شناسهٔ خبر: 36497838 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مصوبات جلسه علنی عصر مجلس

تصویب کلیات لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها موافقت کردند.

صاحب‌خبر -

آغاز نوبت عصر جلسه علنی مجلسبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، نمایندگان در جلسه علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در بررسی گزارش کمیسیون مشترک رسیدگی به لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، با کلیات این لایحه با ۱۸۶ رأی موافق، ۱۵ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۹ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

آقای علی اصغر یوسف نژاد عضو هیئت رئیسه مجلس و عضو کمیسیون مشترک رسیدگی به لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در توضیح این لایحه، گفت: با توجه به رشد روزافزون دهیاری‌ها و شهرداری‌ها و مطالبات آن‌ها، شرایط ایجاب می‌کند که درآمد‌های پایدار برای این مجموعه‌ها مشخص شود. از سوی دیگر ۵۳ درصد جمعیت در شهرها، ۱۲ درصد در کلانشهر‌ها و ۳۵ درصد در روستا‌ها ساکن هستند که این عدم تناسب مشکلاتی را برای خدمات‌رسانی به مردم ایجاد کرده است.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی افزود: در این لایحه جهت تحقق درآمد‌های پایدار برای شهرداری‌ها و دهیاری‌ها وظایفی را مشخص کردیم تا تأمین منابع آن‌ها ساماندهی شود.

 اعضای هیئت رئیسه نمی‌توانند رئیس یا سخنگوی کمیسیون باشند 

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برابر آیین نامه داخلی مجلس اعضای هیئت رئیسه نمی‌توانند رئیس و یا سخنگوی کمیسیون باشند.

آقای لاریجانی در پاسخ به تذکر نماینده تهران افزود: باید سخنگوی جدیدی برای کمیسیون مشترک رسیدگی به لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها انتخاب شود.

علیرضا رحیمی در بررسی گزارش کمیسیون مشترک رسیدگی به لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در تذکری آیین نامه‌ای با استناد به ماده ۱۹ آیین نامه داخلی مجلس گفت: در این ماده تصریح شده که هیچ یک از اعضای هیئت رئیسه مجلس نمی‌توانند عهده دار ریاست یا سخنگوی کمیسیون‌های تخصصی مجلس باشند لذا سخنگویی آقای علی اصغر یوسف نژاد با وجود زحماتی که در کمیسیون مشترک رسیدگی به لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها کشیدند غیر معتبر است.

رئیس مجلس نیز این تذکر را وارد دانست.

 مجوز استفاده از منابع مالی به شهرداری و دهیاری برای اجرای پروژه‌ها 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها مجوز دادند تا از منابع مالی جهت اجرای پروژه‌ها(طرح‌ها) استفاده کنند.

نمایندگان مجلس در نوبت عصر امروز (یکشنبه) در مصوبه‌ای به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها مجوز دادند تا با استفاده از انواع ابزار‌های تامین مالی و روش‌های اجرایی مناسب، پروژه‌های(طرح‌های) مصوب شهری و روستایی را اجرایی کنند.

 گزارش تکمیلی حادثه قطار تبریز – مشهد مجددا بررسی می‌شود 

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده تبریز گفت: گزارش تکمیلی حادثه قطار تبریز – مشهد در هیئت رئیسه مجلس مجدد بررسی می‌شود.

آقای محمدحسین فرهنگی در تذکری به استناد ماده (۱۰۰) آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: گزارش حادثه قطار تبریز – مشهد چاپ و در اختیار نمایندگان قرار گرفت. بر اساس ماده (۴۵) آیین‌نامه داخلی این موضوع در هیئت رئیسه مجلس نیز بحث شد و هیچ منعی برای ارائه گزارش تکمیلی مطرح نشد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی افزود: این موضوع در افکار عمومی مطرح شده و ۳ بار در دستور هفتگی مجلس نیز چاپ شده است. بنا بر این انتظار می‌رود گزارش به صورت روشن قرائت شود و نسبت به قرار گرفتن مجدد آن در دستور کار تجدید نظر شود، زیرا از دستور کار هفته جاری حذف شده است.

آقای لاریجانی در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: آنچه در هیئت رئیسه بحث شد اینکه کمیسیون‌ها می‌توانند گزارش دهند، اما گزارش تکمیلی معنا ندارد مگر آن که از عناوین دیگر استفاده شود. با توجه به تذکر جنابعالی مجدداً موضوع را در هیئت رئیسه بررسی خواهیم کرد.

 شرایط تأمین مالی پروژه‌های مصوب شهری و روستایی مشخص شد 

نمایندگان مجلس شرایط تأمین مالی پروژه‌های مصوب شهری و روستایی را تعیین کردند.

نمایندگان در بررسی لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با تصویب ماده (۱) این لایحه با ۱۷۳ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع ۲۳۷ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

بر اساس ماده ۱ در این قانون، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:
الف) عوارض محلی: وجوهی که برای تأمین هزینه‌های شهر و روستا در چارچوب قوانین و مقررات مربوط توسط شورا‌های اسلامی وضع می‌گردد.
ب) عوارض غیرمحلی: وجوهی که به موجب قانون توسط مجلس شورای اسلامی وضع می‌شود و نوعی درآمد برای شهرداری‌ها و دهیاری‌ها است.
ج) بهای خدمات: مبلغی که شهرداری، سازمان‌ها، موسسات و شرکت‌های وابسته به شهرداری و یا دهیاری بر اساس مصوبات شورای اسلامی شهر و یا بخش در ازای خدمات ارائه شده، از متقاضیان دریافت خدمات وصول می‌کنند.

همچنین نمایندگان با ماده ۲ این لایحه با ۱۶۹ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۷ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در ماده ۲ آمده است: در صدر ماده (۲۹) آیین‌نامه مالی شهرداری‌ها مصوب ۱۳۴۶/۴/۱۲ و اصلاحات بعدی آن واژه «شش» به واژه «نه» اصلاح و متن زیر به عنوان بند‌های (۷)، (۸) و (۹) به ماده مذکور اضافه می‌شود:
۷- واگذاری دارایی‌های مالی
۸- واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای
۹- درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری و مشارکت در سرمایه گذاری

براساس این گزارش ماده (۳) لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با ۱۶۹ رأی موافق، ۳ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۷ نماینده حاضر در جلسه تصویب شد.

در ماده ۳ این لایحه آمده است: شهرداری‌ها و دهیاری‌ها می‌توانند از انواع ابزار‌های تأمین منابع مالی و روش‌های اجرایی مناسب برای اجرای پروژه‌های مصوب شهری و روستایی و پروژه‌های سرمایه‌گذاری و مشارکتی با پیش‌بینی تضمین‌های کافی، بر اساس قوانین موضوعه با تصویب شورای اسلامی مربوطه استفاده نمایند.

آیین‌نامه معاملاتی موضوع این ماده ظرف مدت سه ماه از تاریخ لازم‌الاجراء شدن این قانون، به پیشنهاد مشترک شورای عالی استان‌ها و وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) تهیه می‌شود و به تصویب هیئت دولت می‌رسد.

همچنین نمایندگان با الحاق یک بند به ماده ۳ لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با ۱۴۳ رأی موافق، ۳۸ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۴ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در این بند الحاقی که به پیشنهاد غلامرضا کاتب به تبصره (۳) الحاق شد، آمده است: دهیاری‌ها می‌توانند به عنوان دستگاه اجرایی در استفاده اعتبارات تملک دارایی‌ها به عنوان امانی فعالیت نمایند.

رئیس مجلس شورای اسلامی
 دو فوریت لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها تصویب شده است 
آقاي لاريجانی گفت: دو فوریت لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها تصویب شده است و این لایحه را نمی‌توان دو شوری بررسی کرد.

آقای غلامرضا کاتب، نماینده مردم گرمسار در بررسی گزارش کمیسیون مشترک رسیدگی به لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری و دهیاری‌ها، افزود: افزایش عوارض نوسازی در این لایحه چند برابر شده که نشان می‌دهد که بررسی لایحه نیاز به کار کارشناسی دارد.

آقای کاتب پیش از اعلام مخالف خود با کلیات این لایحه در تذکر آئین نامه‌ای، گفت: طرح و لوایح دو فوریتی و یک فوریتی ابتدا باید به کمیسیون بروند و پس از تصویب در صحن مجلس بررسی شوند.

وی همچنین افزود: دستور کار کنونی مجلس، نه لایحه و نه طرح است، بلکه گزارش مشترکی از طرح و لایحه بود و ایرادات متعددی در آن وجود دارد و دارای ایرادات اصل ۷۴ و اصل ۷۵ است، اکنون درخواست دارم این لایحه به صورت دو شوری بررسی شود.

آقای لاریجانی رئیس مجلس هم در پاسخ به تذکر آقای کاتب نماینده گرمسار گفت: موضوعی که در دستور کار مجلس قرار گرفته ادغام یک طرح و یک لایحه است و اشکالی به آن وارد نیست.

رئیس مجلس افزود: از آنجاییکه دو فوریت این لایحه تصویب شده است، نمی‌توان به صورت دو شوری آن را بررسی کرد.

 آغاز نوبت عصر جلسه علنی مجلس 

جلسه نوبت عصر صحن علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی آغاز شد.

دستور کار جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در نوبت عصر امروز (یکشنبه) به این شرح است:
>> ادامه بررسی گزارش کمیسیون مشترک در مورد لایحه دوفوریتی درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها.
>> ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی در مورد لایحه اصلاح مواد (۲۰) الی (۲۳) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران تنفیذی در ماده (۳۰) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل‌وچهارم (۴۴) قانون اساسی.
>> ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد لایحه تجارت (کتاب اول- قرارداد‌های تجارتی).
>> گزارش کمیسیون اصل نودم (۹۰) قانون اساسی در مورد آسیب شناسی قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورا‌های اسلامی و بررسی طرز کار دستگاه‌های متولی در اجرای قانون انتخابات کشور.
>> گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه یک فوریتی ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری‌- صنعتی و دوازده منطقه ویژه اقتصادی.
>> گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد طرح یک فورتی الحاق موادی به قانون نحوه اجرای اص ۴۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
>> انتخاب سه نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان عضو شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی.
>> انتخاب دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی (یک نفر از کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری و یک نفر از کمیسیون اجتماعی) به عنوان ناظر در شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی.

 جلسه بعدی مجلس؛ فردا 

آقای مسعود پزشکیان نائب رئیس مجلس با اعلام پایان نوبت عصر امروز (یکشنبه) مجلس، گفت: جلسه بعدی مجلس فردا (دوشنبه) ساعت هشت صبح با ادامه دستور کار هفتگی برگزار می‌شود.

نظر شما