شناسهٔ خبر: 36385853 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

روحانی در جمع مردم رفسنجان:

منافع ما در حفظ برجام است/بسته حمایتی برای ۱۸ میلیون خانوار در نظر گرفته شد

رییس جمهوری با طرح موضوعات مختلف شهرستانی، استانی، ملی و بین المللی، منافع کشور را در حفظ برجام دانست و از اعطای بسته حمایتی ماهانه برای ۱۸ میلیون خانوار ایرانی که وضعیت معیشتی مناسبی ندارند، خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رفسنجان، حجت الاسلام حسن روحانی امروز(۲۰ آبان)در دیدار مردمی در ورزشگاه تختی، با اشاره به اینکه میهمان مردم عزیز استان کرمان و شهرستان انقلابی رفسنجان برای دولت دوازدهم یک افتخار است؛ گفت: من بسیار خوشحالم که در ایام میلاد باسعادت پیامبر عظیم الشان اسلام و امام صادق توانستم شما مردم عزیز و قهرمان رفسنجان را زیارت کنم.

 

 

رییس جمهوری از مردم رفسنجان به مردمی همیشه فعال و پرتلاش و سخت کوش و متدین و انقلابی یاد کرد و افزود: من اگر بخواهم اولین خاطره ام را از مردم این شهرستان بگویم مربوط به سال 1340 است؛ بعد از فوت مرحوم آیت الله العظمی بروجردی در فروردین 1340 دستجات مختلفی از سراسر ایران به قم آمدند و آن جمعیتی که شعارشان و سخنانشان خیلی در قم پر کرد جمع مردم رفسنجان بود، از آن تاریخ با مردم متدین و پرتلاش این دیار آشنا شدم و از سال 53 تا پیروزی انقلاب که همواره سالی یک بار یا دو بار به رفسنجان برای سخنرانی های متعدد آمدم.

 

 

وی با بیان اینکه همواره جوانان پرشور و مردم بسیار عاشق به راه نهضت اسلامی و امام رضوان الله تعالی علیه را در این شهرستان می دیدیم؛ اظهار داشت: کرمان؛ افتخارات بسیاری دارد، عالمان و شعرا و اندیشمندان؛ اما دو چهره شاخص این استان شهید دکتر محمدجوادباهنر و مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی است که این ها آن یک در علم و فرهنگ ایران زمین و آیت الله هاشمی در مدیریت سیاسی کشور چهره های سرآمد و فوق العاده بودند.

 

 

روحانی ادامه داد: قبل انقلاب هاشمی را می شناختم و بعد انقلاب به طور پیوسته با ایشان همکاری داشتم؛ از مجلس گرفته تا دوران دفاع مقدس و حضور در مجمع تشخیص و حضور در شورای امنیت ملی و در طول ایثار و فداکاری و مجاهدت و سیاست مداری این فرد و واقع بینی او برای همه مردم ایران، مردم منطقه و سراسر جهان؛ آیت الله هاشمی چهره سیاسی شناخته شده انقلابی در سراسر جهان و ایران  است و همه مردم این چهره خدوم را به خوبی می شناختند و فخری برای این سرزمین است.

 

 

وی با اشاره به اینکه رفسنجان افتخارات بسیار دارد و این مرد، چهره برجسته از این سرزمین برای ملت افتخار است؛ اظهار داشت: هاشمی روشنفکر دینی بود و عالمان و فرهنگیان و بزرگان به دین و ایمان و اخلاق مردم و تعالی جامعه همواره تلاش می کردند اما عالم روشنفکر یک گام بیشتر شرایط جامعه را می بیند، آیت الله بهشتی و آیت الله مطهری هم عالم روشنفکر بودند. روشنفکران عالمانی هستند که فقط زمان حال و حاضر را نمی بینند و فرق عالم روشنفکر و غیر روشنفکر در آینده نگری است.

 

 

رییس جمهوری با افزودن اینکه هاشمی رفسنجانی مجله مکتب تشیع را در سالهای دهه 30 بنیان گذاری کرد؛ اظهار داشت: در انقلاب اسلامی پیشتازانی داشتیم؛ همه مردم سهیم بودند اما عده ای سابقون و السابقون بودند و پیشتاز و هاشمی از پیشتازان انقلاب است؛ اولایل با افتتاح مجلس در 1358 هفته ای یک شب در محضر هاشمی و رهبر و تعدادی از دوستان این جلسات به طور مداوم سه شنبه شب ها راجع به اوضاع کشور در خانه ها به صورت گردشی برگزار می کردیم. تقریباً در آن جلسه اکثریت قاطع نمایندگان نظرشان بود که مقام معظم رهبری، رئیس مجلس باشند خود آقا فرمودن آقای هاشمی مناسب است و استدلال هم کرد و به اتفاق آراء هاشمی، رییس مجلس شد.

 

وی با اشاره به اینکه باوجود سختی آن سال ها اما او 9 سال به خوبی مجلس شورای اسلامی را ریاست کرد و در تمام جلسات سیاسی در داخل و خارج یک چهره بزرگ و عالم و مجاهد و مدیربزرگ سیاسی محسوب می شود.

 

روحانی تأمین آب آشامیدنی و مورد نیاز که یکی از مسائل مهم و اصلی این استان و یزد و سیستان و استان های حاشیه کویر است را وعده داد و در ادامه با بیان اینکه مرحوم ایت الله هاشمی رفسنجانی یک درس مهمی را در مسیر سیاسی کشور به همه یاد داد و آن درس میانه روی و اعتدال بود؛ گفت: برادران و خواهران در جامعه ما افکار و سلیقه های مختلف وجود دارد و اینجور نیست که همه عین هم بیاندیشیم؛ اینکه کدام راه و چه راهی ما را زودتر به مقصد می رساند همیشه مورد بحث و اختلاف است.

 

وی ادامه داد: در کشور82 میلیونی اختلاف فکر و نظر وجود دارد؛ در یک سمت تندرو و گروهی کندرو هستند؛ تندروها ما را با مشکلاتی مواجه می کنند؛ ممکن است از دید خود درست فکر کنند اما راه میانه که قرآن به ما دستور می دهد "ما شما را امت میانه رو قرار دادیم و امت الگو برای جهانیان" اعتدال و میانه روی و انصاف و به آینده نگریستن  و واقع گرا بودن است در عین حال که آرمان برای ما باید مقدس باشد مسئله  مهمی است.

 


رییس جمهوری بیان کرد: ما با 6 کشور و قدرت جهان برای مصالح جامعه و کشور برجام را امضا کردیم و از میان آنها یک کشور، آمریکا به عهد و پیمان خود عمل نکرد  و از آن خارج شد؛ ما شیوه های مختلفی داشتیم؛ عده ای می گفتند  بلافاصله از این توافق باید خارج شد، عده ای می گفتند بمانید و عده ای هم می گفتند باید راه بینابین انتخاب کنید و ما به تجربه دیدیم راه بینابین به نفع ما است.

 

 

وی ادعا کرد: با ادامه برجام سال آینده به یک هدف امنیتی سیاسی و دفاعی دست پیدا می کنیم و آن این است سالها خرید سلاح از طرف ایران ممنوع است و ما نمی توانیم از کشور دیگر خرید کنیم و نمی توانیم هم بفروشیم اما طبق این توافق و قطعنامه 2231 سال آینده اگر برجام را نگه داریم سال آینده تحریم تسلیحاتی ایران برداشته می شود و به راحتی می توانیم بخریم و به راحتی هم صادر کنیم؛ امروز می توانیم به راحتی از برجام خارج شویم اما ثمره آینده را ندارد و همچنین قطعنامه ها بر می گردد و باید فکر کنیم منافع ما کجاست.

 

 

روحانی بیان کرد: حالا که منافع ما در ماندن است دیگران دست روی دست بگذاریم یا یکجانبه عمل کنیم؟ خیر، برجام را حفظ می کنیم اما در عین حال آنچه در این توافق قرار گذاشته بودیم پله پله کاهش دهیم و کنار بگذاریم که این مسیر درستی است و امروز توان هسته ای ما از هر زمان و شرایط ما بهتر است زیرا در این مدت توسعه پیدا کردیم و تحقیق کردیم؛ رییس سازمان انرژی اتمی کشور اعلام کرده امروز ۱۵ نوع سانتریفیوژ داریم در حالیکه قبلاً ۵ نوع داشتیم.

 

وی با بیان اینکه مسیر ما تعادل است یعنی ما این توافق را حفظ می کنیم و هم حقوق مردم را پاس می داریم و هم در برابر فشار دشمن تسلیم نمی شویم؛ ادامه داد: دیروز در یزد پروژه هایی افتتاح شد و امروز در استان کرمان و رفسنجان؛ ما دست روی دست نگذاشتیم و چشم امید به بیرون مرزها ندوختیم؛ چشم امید ما اول به آسمان و لطف خدا است و بعد به دست پر برکت و پرتوان ملت ایران است.

 

 

رییس جمهوری با اشاره به افتتاح طرح های زیادی در استان کرمان به ارزش ۱۴ هزار میلیارد و خبر خوش برای رفسنجان مبنی بر اینکه کارخانه اسید از فردا شروع به کار می کند و آلودگی مس سرچشمه از بین می رود؛ گفت: موجودات و گیاهان و دام ها و زندگی آنها برای ما مهم است که می توانیم قدم بزرگ برای محیط زیست و صنعت برداریم.

 

 

وی افزود: به ملت غیور و شریف رفسنجان و کرمان عرض می کنم در هفته پیش تصمیماتی برای استان های کرمان و یزد گرفتیم و اعلام می کنیم آب آشامیدنی یزد و کرمان برای 30 سال آینده با تصمیمات اتخاذ شده تأمین است به حول و قوه الهی و این از برکت و تلاس و کار و کوشش دولت و ملت همه در کنار هم است؛ مردم برای آب اشامیدنی سالم مورد نیاز نه برای امسال بلکه باید برای 5 تا ۱۰ سال آینده و تا افق 30 ساله باید فکر کنند؛ الان تصمیمات برای افق 30 سال برنامه ریزی می کنیم.

 

روحانی با اشاره به انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به استان های کرمان و یزد و با کمک سرمایه گذاری و صندوق توسعه ملی و دولت؛ خاطرنشان کرد: دنبال تحول هستیم و سال آینده اولین قسمت آب خلیج فارس به استان کرمان وارد می شود و این آب برای تأمین بخش صنعت است و وقتی صنعت آب داشته باشد آب قبلی در اختیار بخش های دیگر قرار می گیرد حتی برای طرح گلخانه ای مفید است.

 

وی با افزودن اینکه در چادرملو از گلخانه استفاده می کنند و در گلخانه با آب کم محصول فراوان برداشت می کنیم؛ گفت: قول آب آشامیدنی و آب صنعت برای کرمان اساسی است.

 

رییس جمهوری؛ مردم رفسنجان را مردمی تحصیلکرده و با جوانان با استعداد دانست و با اشاره به اینکه در این دوران نیاز به اشتغال برای تحصیلکرده ها داریم؛ تصریح کرد: برای مردم به طور نسبی حرکت خوبی در حال شروع است دختران و دانشجویان و پسران که دوران تحصیل را تمام کرده اند نیاز به اشتغال دارند برخی از اشتغال ها به درد جوانان تحصیلکرده می خورد؛ دیروز در کارخانه یزد دیدیم که تحصیلکرده های سطح کشور توربین ها را با دست خود ساخته و مونتاژ کرده اند و ما را از جهت توربین خودکفا کرده اند؛ این کارهای عظیم را نسل جوان تحصیلکرده انجام می دهند.

 


وی با اشاره به تحولاتی که از طریق شرکت های دانش بنیان در تهران و یزد و... ایجاد شده؛ گفت: در رفسنجان نیاز به پارک علم و فناوری داریم برای جوانان و تحصیلکرده ها؛ امروز عزیزان ما در رشته های مختلف فارغ التحصیل می شوند اما شغلی در کار نیست اما اکر به یک پارک علم و فناوری متصل شوند می بینید طرف هنوز دیپلم دارد، شغل و کارش مشخص شده. برای رفسنجان در این سفر تصمیم گرفتیم به عنوان هدیه غیر از آب برای کرمان و یزد؛ یک پارک عظیم علم و فناوری در رفسنجان سال آینده شروع به کار خواهد کرد. دولت و هم معاونت علمی وفناوری و صندوق نوآوری کمک می کنند و از بخش خصوصی هم کمک می گیرند.

 

 

روحانی بیان داشت: در رفسنجان زمین آماده برای این کار است و می توان کار مطالعاتی را انجام داد و شاهد یک تحول بزرگ در رفسنجان باشیم؛ رفسنجانی که پیشتاز انقلاب بود و در روزهای اول که ندایی از انقلاب و امام نبود اینجا فریاد انقلاب و امام بود و مجالس و محافل مردم و حتی امام به رفسنجان سفر و سخنرانی کردند. امروز وظیفه ما است که کمک کنیم به این مردم دلاور که به جنگ کمک کردند و امروز برای آبادانی منطقه کمک می کنند.

 

 

وی به وجود معادن در سراسر استان از جمله گل گهر و مس سرچشمه اشاره و تصریح کرد: این به این معنا است که آمریکا و بدخواهان ایران بدانید با تحریم و فشار نخواهید توانست ملت ایران را به زانو درآورید. ما با همه توان در برابر دشمنان می ایستیم؛ ما کار خلاف نکردیم و طبق قانون عمل کردیم و حاضر نیستیم در برابر دستور شما تسلیم شویم؛ شما اعتراض به بالابردن غنی سازی هسته ای در فردو و تحرک بخشیدن آب سنگین راکتور اراک دارید؛ روزی که شما به تعهدات عمل کردید ما نیز برمی گردیم  و به تعهدات عمل می کنیم؛ نمی شود شما تماشاچی باشید و ما عمل کنیم.

 

 

رییس جمهوری در خطاب به کاخ سفید با بیان اینکه به ما اعتراض می کنید که چرا فردو را راه اندازی کرده اید؟ شما اعتراض به غنی سازی دارید، شما به تعهدات خود عمل کنید ما هم به تعهداتمان عمل خواهیم کرد.آقایی در کاخ سفید می گوید سر ما کلاه رفته، سر هیچ کس کلاه نرفته، این چه جور سری است که هر لحظه سرش کلاه می رود، فکر سرتان باشید. ما دو سال با شما حرف زدیم، مذاکره کردیم و چانه زدیم، نوشتیم و در نهایت به توافق رسیدیم حالا بعد از دو سال این یعنی چه؟  این مقبول نیست مگر شما دولت، وزیر امور خارجه و تیم کارشناس نداشتید. ما شکست نخواهیم خورد.

 

 

وی با اشاره به اینکه امروز دستاورد تلاش دولت را در کرمان می بینید ما در این سفر در زمینه آب و برق 1800 میلیارد تومان پروژه برای افتتاح داریم؛ در زمینه طرح های آب رسانی، فاضلاب و نیروگاه، در زمینه معادن و صنعت هم داریم؛ افزود: پس ما شکست نخوردیم؛ البته ما می دانیم که مردم از لحاظ زندگی در سال 97 و امسال در فشار قرار دارند و زندگی مردم و حقوق بگیران ثابت و کسانی که درآمد ثابت دارند سخت می گذرد لذا در روزهای آینده طرحی خواهیم داشت برای خانواده هایی که در فشار اقتصادی هستند.

 

 

روحانی ادامه داد: در کشور 25 میلیون خانوار داریم ( 24 میلیون و 600 خانوار) که عده ای وضع زندگی مناسبی دارند و می توانند روی پای خود بایستند و عده ای در فشار هستند و باید به آنها کمک شود؛ تقریباً در کشور7 میلیون خانوار وضع زندگی شان خوب است و 18 میلیون خانوار نیاز به مساعدت دارند و اکثریت کمک می خواهند، به هر خانواری یک بسته حمایتی ماهانه از ماه آینده آغاز می کنیم تا به این 18 میلیون خانوار کمک کنیم.

 

وی اظهار داشت: این طرح مهم دولت در سال 98 است که در روزها و هفته های آینده مشخصات آن برای مردم اعلام می شود و به عنوان قدم دولت برای حمایت مردم است تا به کمک هم از تحریم ها و مشکلات عبور کرده و راه شهیدان و بزرگان و ایت الله هاشمی، باهنر و مقام معظم رهبری و بهشتی که راه نجات است را انتخاب کنیم.

 

رییس جمهوری در پایان گفت: هاشمی نمرده و برای همیشه زنده است؛ نام هاشمی رفسنجانی و راه و سیاست هاشمی و خدمات هاشمی برای همیشه در تاریخ کشورمان جاودان خواهد ماند.

 

 

 

 

 

 

نظر شما