شناسهٔ خبر: 36408539 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

پس از کودتا علیه مورالس؛

آخرین تحولات بولیوی: نابسامانی و هرج و مرج/ مورالس در راه مکزیک

بولیوی در پی تحولات روزهای اخیر به خصوص پس از استعفای اوو مورالس، اوضاع نابسامانی پیدا کرده است.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه الجزیره گزارش داد ناآرامی ها برغم استعفای رئیس جمهور در بولیوی ادامه دارد.

مردم سرگردان از وضعیت موجود چشم به تحولات آینده دارند؛ این درحالی است که درگیری ها، غارت اموال عمومی و موج برخورد با نزدیکان دستگاه حاکم همچنان ادامه دارد. در عین حال جمعی از تظاهرات کنندگان طرفدار اوو مورالس، در جاده منتهی به طرف لاپاز پایتخت بولیوی به راه افتاده اند.

استعفای نخستین رئیس جمهور بومی بولیوی که از وی به عنوان آخرین بازمانده از رهبران چپ گرای آمریکای لاتین طی دو دهه گذشته نام می برند، پس از آن صورت گرفت که ارتش و پلیس بولیوی حمایت خود را از «اوو مورالس» سلب کردند و وی را رو در روی موجی از اعتراض های مردمی پس از انتخاب مجدد وی به سمت ریاست جمهوری قرار دادند.

اوو مورالس که دیگر توان مقابله بدون پشتوانه با اعتراض ها را نداشت در نهایت روز یکشنبه مجبور به استعفا شد و از این اقدام به عنوان «کودتایی غیرنظامی» یاد کرد. او ساعتی پیش در پیامی در توئیتر نوشت در حال ترک این کشور به سمت مکزیک است و وعده داد «با قدرت و انرژی بیشتر» باز خواهد گشت.

سازمان کشورهای آمریکایی پیش از این نتایج انتخابات 20 اکتبر را زیر سوال برده و با اشاره به آنچه «دست کاری های صریح و آشکار» در نتایج انتخابات خواند، خواستار برگزاری مجدد انتخابات در این کشور شده بود.

ناآرامی های موجود و آینده مبهم این کشور پس از تحولات سیاسی اخیر سبب شده تا ترس و هراس در بین ساکنان پایتخت و دیگر شهرهای بولیوی مستولی شود. «پاتریشیا پاردس» یک زن 25 ساله بولیویایی در لاپاز می گوید: «از آنچه قرار است سرمان بیاید هراس دارم، همه چیز در شهر به هم ریخته است. حتی بین همسایه ها هم جنگ و نزاع درگرفته است.»

در پی استعفای مورالس، درگیری هایی در این کشور روی داده است. به گزارش رسانه های محلی حداقل 20 نفر در جریان درگیری هواداران مورالس و پلیس در شهرهای لاپاز و ال آلتو مجروح شده اند.

بخش عمده ای از مدارس و مغازه ها در این کشور تعطیل شده و وسایل حمل و نقل عمومی از حرکت باز ایستاده اند. در این گزارش همچنین آمده است که بسیاری از جاده ها و راه های ارتباطی در این کشور مسدود شده است.

اوو مورالس 60 ساله پس از استعفا، ناپدید شده و گفته می شود که لاپاز  را با هواپیما ترک کرده است اما هیچ کس از مقصد سفر وی خبر ندارد؛ حال آنکه برخی می گویند که او هنوز در بولیوی به سر می برد.

همزمان «مارسلو ابرارد» وزیر خارجه مکزیک گفته که کشورش درخواست پناهندگی مورالس را پذیرفته است. او گفت از وزیر خارجه بولیوی خواسته خروج امن مورالس از بولیوی را تضمین کند.

مارسلو ابرارد وزیر خارجه مکزیک در این خصوص گفته است: «بی شک یک کودتا در میان بوده است زیرا ارتش خواستار استعفای رئیس جمهور شده و این مسئله نقض قانون اساسی این کشور محسوب می شود.»

مورالس دلیل استعفای خود را کاستن از خشونت ها در کشورش عنوان کرده و در عین حال یادآورد شده است که قربانی دسیسه ای سازمان یافته از سوی دشمنان سیاسی خود از جمله «کارلوس میسا» رقیب انتخاباتی و نیز «لوئیس فرناندو کاماچو» رهبر جنبش اعتراضی شده است.

«آلبرتو فرناندز» رئیس جمهور منتخب آرژانتین در واکنش به تحولات بولیوی بر موضع مورالس مبنی بر اینکه وی قربانی یک کودتای غیرنظامی شده، تاکید کرده و رئیس جمهور مکزیک نیز ضمن اشاره به اینکه کشورش حاضر است به مورالس پناهندگی سیاسی اعطا کند از مسئولیت پذیری وی برای کناره گیری از قدرت با هدف جلوگیری از افزایش خشونت ها در کشورش تقدیر کرده است.

وزارت خارجه روسیه هم گفته است که موج خشونت به راه افتاده توسط مخالفان اجازه نداد مورالس دستور کارش را تکمیل کند.

رهبران کوبا و ونزوئلا هم این رویدادها را به عنوان یک «کودتا» محکوم کردند.

«میگل دیاز کانل» رئیس جمهور کوبا آن را تلاشی خشونت بار و بزدلانه علیه دموکراسی توصیف کرد درحالی که «نیکلاس مادورو» رهبر ونزوئلا در توئیتی نوشت: ما قویا این کودتا علیه برادر خود رئیس جمهور بولیوی را محکوم می کنیم.

اسپانیا هم نسبت به نقش ارتش بولیوی ابراز نگرانی کرد و گفت که این مداخله یادآور لحظاتی در گذشته آمریکای لاتین است.

با این حال دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در بیانیه ای نوشت که استعفای مورالس لحظه مهمی برای دموکراسی در نیمکره غربی است.

او افزود: «رفتن او بعد از تقریبا 14 سال و بعد از تلاش های اخیر برای زیر پا گذاشتن قانون اساسی بولیوی و اراده مردم کشورش، به حفظ دموکراسی کمک می کند و راه را هموار می کند تا صدای مردم بولیوی شنیده شود.»

او علاوه بر مردم بولیوی از ارتش این کشور به دلیل پایبندی به عهد خود برای حفظ نه فقط یک شخص، بلکه قانون اساسی بولیوی قدردانی کرد.

اتحادیه اروپا نیز در واکنش به تحولات بولیوی، تمامی طرف‌ های درگیر در تنش سیاسی جاری در این کشور را به «خویشتن‌ داری» و «مسئولیت‌ پذیری» را خواند. «فدریکا موگرینی» کمیسر روابط خارجی اتحادیه اروپا گفت: «مایلم با صراحت اعلام کنم ما خواهان آن هستیم که همه طرف‌ های درگیر در کشور [بولیوی] ضمن خویشتن‌ داری و پذیرفتن مسئولیت خود، کشور را به آرامی به سوی انتخابات پیش ببرند؛ انتخاباتی سالم که مردم بولیوی از طریق آن خواسته دموکراتیک خود را ابراز کنند.»

وی پس از آن در جریان یک نشست مطبوعاتی در جمع وزاری خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا گفت: «اگر بولیوی از ما بخواهد و شرایط فراهم باشد، اتحادیه اروپا هیئتی را برای نظارت بر انتخابات آتی به این کشور خواهد فرستاد.»

«جرمی کوربین» رئیس حزب کارگر انگلیس نیز در توئیتر خود، رویداد سیاسی اخیر در بولیوی را «کودتا علیه مردم» خواند و آن را محکوم کرد. وی در این زمینه نوشت: «دیدن این که اوو مورالس با کسب آن همه پیشرفت‌ های اجتماعی مجبور به استعفا شده است، تاسف برانگیز است.»

اگر بخواهیم تحولات بولیوی را با ترسیم چشم انداز جدید سیاسی در آمریکای لاتین مرور کنیم باید به این مسئله اشاره کرد که چپ ها در مکزیک و آرژانتین بار دیگر به قدرت دست یافته اند، در حالی که شاکله قدرت در برزیل همچنان در دست یک دولت راستگرا است.

در پی استعفای رئیس جمهور بولیوی معاون وی و شمار زیادی از متحدان سیاسی وی در دولت و پارلمان نیز از سمت خود استعفا داده اند و مشخص نیست که تا برگزاری انتخابات جدید چه کسی سکان هدایت این کشور را در دست خواهد گرفت.

بر اساس قوانین بولیوی، رئیس سنا در شرایط کنونی باید به صورت موقت کفالت ریاست جمهوری را برعهده گیرد، این در حالیست که «آدریانا سالواتیِرا» رئیس مجلس سنای بولیوی هم روز یکشنبه از سمت خود استعفا داده است.

بر این اساس قانونگذاران بولیویایی قرار بود روز دوشنبه برای تعیین یک کمیسیون موقت و یا انتصاب یکی از نمایندگان به عنوان سرپرست موقت دستگاه اجرایی تشکیل جلسه دهند.

بولیوی در زمان زمامداری اوو مورالس یکی از بالاترین نرخ های رشد اقتصادی در منطقه آمریکای لاتین را به خود اختصاص داده و نرخ فقر در این کشور نیز طی سال های اخیر به نسبت کاهش یافته بود. او به دلیل مبارزه با فقر و بهبود اقتصاد بولیوی مورد ستایش بوده است.

با این وجود اصرار وی بر ماندن در قدرت و تصدی کرسی ریاست جمهوری برای چهارمین دور بسیاری از متحدان را از وی دور کرد.

 

انتهای پیام

نظر شما