شناسهٔ خبر: 36432901 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

«اوکراین‌گیت»، چند پله تا پایان

تهران- ایرنا- روند تحقیقات برای استیضاح ترامپ اکنون به روزهای حساس خود رسیده است؛ جلسات استماع شهادت شهود جدید در کنگره از امروز (چهارشنبه) آغاز خواهد شد و طبق آنچه دموکرات‌ها اعلام کرده اند، روند استیضاح تا حدود یک ماه دیگر و پیش از پایان سال جاری میلادی، خاتمه خواهد یافت.  

صاحب‌خبر -

از روزی که «دونالد ترامپ» وارد اتاق بیضی شکل کاخ سفید شده، روزی نیست که جنجال و بحران در اطراف این تاجر آمریکایی و چهره خاص تلویزیونی نبوده باشد. پس از پایان انتخابات جنجالی ریاست جمهوری سال 2016 میلادی، مداخله احتمالی و اثرگذار روسیه در این انتخابات به موضوع اصلی چالش میان ترامپ و دموکرات ها تبدیل شد. اکنون دریک سال و اندی مانده به انتخابات ریاست جمهوری 2020، موضوع مداخله ترامپ علیه «جو بایدن» نامزد رقیب دموکرات بتا نزدیکی یک استیضاح پیش رفته است.

این شرایط، نه تنها سایه‌ای سنگین بر بخت و اقبال ترامپ برای پیروزی در  انتخابات ۲۰۲۰ افکنده، بلکه این احتمال را ایجاد کرده که درصورت موفقیت آمیز بودن تلاش دموکرات ها برای استیضاح، مستاجر کنونی کاخ سفید حتی نتواند دور نخست ریاست جمهوری خود را بطور کامل به پایان برساند.

در طرف مقابل، دموکرات ها به ویژه چهره های برجسته آن ها در کنگره هم با دستاویزهایی که هر روز تقویت می شود نسبت به آینده امیدوارتر می شوند.

در هفته های گذشته فرایند استیضاح ترامپ شکلی رسمی تر به خود گرفت و مجلس نمایندگان آمریکا با صدور قطعنامه ای نشان داد که در کنار تلاش های خود در عرصه سیاسی، در حوزه قانونی هم مراحل کار را دنبال می کند.

نکته جالب اینجا است که به طرحی که مراحل انجام تحقیقات برای استیضاح را به شکلی آشکارا بیان می کرد ۲۳۲ نماینده رای مثبت دادند و در مقابل ۱۹۶ نماینده که شامل همه نمایندگان جمهوریخواه در کنار دو نماینده دموکرات می شود، با آن مخالفت کردند.

به همین علت است که رویکرد تهاجمی رئیس جمهوری آمریکا نسبت رقبای داخلی اش تندتر و برجسته تر از قبل شده است.

اکنون پرونده ای به نام «اوکراین گیت» برای ترامپ در رسانه های آمریکایی باز شده است. پرونده ای که 

اوکراین گیت، ماجرایی پرابهام

پس از انکه دموکرات ها ادعا کردند که ترامپ در گفت گو با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین باز وی خواسته تا بر روند تحقیقات پسر بایدن از تحقیقات در مورد شرکت انرژی اوکراینی «بوریسما هولدینگ» فشار وارد کند، این پرونده کلید خورد.

 پسر بایدن در گذشته عضو هیات مدیره این شرکت بوده است.

ترامپ و «رودی جولیانی» وکیل شخصی رییس جمهوری آمریکا نیز مدعی اند که بایدن از سمت خود به عنوان معاون رئیس جمهوری سابق آمریکا برای اعمال فشار بر اوکراین استفاده کرده تا «ویکتورشوکین» دادستان ارشد سابق اوکراینی را در سال ۲۰۱۶ اخراج کند تا روند تحقیقات از این شرکت متوقف شود.

مهمترین اتهامی که دموکرات ها علیه ترامپ مطرح می کنند مساله سوءاستفاده ترامپ از قدرت است. فشار رئیس جمهوری آمریکا بر «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین برای کسب اطلاعات از فعالیت های اقتصادی فرزند «جو بایدن» مهمترین رقیب انتخاباتی ترامپ، باعث عملیاتی شدن پرونده استیضاح شده است. این پرونده با شهادت چند تن از مقام های عالیرتبه کاخ سفید، ماموران اطلاعاتی و حتی سفرای آمریکا در اوکراین وارد مراحل جدی تری شده است.

برای هفته ها، شایعاتی درباره افشاگر احتمالی این ماجرای پررمز و راز مطرح بود اما سرانجام «مارک زید» وکیل افشاگری که از ابتدا موضوع ارتباطات ترامپ با اوکراین را مطرح کرد و افشای این مساله تحقیقات کنگره را کلید زد، گفته موکلش آماده است به سوالات کتبی ارائه شده از سوی جمهوریخواهان مجلس نمایندگان آمریکا پاسخ دهد.

«اریک چاراملا» فردی است که گفته می شود افشاگر پرونده «اوکراین‌گیت» است.

به گزارش واشنگتن اگزماینر، چاراملا اکتبر ۲۰۱۶ میلادی میهمان «جو بایدن» معاون رئیس جمهوری سابق آمریکا در ضیافت ناهار وزارت امور خارجه ایالات متحده برای نخست وزیر وقت ایتالیا بود.

بایدن به همراه «جان کری» وزیر امور خارجه سابق آمریکا میزبانی ضیافت آن زمان برای «متیو رنزی» نخست وزیر وقت ایتالیا را برعهده داشت و چاراملا که ایتالیایی تبار است، جزو مقام های آمریکایی بود که دعوت برای شرکت در آن میهمانی را پذیرفت.   

چاراملا در حال حاضر معاون مدیر اطلاعات ملی در بخش روسیه و اوراسیا در شورای اطلاعات ملی آمریکا است که به مدیر اطلاعات ملی آمریکا گزارش می دهد.

وی که تحلیل گر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) ست، در پایان دوره ریاست جمهوری باراک اوباما مدیر شورای امنیت ملی آمریکا در امر اوکراین بود و در ماه های اول ریاست جمهوری ترامپ در همان سمت باقی ماند.

اکنون پرونده اوکراین گیت به مرحله ای رسیده که دورنمای استیضاح ترامپ دیه می شود.

پس از آنکه رسانه های آمریکایی روز یکشنبه اعلام کردند که روند استیضاح دونالد ترامپ این هفته با حضور شهود در جلسات استماع کمیته مجلس نمایندگان وارد مرحله مهمی می شود،به نظر می رسد هفته های آتی شاهد آغاز روند آن باشیم.

شبکه تلویزیونی سی ان ان روز دوشنبه(20آبان) با اعلام اینکه استیضاح ترامپ از ۱۶ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۱۹ (۲۵ تا ۲۹ آذرماه) برگزار خواهد شد، گزارش داد که قرار است چهارشنبه این هفته (۲۲ آبان ماه) نخستین شهود در جلسه استماع حاضر شوند.

 این رسانه ضد ترامپ اعلام کرد که اولین نفر «بیل تیلور» دیپلمات ارشد آمریکا در اوکراین  و پس از وی «جرج کنت»  معاون دستیار وزارت خارجه آمریکا و سومین شاهد نیز «ماری یوانوویچ» سفیر سابق آمریکا در اوکراین خواهد بود.

باید دید روزهای آینده چه رخدادهایی در مارجای استیضاح و اوکراین گیت رخ خواهد داد. درصورتی که استیضاح ترامپ درجریان روند تحقیقات مسجل شود آن گاه رای گیری برکناری وی از سمت ریاست جمهوری از ۱۶ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۱۹ (۲۵ تا ۲۹ آذرماه) انجام خواهد شد.

چشم انداز استیضاح

دریافت رهبران کنگره به ویژه دموکرات ها از فراند استیضاح ترامپ این است که اقدامات ساکن کنونی کاخ سفید به افزایش و سو استفاده از قدرت در مهمترین قوه آمریک ممنجر خواهد شد.

استیضاح کنندگان معتقد هستند که این افزایش قدرت او درقوه مجریه آمریکا شبیه به یک امپراطوری می‌شود و اگر در این زمان توسط کنگره جلوی او گرفته نشود، ترامپ تبدیل به غولی خواهد شد که دیگر نمی‌توان جلوی امپراطوری او و روسای جمهور شبیه او را گرفت.

افرادی مانند «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در موضوع استیضاح به دنبال اجرای قانون و محدودسازی قدرت اجرایی ترامپ هستند.

به نظر می رسد این تحولات کاخ سفید را به شدت نگران کرده است و به همین دلیل دونالد ترامپ هم «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان و «آدام شیف» رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس را سیاستمدارانی فاسد خطاب کرد که به دنبال تضعیف و سرنگون کردن حزب جهوریخواه به هر قیمتی هستند.

اما تارنمای شبکه خبری «فاکس نیوز» ارگان خبری نزدیک به می نویسد از آنجا که ایالات متحده تاکنون تجربه مشابهی را در مورد انجام مراحل استیضاح با جدیت کنونی نداشته است گزارش آدام شیف در جمع بندی تحقیقات کنگره بسیار بااهمیت است.

اما رخدادهای تازه روند پرونده ر پیچیده تر کرده است، شاهدان پرونده می گویند که ترامپ به این دلیل دستور قطع ارسال کمک های ایالات متحده به اوکراین را داده است تا دولت "کی یف" مجبور شود تقاضای ترامپ را برآورده نماید و از جو بایدن  و سایر دمکرات ها تحقیقاتی انجام دهد.

اگرچه روند استیضاح به نحوی نیست که بتوان ترامپ را به عنوان رییس جمهوری از کار برکنار شده تصور کرد و به نظر می رسد این طرح در سنا متوقف خواهد شد، اما به نظر می رسد روند استضیاح به تضعیف قدرت اجرایی ترامپ انجامیده و حتی کارزار انتخاباتی وی برای انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب مجدد را مختل خواهد کرد.

اکنون در مجلس سنا از مجموع ۱۰۰ نفر، ۵۳ چهره جمهوریخواه حضور دارند که به مراتب از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا با تجربه تر هستند و  حتی دلبستگی های محکمتری نسبت به حزب خود دارند. در این مجلس ۴۵ سناتور دموکرات و دو نفر مستقل نیز حضور دارند. حال در این شرایط دموکرات ها چگونه می توانند ۲۰ نماینده جمهوریخواه را به دادن رای موافق با برکناری ترامپ متقاعد سازد. رسیدن به این هدف، حتما هدف سختی برای دموکرات ها خواهد بود.

نظر شما