شناسهٔ خبر: 36467070 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نظارت، با هرگونه افزایش قیمت،

هرگونه افزایش قیمت در کالاها، تخلف است

وزیر صمت: هرگونه افزایش قیمتی در کالا‌های مختلف با توجیه افزایش قیمت بنزین، تخلف و با جدی‌ترین شکل ممکن برخورد می‌شود.

صاحب‌خبر -
هرگونه افزایش قیمت در کالاها، تخلف استبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بخش بسیار بزرگی از حمل و نقل کالا‌های مختلف در کشور از طریق وسایل گازوئیل سوز انجام می‌شود و بر این اساس، هرگونه افزایش قیمتی در کالا‌های مختلف با توجیه افزایش قیمت بنزین، تخلف است.
آقای رضا رحمانی در حاشیه جلسه امروز ستاد تنظیم بازار و در جمع خبرنگاران افزود: هیچ مشکلی در خصوص تامین کالا‌ها مخصوصا کالا‌های اساسی وجود ندارد و کالا‌های ضروری در میزان بسیار مناسبی ذخیره شده است.
وی اضافه کرد: دستگاه‌های مختلف از جمله تعزیرات و سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان مکلف شدند با تشدید نظارت، با هرگونه افزایش قیمت، برخورد جدی کنند.
آقای رحمانی ادامه داد: هرگونه افزایش قیمت کالا در پی افزایش قیمت بنزین، سوء استفاده و تخلف است و با آن به جدی‌ترین شکل ممکن برخورد می‌شود.
 
مسؤولان به فکر مردم هستند؛
کالا‌های اساسی تأمین شده و ذخاير وجود دارد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: کالا‌های اساسی تأمین شده است و ذخایر وجود دارد و افزایش قیمت بنزین تأثیری در افزایش قیمت کالا‌های دیگر ندارد و هر گونه افزایش قیمتی تخلف است.
 آقای رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه ستاد تنظیم بازار افزود: اکنون اطلاع رسانی مهم‌ترین مطلبی است که مردم بدانند که مسؤولان به فکر مردم هستند.
وی ادامه داد: ما ذخایر کالایمان در بهترین حالت است و بعضی افراد به ما ایراد می‌گرفتند که چرا در بنادر کالا آماده و بی تدبیری رخ داده است؟
آقای رحمانی گفت: این بی تدبیری نبود و سیاست دولت این بود که کالا زیاد وارد و واردات انجام شود و اکنون در کالا‌های صنعتی بیش از مصرف دو سال ذخایر داریم.
وی افزود: در کالا‌های اساسی شش ماه تا یک سال ذخایر داریم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ما دنبال این هستیم که کالا‌ها را توزیع کنیم تا تاریخ مصرفشان سپری نشود.
وی گفت: ما در اکثر کالا‌های صنعتی تولیدمان بیش از سال قبل است.
رحمانی افزود: حدود ۶ و نیم درصد در بخش معدن و فولاد و ۱۵ درصد در سیمان افزایش تولید داشته ایم.
وی گفت: همچنین تولید روغن نباتی ۷ درصد افزایش داشته است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: ما دنبال رونق صادرات هستیم، ولی اولویت ما تنظیم بازار داخلی است.
وی گفت: قرار شد اگر در حوزه‌ای نیاز به پشتیبانی باشد اقدامات لازم صورت گیرد و افزایش قیمت کالا‌ها باید ناچیز باشد.
آقای رحمانی افزود: حمل و نقل کالا با وسائل نقلیه گازوییلی است و تغییری در قیمت گازوییل ایجاد نشده است و نباید از افزایش قیمت بنزین سوء استفاده شود.
وی گفت: در آژانس‌ها و تاکسی‌ها تمهیدات لازم اندیشیده شده است و برای دهک‌های پایین‌تر بسته‌های حمایتی اجرا خواهد شد.
آقای رحمانی افزود: دوستان حاضر در نشست قول داده اند که همراهی کنند و حق هیچگونه افزایش قیمتی ندارند و از امروز نباید افزایش قیمت صورت گیرد و هر گونه افزایش قیمت سوء استفاده محسوب می‌شود و تخلف است.
وی گفت: دادستانی و تعزیرات در میدان هستند و بازرسی‌ها باید تشدید شود.
آقای رحمانی افزود: کالا‌ها الآن موجود است و افزایش قیمت قابل قبول نیست.
وی ادامه داد: برای تنظیم بازار باید با همکاری دوستان نظارت شود تا هیچگونه تخلفی صورت نگیرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از همه مردم تشکر می‌کنم که در همه صحنه‌ها حضور دارند و آگاه هستند.
وی ادامه داد: تصمیمات گرفته شده باید اطلاع رسانی شود و از وزارت کشور و مسؤولان که از تولید و تنظیم بازار حمایت می‌کنند تشکر می‌کنم.
 
افزايش 15 درصدی تولیدات غذایی در سال جاری
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت:​ افزایش قیمت تولیدات به بهانه تغییر نرخ بنزین، به هیچ وجه پذیرفته نیست ضمن اینکه تولید صنایع غذایی امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۱۵ درصد افزایش دارد.
آقای رضا رحمانی امروز در حاشیه جلسه ستاد تنظیم بازار افزود: وزارت صنعت با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و دولت، سیاست تأمین کالا‌های اساسی و پایداری آن را دنبال می‌کند و در حال حاضر برخی از کالا‌های صنعتی، برای مصرف دو ساله ذخیره شده است ضمن اینکه در مورد کالا‌های اساسی حداقل به میزان مصرف ۶ ماه در کشور ذخیره داریم و همچنین در برخی از کالاها، ذخیره برای مصرف بیش از یک سال نیز وجود دارد.
وی اضافه کرد: تاریخ مصرف برخی از کالا‌های ذخیره شده رو به اتمام است، ما درصددیم این کالا‌ها را به روز کنیم همچنین زمان تاریخ مصرف برخی کالا‌ها تا عید امسال است که می‌خواهیم با عرضه این کالا‌ها به فروشگاه‌ها و مراکز عرضه، از انقضای مصرف آن‌ها جلوگیری کنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از نظر ذخیره کافی کالا‌های اساسی و مواد اولیه، مشکلی نداریم و از نظر تولید نیز روند رو به رشدی داریم که در اکثر کالا‌های صنعتی در ۷، ۸ ماه گذشته نسبت به سال قبل رشد تولید داشته ایم، در صنایع غذایی ۱۵ درصد، در محصولات معدن و فولاد، ۶.۵ درصد، در تولید مس ۱۵ درصد، سیمان ۶ درصد و روغن نباتی ۷ درصد افزایش تولید در مقایسه با سال قبل روی داده است.
آقای رحمانی افزود: روند تولید امسال بیشتر از سال قبل است در عین حال تولیدکنندگان فشار می‌آورند که مجوز صادرات دهیم، اما به دلیل اینکه اولویت ما تأمین نیاز‌های داخل است میزان صادرات را محدود می‌کنیم گرچه ما وظیفه رونق صادرات هم داریم، اما ملاحظه بازار داخلی در اولویت است.
وی با بیان اینکه هیچ کس نباید نگرانی از نظر تأمین کالا‌ها داشته باشد گفت:​ اگر در جایی تصمیمی گرفته می‌شود با هماهنگی وزارت کشور به عنوان فرمانده عملیات اقتصاد مقاومتی و وزارت نفت که در خط مقدم اقتصاد مقاومتی قرار دارد باید تنظیم بازار با کمک اصناف و بازار، ​ صورت گیرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه افزایش قیمت بنزین روی تولید داخل اثر ناچیزی دارد، افزود: عمده تولیداتی مانند آهن و کاشی که متأثر از حمل‌ونقل است آن هم عمدتاً بر حمل‌ونقل گازوئیلی مبتنی است که ربطی به بنزین ندارد و اگر عده‌ای بخواهند از افزایش قیمت بنزین سوءاستفاده کنند، با آن‌ها برخورد می‌شود.
وی اضافه کرد: مثلاً در مورد تاکسی و یا مسافربر‌های شخصی، دولت در مورد آن‌ها سهمیه بنزین در نظر گرفته و از طرفی برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر جامعه، طبق گفته رئیس جمهور، خانوار‌هایی که متأثر از افزایش قیمت هستند، حمایت خواهند شد.
آقای رحمانی ادامه داد: دولت حمایت از دهک‌های مردم را به صورت جدی دنبال می‌کند و از فردا حمایت از آن‌ها شروع می‌شود، به ویژه بازنشستگان که اطلاعات و شماره حساب آن‌ها وجود دارد، در اولویت حمایت قرار دارند.
وی با اشاره به حضور نمایندگان اصناف، تعزیرات، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان در جلسه ستاد تنظیم بازار گفت: همکاران صنفی قول داده‌اند که خودشان به تنظیم بازار کمک کنند و سال قبل نیز با دولت همراه بودند. دستگاه‌های دولتی و تنظیم بازاری حق ندارند افزایش قیمت بدهند گرچه قبلاً مجوزش را دریافت کرده‌اند، همه این مجوز‌ها را از امروز باطل می‌کنیم و فعلاً این مجوز‌ها را به صورت مراعات نگه دارید.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: هرگونه افزایش قیمت حتماً سوء استفاده و تخلف محسوب می‌شود و سازمان حمایت با همکاری بسیج و بازرسان اصناف و دادستانی که همیشه در کنار ما بوده اند، باید با تخلفات افزایش قیمت برخورد کنند.
آقای رحمانی همچنین خطاب به نمایندگان اصناف و تعزیرات حکومتی گفت: باید بازرسی را تشدید کنید و ما دلیلی نمی‌بینیم که به دلیل افزایش قیمت بنزین، قیمت روی کالا‌های موجود در بازار بالا رود، چون ذخیره کافی برای مصرف تا سال آینده در مورد اکثر کالا‌ها وجود دارد.
وی همچنین خطاب به مدرس خیابانی معاون خود در امور تنظیم بازار و اصناف افزود: ایشان فرمانده اقتصاد مقاومتی در وزارت صنعت است و باید همه در این زمینه همکاری و بازار را کنترل کنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با بیان اینکه اطلاع‌رسانی در امر تنظیم بازار بسیار مهم است، گفت: نمونه‌اش همین برگزاری جلسه ستاد تنظیم بازار است به محضی که امروز جمعه دعوت کردیم، همه دوستان حاضر شدند و باید همه برای تنظیم بازار، پای کار باشند، تا فشاری به مردم از نظر معیشت وارد نشود.
 

نظر شما