شناسهٔ خبر: 36497810 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مهمترین عناوین اقتصادی ۲۶ آبان

رصد روزانه ۱۰۰ قلم کالا/تورم افزایش قیمت بنزین کمتر از ۲ درصد است

جزییات بسته تکمیلی سهمیه سوخت ناوگان شهری، هر گونه افزایش قیمت کالا به بهانه افزایش نرخ بنزین تخلف است، تورم افزایش قیمت بنزین کمتر از ۲ درصد است، رصد روزانه ۱۰۰ قلم کالا، عدم افزایش قیمت در حوزه تاکسیرانی برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین عناوین اخبار اقتصادی امروز ۲۶ آبان به شرح زیر است:

ضرورت برقراری تعرفه ترجیحی با هند و چین

«محمدرضا فاروقی» لازمه تسهیل و توسعه تجارت کشور را برقراری تعرفه ترجیحی با کشورهای مختلف و استفاده از ارزهای ملی در این رابطه دانست و گفت: برای استفاده از ظرفیت خوب تجاری کشور لازم است تا رفتارهای حرفه‌ای و متقابل را در تجارت بین‌المللی بپذیریم و از شرایط تحریمی خارج شویم.

نایب رییس کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق بازرگانی با استقبال از عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا تصریح کرد: یکی از مزایای عضویت در اتحادیه اوراسیا این است که این اتحادیه می‌تواند به عنوان واسط بین ایران و سازمان‌های اقتصادی بین‌ المللی که در آن عضو نیستیم، مانند سازمان تجارت جهانی (WTO) عمل کند.

این فعال اقتصادی تصریح کرد که برای توسعه تجارت و افزایش صادرات لازم است تا با کشورهای هند و چین و همچنین برخی از بازارهای هدف در آفریقا و اروپا، تعرفه ترجیحی برقرار کنیم. فاروقی درباره چالش‌های موجود در راه تجارت با اتحادیه اوراسیا گفت: گمرک ایران اعمال تعرفه ترجیحی ۳۸۰ قلم کالا برای تجارت با اوراسیا را ابلاغ کرده که قطعا منظور از آن واردات است، اما متاسفانه تعداد زیادی از کالاها در اولویت چهارم واردات قرار دارند.

 

جزییات بسته تکمیلی سهمیه سوخت ناوگان شهری

«شهرام رضایی»  شب گذشته (شنبه 25 آبان ) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما درباره بسته تکمیلی سهیمه سوخت ناوگان شهری گفت: ناوگان تاکسی تلفنی در سهمیه بندی قبلی کارت شخصی شان باطل و به آن‌ها کارت سوخت داده شد و اکنون نیز اگر این خودرو‌ها به وسیله وزارت صمت و شهرداری‌ها ساماندهی شوند به میزان ۲۰۰ لیتر برای خودرو‌های بنزین سوز و ۱۲۰ لتیر برای دوگانه سوز در کارت بانکی شان واریزی خواهیم داشت.


نماینده شرکت پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه برای خودرو‌های بین شهری‌ها نیز منتظر اطلاعات سازمان راهداری هستیم تا سهمیه سوخت آن‌ها اعمال شود، گفت: براساس اعلام وزارت نفت و شرکت پخش فراوده‌های نفتی، پس از دریافت اطلاعات، ۷۵۰ لیتر برای خودرو‌های بنزین سوز و ۴۵۰ لیتر برای دوگانه سوز از آذرماه اعمال و برای این ۱۰ روز باقیمانده آبان نیز سهمیه واریز می شود.

وی درباره سوخت سرویس‌های مدارس نیز گفت: اگر این خودرو‌ها در سامانه سپند ثبت نام شده باشند بر اساس اطلاعات سهمیه بندی، مبلغ به کارت بانکی واریز خواهد شد.

 

هر گونه افزایش قیمت کالا به بهانه افزایش نرخ بنزین تخلف است

«رضا رحمانی» شب گذشته (شنبه 25 آبان) در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما با اشاره به اینکه هر گونه افزایش قیمت کالا به بهانه افزایش نرخ بنزین تخلف است، گفت: در حال حاضر از حیث وجود کالاهای مصرفی و مورد نیاز کشور در شرایط خوبی به سر می بریم و قطعاً کمبودی وجود ندارد و جای نگرانی برای مردم نیست.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در حوزه صنعت بیشترین تأثیرپذیری از یارانه حامل های انرژی به گازوییل مربوط می شود که خوشبختانه دولت افزایشی برای آن در نظر نگرفته است، تصریح کرد: برای صیانت از حقوق مردم و جلوگیری از سوء استفاده گری برخی سودجویان،​ پس از اصلاح نرخ بنزین​، مقرر کرده ایم که هیچ افزایش نرخی در کالاها نباید داشته باشیم و با این حال هر گونه افزایش قیمت، تخلف محسوب می شود.

 

وی با اشاره به اینکه اقتصاد کشور دچار مشکلات ساختاری است، گفت: متأسفانه اقتصاد ما برای واردات طراحی شده البته این معادله در سال های اخیر بر عکس شده است. در حوزه کالاهای اساسی واردات زیادی داشته ایم.

رحمانی با اشاره به اینکه سال 97 حجم واردات کالاهای مصرفی کشور 31 و 2 دهم درصد منفی بوده است، افزود: طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی در بخش کالاهای واسطه ای مانند مواد اولیه 16 و 8 دهم درصد منفی و در حوزه کالاهای سرمایه ای 21 و 8 دهم درصد منفی ثبت شده است.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر 25 درصد از ردیف کالاهای وارداتی به کشور ممنوع شده و آن هم به دلیل بی کیفیت بودن نسبت به تولیدات داخلی است، گفت: سیاست کلان ما، کنترل واردات، مبارزه با قاچاق و ممنوعیت واردات کالاهایی که مشابه آن در داخل تولید می شود است. اگر جایی کالایی به میزان کافی تولید بشود و ما واردات آن را ممنوع نکردیم مردم می توانند به ما اطلاع بدهند و در صورت اثبات، از واردات آن جلوگیری می شود.

 

تورم افزایش قیمت بنزین کمتر از ۲ درصد است

«سید حمید پورمحمدی» شب گذشته (شنبه 25 آبان) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اینکه بر اساس الگو‌های اقتصادی، در افزایش اخیر قیمت بنزین، تورمی که بر سطح عمومی قیمت‌ها اثر می‌گذارد حدود یک و نیم تا ۲ درصد محاسبه شده است، گفت: سازمان برنامه و بودجه همه منابع حاصل از تفاوت قیمت ناشی از افزایش قیمت بنزین را در حسابی در نزد خزانه نگهداری می‌کند، گفت: این سازمان این مبلغ را عینا به حدود ۶۰ میلیون نفر در قالب حدود ۱۸ میلیون خانوار تقدیم می‌کند.

 

معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه درباره میزان تورم احتمالی ناشی از افزایش قیمت بنزین با اشاره به اینکه نظرات مختلفی در این باره مطرح شده است، گفت: با توجه به اختلاف قیمت بنزین در کشورمان نسبت به منطقه، یارانه‌ای که برای بنزین داده می‌شود عادلانه توزیع نمی‌شود و از این یارانه، دهک اول در مقایسه با دهک دهم، ۲۳ برابر بیشتر برخوردار می‌شود بنابراین بسیاری معتقد بودند که باید این موضوع، اصلاح و یارانه، عادلانه توزیع شود.

 

وی با بیان اینکه دیدگاه دیگر این بود که زمانی که تفاوت قیمت بنزین در کشورمان با کشور همسایه بیش از ۱۵ هزار تومان است طبیعتا قاچاق آن زیاد می‌شود و نباید زمینه قاچاق را فراهم کنیم، افزود: نظر دیگر این بود که با اصلاح قیمت بنزین، استفاده از خودرو‌های گازسوز و برقی، بیشتر و آلودگی هوا کم می‌شود.

 

خیال مردم از بابت آرامش بازار و تامین کالا راحت باشد

«سید یاسر رایگانی» شب گذشته (شنبه 25 آبان) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما  با تاکید بر اینکه خیال مردم از بابت آرامش بازار و تامین کالا راحت باشد، گفت: کمبود هیچ کالایی در کشور نخواهیم داشت. از روز نخست اجرای طرح مدیریت مصرف، به مدیران تعزیرات حکومتی سراسر کشور ابلاغیه‌های اعلام شد و با دستور وزیر دادگستری و رئیس سازمان تعزیرات حکومتی، تمهیدات اولیه اندیشیده شد.

 

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی با بیان اینکه مقررات لازم اجرایی شد و گشت‌های کنترل و نظارت بر بازار را دو برابر کردیم، گفت: این طرح جدید که از روز شنبه آغاز شد تا یک ماه ادامه دارد و پس از آن هم رصد و کنترل و نتیجه گیری می‌کنیم و این طرح را تا پایان سال ۱۳۹۸ ادامه خواهیم داد.

 

رایگانی با تاکید دوباره نسبت به اینکه بازار آرام است و مشکل خاصی در کشور نداریم، گفت: سازمان تعزیرات حکومتی با همکاری مردم تجربه‌های خوبی در مبارزه با احتکار و گران فروشی دارد و اکنون هم با همکاری مردم و دستگاه‌های مرتبط می‌توانیم اوضاع را کنترل کنیم و طبق قانون، مانع احتکار و گران فروشی و سوءاستفاده برخی افراد می‌شویم.

 

کشور از نظر ذخایر راهبردی در بهترین شرایط است/ به صورت روزانه ۱۰۰ قلم کالا را رصد می‌کنیم

«عباس قبادی» شب گذشته (شنبه 25 آبان) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با تاکید بر اینکه تامین کالا‌های اساسی و دیگر کالا‌ها در شرایط کاملا خوبی است، گفت: کشور از نظر ذخایر راهبردی در بهترین شرایط است و با توجه به سامانه جامع تجارت، تولید و واردات کالا از مرحله ترخیص تا عرضه در شبکه‌های خرد، رصد می‌شود.

 

معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه پس از اعلام نرخ جدید بنزین، جلسه تنظیم بازار به ریاست وزیر صنعت، معدن و تجارت و با حضور همه اعضاء برگزار و تصمیمات لازم گرفته شد، گفت: متناظر همین جلسه را استانداران سراسر کشور برگزار کردند.

 

وی با اشاره به اینکه این جلسات ادامه دارد، اضافه کرد: تصمیماتی در سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان هم گرفته شد تا با همکاری دیگر سازمان‌های نظارتی، بازار را پایش و رصد کنند و مانع ایجاد خلل در عرضه و توزیع کالا شوند. تاکنون افزایش قیمت یا کمبود کالا گزارش نشده است.

 

افزایش قیمت در حوزه تاکسیرانی وجود ندارد

«مرتضی ضامنی» شب گذشته (شنبه 25 آبان) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه به واسطه افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی و تمهیداتی که اندیشیده شد مجموعه دولت این انتظار را از حوزه تاکسیرانی داشت که افزایش قیمت شکل نگیرد، گفت: این موضوع به همه سازمان‌های تاکسیرانی در سراسر کشور ابلاغ و همراهی لازم انجام شد.

 

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کشور با اشاره به اینکه امروز بر اساس گزارش ها، حوزه‌های تاکسیرانی مانند قبل مشغول ارائه خدمت بودند، افزود: فقط در تهران به علت بارندگی و آب و هوا مشکلاتی وجود داشت اما در بخش تاکسیرانی، خدمات به خوبی ارائه شد.

 

وی با اشاره به اینکه بازرسان سازمان‌های تاکسیرانی در شهر‌ها بر امور تاکسیرانی نظارت می‌کنند، گفت: شهروندان در صورت وقوع تخلف می‌توانند موارد را به شماره‌های اعلام شده اطلاع دهند.

 

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کشور با تاکید بر اینکه سهمیه تاکسی‌های با سوخت بنزین ۴۰۰ لیتر و تاکسی‌های دو گانه سوز ۲۰۰ لیتر در ماه در نظر گرفته شد که کافی نبود، گفت: با مسئولان ذیربط در این باره رایزنی و تصمیمات بسیار خوبی اتخاذ شد.

 

ضامنی ادامه داد: در حوزه تاکسی‌های دوگانه سوز سهمیه از ۲۰۰ به ۲۵۰ لیتر و سهمیه خودرو‌های ون از ۴۰۰ به ۶۰۰ لیتر افزایش یافت و برای ناوگان فعال در بخش سرویس مدارس، سهمیه‌ای در نظر گرفته نشده بود که با ارائه دلایل، برای آن‌ها سهمیه در نظر گرفته شد. گوش شنوا در دولت وجود دارد و حرف‌ها و دلایل ما را شنیدند و از دولت به ویژه وزارتخانه‌های کشور و نفت تشکر می‌کنیم./

 

 

 

 

 

نظر شما