شناسهٔ خبر: 36446510 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران:

مصرف بنزین ۹.۷ درصد افزایش داشته است/ کیفیت سوخت، بسیار بهبود یافته است

وکیل زاده با بیان اینکه مصرف حامل‌های انرژی در کشور بسیار زیاد است، گفت: در مقایسه با سال گذشته مصرف بنزین ۹.۷ درصد افزایش داشته است

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، «امیر وکیل زاده» شب گذشته (چهارشنبه 22 آبان) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه مصرف حامل‌های انرژی در کشور بسیار زیاد است و در مقایسه با سال گذشته مصرف بنزین 9.7 درصد افزایش داشته است، گفت: یکی از دلایل افزایش مصرف بنزین، نبود سوخت‌های جایگزین است.

 

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه میانگین جهانی مصرف عمومی یک خودرو روزانه ۳ تا ۴ لیتر است، گفت: این در حالی است که در ایران، خودرو‌ها به طور میانگین روزانه ۴ تا ۵ لیتر بنزین مصرف می‌کنند.

 

وی با اشاره به اینکه ۱۶ میلیون خودرو و ۸ میلیون موتورسیکلت در کشور تردد می‌کنند که اگر یک لیتر از میانگین مصرف جهانی بیشتر بنزین مصرف کنند ۱۹ میلیون لیتر اضافه مصرف داریم، گفت: قاچاق بنزین در مقایسه با گازوییل بسیار کمتر است و با توجه به مصرف و قیمتها، حدود دو و نیم تا سه میلیون لیتر بنزین، مظنون به قاچاق است.

 

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه در سال ۹۴ با توجه به نزدیکی قیمت بنزین در کشور با قیمت جهانی آن، انگیزه‌ای برای قاچاق وجود نداشت، گفت: پالایشگاه‌ها نفت را به نرخ بین المللی از دولت می‌خرند و بنزین را به نرخ بین المللی به دولت می‌فروشند که اکنون قیمت هر لیتر بنزین ۴۴ سنت، تمام می‌شود.

 

وکیل زاده با بیان اینکه آماری که شرکت کنترل کیفیت هوا درباره آلوده کننده‌ها ارائه می‌دهد مربوط به شش سال پیش است، افزود: اکنون ۳۵ میلیون لیتر بنزین و گازوییل یورو در کلانشهر‌ها و جاده‌های مواصلاتی توزیع می‌کنیم و در آینده نزدیک نیز کل توزیع کشور با استاندارد یورو انجام می شود.

 

وی با اشاره به اینکه کیفیت سوخت، بسیار بهبود یافته است، ادامه داد: آلودگی ذرات معلق به خودرو‌ها مربوط می‌شود نه به سوخت لذا باید به سمت افزایش کیفیت تولید خودرو‌ها برویم. اگر افزایش قیمت سوخت، موجب افزایش همزمان رفاه اجتماعی شود این موضوع تأثیر مثبتی در جامعه دارد.

 

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه توسعه سوخت سی. ان. جی در اولویت برنامه‌های وزارت نفت است، گفت: هرچه مصرف سی. ان. جی بیشتر شود مصرف بنزین کمتر می شود.

 

وی با بیان اینکه یک متر مکعب سی. ان. جی معادل یک لیتر بنزین، ارزش حرارتی دارد، گفت: به علت اختلاف قیمت سی. ان. جی با بنزین، با گسترش جایگاه‌های سی. ان. جی، مصرف آن افزایش دارد.

 

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران در ادامه این برنامه خبری درباره سامانه کارت هوشمند برخط برای سوخت خودرو‌ها اینگونه توضیح داد: این سامانه برای گازوییل وجود دارد اما برای بنزین، وجود سامانه برخط مزیت نیست.

 

وی ادامه داد: اگر ارتباط جایگاه بنزین با شبکه قطع شود توزیع سوخت مختل می شود البته برخط نبودن به معنای آف لاین بودن سامانه نیست، زیرا جایگاه‌ها هر چند ساعت یک بار اطلاعات خود را ارسال و این اطلاعات ذخیره می‌شود.

 

وکیل زاده با بیان اینکه  از ابتدای تیر امسال تاکنون ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار کارت سوخت صادر شده است، گفت: ۴ میلیون و ۳۰ هزار نفر نیز درخواست داده اند. همچنین ۳ ماه پیش روزانه ۱۸ هزار تقاضا برای کارت سوخت داشتیم که در حال حاضر به ۵ هزار تقاضا کاهش یافته است./

نظر شما