شناسهٔ خبر: 36497789 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

کشاورزی؛ نیازمند مدیریت مصرف آب/ پساب تهران به ایوانکی می‌رسد؟

کشاورزی استان سمنان امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند مدیریت مصرف آب است؛ برخی برنامه‌ها ازجمله انتقال پساب تهران به ایوانکی می‌تواند کمکی به کاهش برداشت آب از منابع زیرزمینی باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، مدیریت مصرف آب یکی از مسائل اساسی بوده که در استان سمنان به‌عنوان معضلی ریشه‌دار مطرح است.

یکی از مهم‌ترین مشکلات حال حاضر استان سمنان، مدیریت منابع آب است و در مسائل مربوط به این بخش، مقداری از کار به مدیریت انتقال آب بازمی‌گردد که بر عهده وزارت نیرو بوده و بخش دیگری مربوط به مدیریت مصرف می‌شود که همه مردم و مسؤولان در آن دخیل هستند.

با توجه به اینکه بیشترین مصرف آب در استان سمنان در بخش کشاورزی است و این وضع در کشور نیز به همین ترتیب برقرار بوده، یکی از موارد مهمی که در دستور کار قرار گرفته، مدیریت مصرف آب است.

خوشبختانه پس از سفر رئیس‌جمهوری و هیأت دولت به استان سمنان، اجرای سامانه‌های نوین آبیاری را در این استان شاهد بودیم که باید ادامه یابد و در حوزه تأمین آب موردنیاز بخش کشاورزی با رعایت اولویت مصرف بهینه، تمهیداتی اندیشیده شود.

پساب تهران در راه کشاورزی ایوانکی؟

حجت‌الاسلام مرتضی کشمیر، امام جمعه ایوانکی در همین زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار کرد: در بحث تأمین آب کشاورزی مشکلاتی داریم؛ وزیر نیرو باید نگاه ویژه‌ای به تأمین آب کشاورزی به‌ویژه در بخش ایوانکی داشته باشد.

وی با بیان اینکه به انتقال بخشی از پساب تهران برای تأمین آب کشاورزی ایوانکی نیاز است، تصریح کرد: مطالبه ما از وزیر نیرو، تحقق مسیر انتقال این پساب بوده که از درجه اهمیت زیادی برخوردار است.

امام جمعه ایوانکی با اشاره به اینکه ایوانکی حتی قبل از انقلاب منطقه ممنوعه در بهره‌برداری بیش از حد از چاه‌ها بوده است، اضافه کرد: این وضع الآن نسبت به قبل از انقلاب بحرانی‌تر شده و موج بحران برداشت آب از دشت‌ها از سال‌های قبل انقلاب وجود داشته؛ ولی در شرایط فعلی شدت آن افزایش یافته است.

ایوانکی حتی قبل از انقلاب منطقه ممنوعه در بهره‌برداری بیش از حد از چاه‌ها بوده است

کشمیر با تأکید بر اینکه وزیر نیرو بخشی از جریان پساب تهران را به تأمین آب کشاورزی ایوانکی اختصاص دهد، تصریح کرد: حوزه کشاورزی این بخش باید از چنین برنامه‌ای بهره‌مند شود و استفاده کند.

امام جمعه ایوانکی با بیان اینکه معضل کمبود آب در استان سمنان جدی است، اظهار کرد: وزارت نیرو باید نگاه جدی، عمیق و ریشه‌ای به تأمین آب در استان سمنان داشته باشد و برنامه‌ها را در این حوزه به‌سرعت به مرحله اجرا برساند تا کمبودها برطرف شود و از مشکلات مردم کاسته شود.

کار را به خود مردم بسپارید

یکی از کشاورزان ایوانکی نیز به فارس می‌گوید: مصرف درست آب دغدغه کشاورزان هم هست؛ اما دولت باید ما را کمک کند و به لحاظ علمی و فنی هم راه‌حل‌های خوب ارائه شود.

اصغر مرندی بیان کرد: تجربه نشان داده است که قدرت مردمی کارها را پیش می‌برد و با اتکا به آن می‌توان کارهای بزرگی صورت داد؛ چنانکه در تاریخ انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس نیز شاهد بودیم با تکیه بر همین قدرت مردمی و بسیج عمومی، چه کارهای بزرگی صورت گرفت.

بخش کشاورزی امروز نیازمند توجه بیشتر مدیران دولتی و ورود متخصصان جهاد کشاورزی است

او که به گفته خودش بیشتر صیفی‌کار است، می‌گوید: بخش کشاورزی امروز نیازمند توجه بیشتر مدیران دولتی و ورود متخصصان جهاد کشاورزی است تا بتواند بیش از گذشته توسعه یابد و گذرگاه‌های خودکفایی را پشت سر بگذارد.

این کشاورز عقیده دارد: دولت امروز وظیفه سنگینی برای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی و صرف هزینه، سرمایه، توان و نیروی انسانی و... فعالان و بهره‌برداران بخش کشاورزی بر عهده دارد.

اقتصاد مقاومتی را جدی بگیرید

اقتصاد مقاومتی و عمل بدان مدت‌هاست دغدغه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بوده و در پیام‌های سالانه معظم‌له نیز بر آن تأکید فراوان شده تا مسؤولان و مدیران کمی از دایره شعار، سخنرانی و حرف و سخن به سمت عمل و اقدام در میدان روی بیاورند و اقتصاد کشور راه نجاتی فراروی خویش ببیند.

گرچه انتظارات رهبر فرزانه انقلاب در تمام این سال‌ها آن‌طور که باید و شاید برآورده نشده است؛ اما تلاش وافر مردم برای افزایش تولید در بخش کشاورزی و بی‌نیازسازی کشور از واردات محصولات کشاورزی از سایر کشورها الگویی پیش‌برنده در عمل به اقتصاد مقاومتی است که امروز باید در سایر بخش‌ها نیز تسری یابد.

 انتهای پیام/۷۵۰۳۵/م/و

نظر شما