شناسهٔ خبر: 36381856 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پرو خواهان برگزاری انتخابات شفاف در بولیوی شد

تهران - ایرنا - دولت پرو در واکنش به استعفای «اوو مورالس» رئیس جمهوری بولیوی، خواهان برگزاری انتخابات آزاد و برقراری آرامش در این کشور شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش امروز(دوشنبه) رویترز، ساعاتی پس از استعفای مورالس، دولت پرو در بیانیه ای خواهان برگزاری انتخابات شفاف با کمک سازمان کشورهای آمریکایی(او ای اس - OAS) شد.

پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات و با وجود تایید دادگاه عالی انتخابات در بولیوی، مخالفان مورالس اعلام کردند، این نتایج را قبول ندارند و از آن زمان تاکنون دست به اعتراض های خشونت آمیز زده‌اند.

بدنبال تشدید بحران سیاسی در بولیوی، سازمان کشورهای آمریکایی از دولت لاپاز خواسته بود، نتایج انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده در ۲۸ مهر ماه (۲۰ اکتبر) را ملغی اعلام کند و به برگزاری انتخابات مجدد تن دهد.

سرانجام روز گذشته (یکشنبه) ۱۹ آبان ماه (۱۰ نوامبر) با دخالت ارتش بولیوی، مورالس مجبور به استعفا شد و در نطق تلویزیونی اظهار کرد: استعفای خود را تقدیم می‌کنیم تا برادران و خواهران کارمند دولت هدف حملات و تهدیدات قرار نگیرند.

وی شرایط جاری در بولیوی را به کودتا علیه دولت تعبیر کرد وخطاب به مردم کشورش گفت: دوست دارم اعلام کنم، مبارزه ما پایان نیافته و تلاش برای تحقق برابری و صلح همچنان ادامه خواهد داشت.

مورالس افزود: به عنوان رئیس جمهوری وظیفه دارم که شرایط را آرام کنم.

۱۰۷۱

نظر شما