شناسهٔ خبر: 36408347 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در گفت‌و‌گو با ایلنا عنوان شد:

تحقق ۵۰ درصد کشت گندم دیم و ۲۵ درصد کشت گندم آبی

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران گفت: تا هفته گذشته ۵۰ درصد از سطح پیش‌بینی شده برای کشت گندم دیم و ۲۵ درصد از سطح پیش‌بینی شده برای سطح کشت گندم آبی برای سال زراعی‌جاری محقق شده است.

صاحب‌خبر -

علی‌قلی ایمانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی برای تولید ۱۴ میلیون تن گندم هدف‌گذاری کرده است، افزود: سطح در نظر گرفته شده برای تولید ۱۴ میلیون تن گندم حدود ۶ میلیون هکتار است.

وی ادامه داد: در برش‌های استانی زمین‌های زراعی که توسط وزارت جهاد کشاورزی تهیه شده است، از ۶ میلیون هکتار، ۴ میلیون هکتار آن به کشت گندم دیم و ۲ میلیون هکتار آن به کشت گندم آبی اختصاص یافته است.

به گفته ایمانی؛ تا هفته گذشته ۵۰ درصد از سطح پیش‌بینی شده برای کشت گندم دیم و ۲۵ درصد از سطح پیش‌بینی شده برای سطح کشت گندم آبی محقق شده است.

وی سطح اراضی که تا هفته گذشته کشت گندم دیم در  آن‌ انجام گرفته را ۲ میلیون هکتار و سطح کشت آبی را ۵۰۰ هکتار اعلام کرد.

ایمانی تاکید کرد: وزارت جهادکشاورزی انتظار دارد از میزان پیش‌بینی انجام شده برای تولید گندم (۱۴ میلیون تن)، ۱۰ میلیون تن آن تحویل مراکز خرید دولتی شود.

وی تفاوت ۴ میلیون تنی تولید و خرید را مربوط به ذخیره گندم توسط کشاورزان برای خود مصرفی، فروش به بخش خصوصی و استفاده برای بذر عنوان کرد.

ایمانی در پاسخ به این سوال که آیا پیش‌بینی‌های وزارت جهادکشاورزی با توجه به نارضایتی گندمکاران از قیمت خرید تضمینی گندم محقق خواهد شد، ‌گفت: نارضایتی کشاورزان از قیمت ۲ هزار و ۲۰۰ تومان برای خرید تضمینی گندم، بار دیگر کاهش تحویل این محصول به مراکز خرید دولتی را رقم خواهد زد.

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران اضافه کرد: در صورت عدم افزایش قیمت خرید تضمینی گندم کاهش فروش گندم به مراکز دولتی اجتناب‌ناپذیر است و به نظر می‌رسد دولت باید به فکر تامین ذخایر استراتژیک این محصول برای سال آینده نیز باشد.

ایمانی اظهار کرد: همه به این واقعیت واقف هستند که قیمت خرید تضمینی گندم با نرخ تورم تناسبی ندارد و ادامه مشکلات اقتصادی گندمکاران موجب از دست رفتن خوداتکایی این محصول شده است، اما به نظر می‌رسد برای این مهم ارزشی قائل نیستند.

نظر شما