شناسهٔ خبر: 36423783 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ترامپ وضعیت فوق العاده در خصوص ایران را تمدید کرد

کاخ سفید در خصوص اعلام وضعیت اضطراری ملی در ارتباط با ایران بیانیه‌ای صادر کرد

صاحب‌خبر -
   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما؛ کاخ سفید در آستانه سالگرد صدور فرمان اجرایی شماره ۱۲۱۷۰ ریاست جمهوری وقت آمریکا در ۱۴ نوامبر سال ۱۹۷۹ میلادی (۱۳۵۷ شمسی) در خصوص اعلام وضعیت اضطراری ملی در ارتباط با ایران بیانیه‌ای صادر کرد.
متن کامل این بیانیه بدین شرح است:
در ۱۴ نوامبر ۱۹۷۹، با فرمان اجرایی ۱۲۱۷۰، رئیس جمهور با توجه به قانون اختیارات اقتصادی بین المللی (۵۰ USC ۱۷۰۱-۱۷۰۶) وضعیت اضطراری ملی را در ارتباط با ایران اعلام کرد و اقدامات مقتضی را برای مقابله با تهدید غیرمعمول و فوق العاده علیه امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد ایالات متحده ناشی از اوضاع ایران اتخاذ کرد.
ترامپ در بیانیه اعلامی اش نوشته است: روابط ما با ایران هنوز عادی نشده است و روند اجرای توافق نامه‌ها با ایران، مورخ ۱۹ ژانویه ۱۹۸۱، ادامه دارد. به همین دلیل، وضعیت اضطراری ملی اعلامی در ۱۴ نوامبر ۱۹۷۹، و اقدامات اتخاذ شده در آن تاریخ برای مقابله با آن وضعیت اضطراری، باید بعد از ۱۴ نوامبر ۲۰۱۹ ادامه یابد. بنابر این، مطابق بند ۲۰۲ (د) قانون وضعیت اضطراری ملی (۵۰ USC ۱۶۲۲ (د))، من (رئیس جمهور آمریکا) برای مدت یک سال دیگر که وضعیت اضطراری ملی را با ارتباط با ایران طی فرمان اجرایی ۱۲۱۷۰ ادامه می‌دهم.
وضعیت اضطراری اعلامی در فرمان اجرایی ۱۲۱۷۰ متمایز از موارد اضطراری اعلامی در فرمان اجرایی ۱۲۹۵۷ مصوب ۱۵ مارس ۱۹۹۵ است. بنابر این، این تمدید با تمدید وضعیت اضطراری اعلامی ۱۲ مارس ۲۰۱۹ متفاوت است.
این اعلامیه در دفتر ثبت فدرال منتشر و به کنگره ابلاغ می‌گردد.
براساس قانون وضعیت فوق‌العاده ملی آمریکا، وضعیت‌های فوق‌العاده به صورت خودکار پس از یک سال از اعلام منقضی می‌شوند مگر آنکه رئیس جمهوری این کشور در مدت 90 روز پیش از انقضا، تمدید آن را اعلام کند. دشمنی آشکار سردمداران کاخ سفید سبب شده است که هر دو فرمان وضعیت فوق‌العاده ملی علیه ایران از زمان اعلام تاکنون توسط همه رئیسان جمهوری آمریکا تمدید شود.

نظر شما