احترام ایران به آزادی بیان و حق اعتراضات مسالمت‌آمیز» شد

وزارت خارجه فرانسه در اظهاراتی که مداخله آشکار در امور داخلی ایران است از اغتشاشات و ناآرامی‌های چند روز گذشته در کشور حمایت کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از «اسکای نیوز» وزارت خارجه فرانسه روز دوشنبه در اظهاراتی مداخله‌جویانه درباره امور داخلی ایران، خواستار «احترام ایران به آزادی بیان و حق اعتراضات مسالمت‌آمیز» در ایران شد. 

پیش از این دولت آمریکا و آلمان نیز در بیانیه‌هایی که مداخله آشکار در امور داخلی یک کشور محسوب می‌شود، از اغتشاشات و ناآرامی‌ها در ایران حمایت کرده و خواستار برخورد مسالمت‌آمیز با تخریب‌گران اموال عمومی و مردمی شده بودند. 

فرانسه در حالی خواستار احترام ایران به آزادی بیان و حق اعتراضات مسالمت‌آمیز شده که جنبش جلیقه‌زردهای این کشور شنبه گذشته یک‌سالگی خود را جشن گرفت. پلیس فرانسه ضمن برخورد خشن با جلیقه‌زردها تاکنون هزاران نفر را در ارتباط با آنها بازداشت کرده است. تنها تا فوریه 2019، بیش از هشت هزار جلیقه‌زرد توسط پلیس فرانسه بازداشت شده بودند. تاکنون 10 جلیقه‌زرد نیز در فرانسه کشته شده‌اند.

در بهمن‌ماه سال گذشته، وقتی که معاون نخست‌وزیر ایتالیا با گروهی از جلیقه‌زردها دیدار کرد، پاریس این اقدام را تحریک‌آمیز خواند و سفیر خود را از رُم فراخواند. سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در پی این اقدام «لوئیجی دی‌مایو»، به وی هشدار داد که «با مداخله‌های مکرر» به روابط دوجانبه آسیب وارد نکند.

در آذرماه گذشته، «بهرام قاسمی»، سخنگوی وقت وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران وقتی در یک برنامه رادیویی با سوالی در خصوص جنبش جلیقه زردها مواجه شد، اظهار داشت: «جریان جلیقه‌زردها بحث داخلی کشور فرانسه است و ما کمتر علاقه‌مندیم درباره این مسایل صحبت کنیم. ما علاقه داریم این کشورها یاد بگیرند در مسایل داخلی دیگر کشورها دخالت نکنند.»

انتهای پیام/ق

نظر شما