شناسهٔ خبر: 36410203 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

امیر حاتمی:

آماده در اختیار گذاشتن دانش و تجربه خود به کشورهای جهان هستیم

تهران- ایرنا- وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه در موضوع کشف و پاکسازی انواع مناطق آلوده به مواد منفجره صاحب تجربه هستیم، گفت: آماده دراختیار گذاشتن تجربه و دانش خود به کشورهای جهان هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت دفاع، امیر سرتیپ «امیر حاتمی» روز سه‌شنبه در مراسم افتتاح مرکز آموزش بین المللی مین زدایی اظهار داشت: این مرکز حاصل تجربه ۸ سال جنگ تحمیلی و خون شهدای دوران دفاع مقدس و شهداء عرصه مین‌زدایی کشور در نهایت حاصل درد و رنج جانبازان سرافزاری است که در این راه متحمل جراحت‌های شدید شدند.

وزیر دفاع با اشاره به مخاطرات و آثار به جا مانده از اقدامات دشمن در جنگ تحمیلی افزود: مین‌ها، گلوله‌ها و مواد منفجره عمل نکرده از دوران جنگ تحمیلی و اقدامات تروریسی همواره یکی از موضوعات مهم کشور ما در مبارزه و مواجهه با دشمن و تروریسم محسوب می‌شده است.

امیر حاتمی با بیان اینکه از دوران جنگ تحمیلی حدود ۲۰ میلیون مین و گلوله عمل نکرده بجا مانده بود، اظهار داشت: بحمدالله با فعالیت‌های شبانه‌روزی مرکز مین‌زدایی وزارت دفاع و تکیه بر دانش و ظرفیت‌های علمی و بومی این رقم بسیار کاهش یافته است و کشوری صاحب تجربه در موضوع کشف و پاکسازی انواع مناطق آلوده به مین هستیم.

وی در تشریح و چگونگی راه‌اندازی مرکز آموزش بین‌المللی مین‌زدایی عنوان کرد: با تلاش و کار جهادی و انقلابی همکاران سختکوش در مرکز مین‌زدایی وزارت دفاع، معاونت مهندسی دفاعی و پدافند غیرعامل و امور و بین‌الملل وزارت دفاع این مرکز با کمترین هزینه و با رویکرد کاملاً علمی و کاربردی آماده بهره‌برداری شده است.

 ۶ هزار شهید و بیش از دو هزار مجروح ناشی از انفجار مین 

وزیر دفاع با بیان اینکه مخاطرات ناشی از مین‌ها به مردم بی‌دفاع نیز آسیب می‌رساند، عنوان کرد: تاکنون بیش از ۶هزار نفر از هموطنان ما به واسطه مین و گلوله‌های عمل نکرده مجروح و ۲هزار و ۵۰۰ نفر شهید شدند.

ما دومین کشور آلوده به مین در سطح دنیا محسوب می‌شدیم

امیر حاتمی تصریح کرد: ما دومین کشور آلوده به مین در سطح دنیا محسوب می‌شدیم و امروز تمام تلاشمان را برای پاکسازی کامل مناطق آلوده به مین در کیان سرزمین اسلامی به کار بسته‌ایم.

وی با بیان این که کشورهای همسایه مانند افغانستان، عراق، آذربایجان و سوریه که به دلیل جنگ و درگیری‌های تروریستی با  معضل مین و مواد منفجره روبرو هستند، اضافه کرد: مرکز پیشرفته آموزش بین‌المللی مین‌زدایی بشر دوستانه جمهوری اسلامی که مطابق با استانداردهای بین‌المللی و با مطالعه دقیق مراکز آموزش مین‌زدایی سایر کشورها تجهیز شده است، آمادگی دارد با پذیرش کشورهای درگیر انواع مین و گلوله و مواد منفجره با دانش و تجربه خود در راستای آموزش مقابله با این تهدیدات و استقرار صلح و امنیت جهانی گام‌های اساسی بردارد.

امیر حاتمی در همین زمینه افزود: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با تجهیز و راه‌اندازی این مرکز آموزش بین‌المللی می‌تواند کارکنان نیروهای مسلح را در این مرکز پذیرش کرده و بالاترین آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برابر آخرین تهدیدات حوزه مین و مواد منفجره در اختیار دانش پژوهان قرار دهد.

نظر شما