شناسهٔ خبر: 36428690 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

در همایش تجاری سوریه مطرح شد

تسهیلات سوریه به ایران برای سرمایه‌گذاری مشترک

صاحب‌خبر -

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: سوریه خواستار کاهش تعداد کالای مشمول موافقتنامه تجارت آزاد بین دو کشور از ۸۸ قلم کالای کشاورزی و صنعتی کنونی است.

 به گزارش ایرنا، حمید زادبوم در همایش فرصت‌های تجاری سوریه افزود: سال گذشته چهاردهمین اجلاس کمیسیون اقتصادی ایران و سوریه به ریاست معاون اول رئیس‌جمهوری ایران و نخست‌وزیر سوریه در دمشق برگزار و در آن توافق‌های خوبی حاصل شد.
 وی اشتراک‌های زیاد فرهنگی، تاریخی و دینی دو کشور را یادآور شد و گفت: حجم تجارت خارجی دو کشور که در بهترین سال‌ها حدود ۵۰۰ میلیون دلار بود، سال‌های گذشته و متاثر از جنگ‌های داخلی این کشور، افت قابل ملاحظه‌ای داشته است.
زادبوم به حجم تجارت خارجی سوریه در ۱۰ سال میلادی گذشته اشاره کرد که بالاترین رقم آن ۳۰ میلیارد دلار بوده و در سال گذشته میلادی به ۶ میلیارد دلار کاهش یافته است.
 وی گفت: توانمندی شرکت‌های ایرانی در بخش فنی‌مهندسی، فرصت‌های مناسبی را برای فعالان اقتصادی دو کشور فراهم می‌کند، البته برخورداری ایران از نیروی انسانی و انرژی ارزان و موقعیت استراتژیک آن بهترین شرایط را برای سرمایه‌گذاری خارجی در کشورمان فراهم کرده است.
 زادبوم یادآور شد سوریه خواستار آن است تا کالاها با احتساب ارزش‌افزوده کمتری را به ایران صادر کند و تشکیل کارگروه‌های صنعتی، معدنی و تجاری بین دو کشور در حال برنامه‌ریزی است.
رئیس سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: در نیمه نخست امسال دو مجوز نمایشگاهی از سوی سازمان توسعه تجارت برای سوریه صادر شد که هر دو در فضایی به وسعت ۱۲۰۰ مترمربع برگزار شد و ۱۵۰ شرکت در آنها حضور یافتند.
 وی گفت: امکان تهاتر کالا بین دو کشور، فعال کردن شورای بازرگانان دو کشور، تاسیس مرکز تجاری ایران در سوریه و تاسیس شرکت حمل‌ونقل مشترک بین دو کشور در حال برنامه‌ریزی است. زادبوم ادامه داد: ترک تشریفات برای شرکت در مناقصه‌ها، تسهیل رفت و آمد و صدور روادید و حل مشکلات بانکی نیز از جمله درخواست‌های شرکت‌های ایرانی برای حضور فعال‌تر در بازار سوریه است.

تسهیلات به شرکت‌های ایرانی
سفیر جمهوری عربی سوریه در ایران اعلام کرد: این کشور آمادگی کامل خود را برای ارائه تسهیلات به‌منظور حضور بخش‌های دولتی و خصوصی ایران در پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشترک و سایر پروژه‌ها اعلام می‌کند. عدنان محمود نیز در این همایش افزود: در بخش وسیعی از سوریه شرایط برای حضور شرکت‌های دولتی و خصوصی ایرانی و انجام پروژه‌های مشترک سرمایه‌گذاری، خوب است.
وی یادآور شد: سال گذشته موافقتنامه راهبردی بلندمدت بین دو کشور به امضا رسید که در آن سرمایه‌گذاری‌ها و همکاری‌های مشترک در نظر گرفته شده است.
 محمود یادآور شد: فرصت‌های کاری و سرمایه‌گذاری فراوانی از جمله در ساخت واحدهای مسکونی، امور زیربنایی، بازسازی اقتصاد و کارخانه‌های سوریه و تامین مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌ها و همچنین فعال‌سازی موافقتنامه تجارت آزاد بین دو کشور وجود دارد. اکنون دولت‌های دو کشور در راستای حل مشکلات انتقال پول فعالیت می‌کنند و در همین راستا یادداشت تفاهمی بین بانک‌های مرکزی دو کشور امضا شده، گشایش بانک‌های گوناگون در دو کشور و تاسیس بانک مشترک در دستور کار قرار دارد.
وی یادآور شد: تاسیس شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی و زمینی برای تبادل کالا و تأمین نیازهای دو طرف، از جمله برنامه‌های هر دو کشور است. وزارتخانه‌ها و سازمان‌های اقتصادی دو کشور اولویت‌های کاری خود را در زمینه فعال‌سازی مبادلات موجود در راستای راهبرد دو کشور قرار داده‌اند و گام‌های عملی و ملموسی نیز برداشته شده است.
 سفیر جمهوری عربی سوریه در ایران خاطرنشان کرد: از شرکت‌های خصوصی و سرمایه‌گذاران ایرانی برای ساخت خطوط تولید در سوریه دعوت می‌شود و خواستار آن هستیم که سوریه را به‌عنوان مبنای ورود به سایر کشورهای عربی و منطقه در نظر داشته باشند.
وی تصریح کرد: همه راه‌ها برای شرکت‌های دولتی و خصوصی ایرانی به‌ویژه در بخش تولید و بازسازی سوریه باز است و تسهیلاتی نیز در این راستا در نظر گرفته شده که همه اینها در راستای روابط عمیق برادرانه بین دو کشور است.
 محمود، از وجود مناطق آزاد و صنعتی زیادی در استان‌های گوناگون سوریه خبر داد که در همه آنها پروژه‌های بزرگی در نظر گرفته شده و باید بخش خصوصی ایران اطلاعات کاملی از فرصت‌های موجود در این مناطق داشته باشند.
 به‌گفته وی، تاسیس اتاق مشترک بازرگانی می‌تواند در راستای فعال‌سازی توسعه اقتصادی دو کشور مفید باشد. بخش خصوصی ایران و سوریه در این شرایط ناجوانمردانه جنگ اقتصادی ماموریت دارند تهدیدهای موجود علیه دو کشور را به فرصت تبدیل کنند. این مقام سیاسی تصریح کرد: همه نشانه‌ها حاکی از شکست جنگ اقتصادی ناجوانمردانه امریکا علیه دو کشور است.

هدف‌گذاری
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه نیز در همایش فرصت‌های تجاری سوریه گفت: دستیابی به تجارت ۵۰۰میلیون تا یک میلیارد دلاری بین دو کشور در دو سال آینده دست‌یافتنی و امکان‌پذیر است.
کیوان کاشفی افزود: در یک سال گذشته بیش از ۱۰ هیات اقتصادی بین دو ایران و سوریه تبادل شد اما کمبود اطلاعات یکی از بزرگ‌ترین معضلات برای فعالان اقتصادی ایرانی است.
 وی مسافت زمینی کمتر از ۲ هزار کیلومتری بین تهران و دمشق را یادآور شد و گفت: اگر خطوط زمینی بین دو کشور راه‌اندازی شود، به‌راحتی می‌توان به بازار سوریه و سایر کشورهای منطقه دست یافت که بخشی از جاده ابریشم قدیم است.
کشفی تصریح کرد: سوریه پیش از جنگ و بحران داخلی، دارای دو منبع اصلی درآمدی یعنی صدور نفت و گردشگر بود، صادرات خوبی به سایر کشورها داشت و از جمله رقیب‌های اصلی جمهوری اسلامی ایران در بازار عراق بود.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه با اشاره به وضعیت کنونی تجاری سوریه یادآور شد: امروز شرکت‌های ایرانی به‌طور عمده در حوزه زیرساخت‌ها، انرژی و بازسازی این کشور حضور دارند.
کاشفی تاکید کرد: موافقتنامه تجاری بین دو کشور می‌تواند عامل شتاب‌دهنده روابط تجاری و اقتصادی دو کشور باشد. وی تصریح کرد: مسیر ترانزیت کالا به سوریه از راه زمینی ترکیه، همچنین از مسیر دریایی بندرعباس با کشتی انجام می‌شود که هزینه هر کانتینر از طریق دریایی ۴ هزار دلار است و اگر مسیر زمینی راه‌اندازی شود با نیمی از این مبلغ امکان‌پذیر خواهد بود. امروز در موضوع کشتی با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستیم و تقاضا داریم یارانه حمل‌ونقل همچون کشور روسیه برای سوریه نیز در نظر گرفته شود و این مهم به‌ویژه برای کشتی‌های فله‌بر (دست‌کم یک کشتی از بندرعباس به لاذقیه در هر ماه) مورد نیاز است.
وی افزود: تراز تجاری دو کشور سال گذشته ۱۵۲ میلیون دلار به سود ایران و در ۶ ماه نخست امسال ۶۹ میلیون دلار افزایش بود و عمده کالاهای صادراتی ایران به سوریه شامل ترانسفورماتورها، اسکلت ساختمانی، مکمل‌های دارویی، مخمرهای فعال و...است.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه، حضور چشمگیر شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه اکسپو دمشق و بازسازی سوریه در شهریور ماه گذشته را یادآور شد و افزود: ۱۲۰ شرکت ایرانی در این نمایشگاه حضور داشتند که نسبت به دوره قبل از آن، افزایش ۴ برابری داشته است.
وی، مهم‌ترین مشکلات فراروی فعالان اقتصادی دو کشور را مشکل ترانزیت زمینی بین ایران و عراق و سوریه، مبادلات بانکی، اجرایی نشدن موافقتنامه تجارت آزاد بین دو کشور، نبود اطلاعات کافی میدانی از شرایط و اوضاع اقتصادی و تجاری سوریه و نبود امنیت و پوشش‌های ضمانتی برای فعالیت بخش خصوصی در سوریه برشمرد و گفت: اگر مشکل ترانزیت زمینی حل شود، صادرات برخی کالاها مثل کاشی، سرامیک و محصولات ساختمانی به این کشور به صرفه خواهد شد.
کاشفی همچنین خواستار اختصاص خط اعتباری یک میلیارد دلاری برای تجارت شرکت‌های ایرانی با سوریه و افزایش پروازها بین دو کشور شد.
وی ادامه داد: صنایع شیمیایی، فلزات اساسی و مواد غذایی، اولویت‌های سرمایه‌گذاری صنعتی ایران در سوریه است. علاوه بر روسیه و چین که شانه به شانه ایران در سوریه حضور داشته و دارند به‌تازگی امارات متحده عربی نیز سفارتخانه خود را در این کشور گشوده است.

برچسب‌ها:

نظر شما