شناسهٔ خبر: 36446637 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت:

ایران پس از ونزوئلا ارزان ترین بنزین جهان را ارائه می کند

دلاویز با بیان اینکه پس از ونزوئلا ارزان‌ترین بنزین جهان را ارائه می‌کنیم، گفت: فاصله قیمتی ما با قیمت‌های جهانی و کشور‌های همسایه زمینه قاچاق این فراورده‌ها را فراهم می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، «محسن دلاویز» شب گذشته (چهارشنبه 22 آبان) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه در کشور، مصرف به طور کلی با استاندارد‌های جهانی فاصله دارد و در حامل‌های انرژی نیز این چنین است، گفت: مصرف داخلی انرژی، سالانه ۳۲۰ میلیون بشکه نفت خام است که ۲۴ درصد آن در حمل و نقل استفاده می‌شود و ۶۰ درصد آلودگی هوا نیز مربوط به وسایل نقلیه است.

 

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به اینکه هر ۱۰ سال، مصرف بنزین کشور دو برابر می‌شود، ادامه داد: ظرفیت تولید بنزین کشور از سال ۹۲ تاکنون 2 برابر شده است اما اگر روند مصرف را کنترل نکنیم در چند سال آینده باید بنزین وارد کنیم. در شش ماه نخست امسال مصرف بنزین روزانه به ۹۷ و ۴ دهم میلیون لیتر رسید.

 

دلاویز با بیان اینکه پس از ونزوئلا ارزان‌ترین بنزین جهان را ارائه می‌کنیم، گفت: فاصله قیمتی ما با قیمت‌های جهانی و کشور‌های همسایه زمینه قاچاق این فراورده‌ها را فراهم می‌کند.

 

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به اینکه ۴۳ کشور جهان ۴۲۶ میلیارد دلار یارانه انرژی می‌دهند، ادامه داد: ایران با ۶۹ میلیارد دلار یارانه در رتبه نخست این کشور‌ها در سال ۲۰۱۸ میلادی پس از عربستان و چین قرار دارد. چین با یک و نیم میلیارد جمعیت ۴۴ میلیارد دلار یارانه انرژی می‌دهد.

 

دلاویز با اشاره به اینکه ۶۲ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی کشور در سال ۹۷ بود، گفت: حدود ۹۷۰ هزار میلیارد تومان دولت یارانه انرژی داد که حدود ۲۰ برابر بودجه عمرانی کشور است. اگر این یارانه ساماندهی شود در درآمد سرانه تأثیر دارد و برای پیشرفت کشور هزینه می‌شود.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به اینکه سه دهک ثروتمند جامعه ۵۰ درصد یارانه انرژی کشور را مصرف می‌کند، افزود: حدود ۲۰ میلیون سواری و وانت بار و ۱۱ میلیون موتور سیکلت در کشور تردد می‌کنند که از ۲۰ میلیون خودرو یک و سه دهم میلیون دستگاه فرسوده هستند و تا سه سال آینده یک و نه دهم میلیون خودروی فرسوده به این تعداد اضافه می‌شود.

 

دلاویز بر این موضوع هم اشاره داشت که ۵۰ درصد موتور سیکلت‌های کشور نیز فرسوده هستند و گفت: میانگین مصرف بنزین سال گذشته کشور ۳۸ درصد بیشتر از مصرف اتحادیه اروپا بوده است.

 

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با بیان اینکه چشم انداز مصرف بنزین اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰ چهار و دو دهم لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است، گفت: این در حالی است که در ایران در هر ۱۰۰ کیلومتر هفت و هفت دهم لیتر بنزین مصرف می‌کنیم.

 

وی با تاکید بر اینکه بحث افزایش قیمت انرژی باید نظارتی و حمایتی باشد، گفتک اگر تغییری در قیمت روی دهد باید دهک‌های کم درآمد جامعه منتفع شوند. تا زمانی که قیمت‌های انرژی این چنین است بحث بهینه سازی مصرف به جایی نمی‌رسد.

 

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با بیان اینکه بر اساس مطالعات مرکز کنترل ترافیک تهران، میزان شدت انرژی در اتوبوس سه و نیم برابر، در تاکسی ۲۲ برابر و در خودرو‌های شخصی ۲۶ برابر مترو است، ادامه داد: باید به سرعت به سمت گسترش حمل و نقل ریلی و مترو پیش برویم.

 

وی با اشاره به اینکه برای بهینه سازی مصرف انرژی، دو و شش دهم میلیارد دلار برای تهران و هشت کلانشهر کشور قرارداد بسته ایم، افزود: هفت و نیم میلیارد دلار نیز برای حمل و نقل ریلی و زیرساخت‌های آن با وزارت راه قرارداد داریم./

نظر شما