شناسهٔ خبر: 36380634 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

صالحی در مراسم بتن‌ریزی واحد دو نیروگاه بوشهر:

تولید نیروگاه بوشهر سالانه به 22 میلیارد کیلووات ساعت می‌رسد

صاحب‌خبر -




گروه سیاسی/ مراسم بتن‌ریزی واحد ۲ نیروگاه بوشهر با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی و شماری از مقامات کشوری و استانی و مدیران شرکت‌های روسی از جمله شرکت روس اتم در ساختگاه نیروگاه اتمی بوشهر برگزار شد.
به گزارش «ایران»، علی اکبر صالحی در جریان این مراسم اعلام کرد که با راه‌اندازی دو واحد جدید نیروگاه بوشهر 22 میلیارد کیلووات ساعت برق هسته‌ای در سال در اختیار کشور قرار می‌گیرد. صالحی  با اشاره به سخنان رهبری درباره صنعت هسته‌ای گفت: ما باید به فکر صیانت از انرژی برای نسل‌های آینده باشیم و انرژی هسته‌ای یکی از این انرژی‌هاست که باید در یک افق میان مدت از 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای برخوردار باشیم. او ادامه داد: صنعت هسته‌ای صنعتی اقتدارآفرین است و می‌تواند در مجموع صنایع کشور تحول زیادی ایجاد کند. شاید یکی از دلایلی که ما با چالش جدی با دشمنان روبه‌رو هستیم همین است که می‌خواهند منشأ اقتدار را از دست ما خارج کنند. رئیس سازمان انرژی اتمی با یادآوری اینکه معاهده پاریس در افقی چند ساله سعی دارد بتوانند از میزان گازهای گلخانه‌ای بکاهد که یکی از راه‌های آن، استفاده از انرژی هسته‌ای است، افزود:  سالانه 11 میلیون بشکه نفت خام برای تولید برق نیاز داریم که اگر سه نیروگاه هزار مگاواتی داشته باشیم، صرفه‌جویی 33 میلیون بشکه نفت خام خواهیم داشت.
او با اشاره به 660 میلیون دلار صرفه جویی اقتصادی  نیروگاه بوشهر و اینکه متأسفانه شرایط به گونه ای نیست که از کل ارزش افزوده‌ای که نیروگاه بوشهر ایجاد می‌کند استفاده کنیم، افزود: مجلس شورای اسلامی البته قول‌هایی داده است تا در بودجه سال آینده توجه لازم و ویژه‌ای داشته باشد و اگر این توجه شود ما خودمان پروژه‌ها را تأمین مالی می‌کنیم.
 رسیدن به توانمندی بهره‌برداری بومی در بوشهر
رئیس سازمان انرژی اتمی سپس به توانمندی ایجاد شده در کشور با راه‌اندازی واحد اول نیروگاه گفت در فاصله 6 سال گذشته به جایی رسیدیم که بهره‌برداری را کاملاً بومی کردیم و تعمیرات عمدتاً توسط نیروی ایرانی انجام می‌شود و نزدیک 2 هزار کارشناس و بهره‌بردار در حال کار هستند. صالحی با اشاره به ایمنی نیروگاه بوشهر و اینکه این نیروگاه تحت نظارت مستقیم «وانو» (اتحادیه سازمان‌های بهره‌برداری نیروگاه‌های اتمی) است، افزود: ما آمادگی داریم با کشورهای حاشیه خلیج فارس تجارب خود را به اشتراک بگذاریم و همکاری مطلوبی داشته باشیم. او همچنین با اشاره به روند انعقاد قرارداد فازهای 2 و 3 گفت: بیش از 3 میلیون متر مکعب خاکبرداری شده است و حدود 2 میلیون و 200 هزار مترمکعب بهسازی خاک انجام شده و اقدامات دیگر یک و نیم میلیون تن سیمان استفاده خواهد شد. بیش از 90 درصد کارکنان نیروگاه ایرانی هستند و عمده کارهای زیرساختی توسط ایرانی‌ها انجام می‌شود. رئیس سازمان انرژی اتمی با تأکید بر استفاده از آب شیرین کن به واسطه وجود نیروگاه اتمی در استان بوشهر گفت: درخواست ایجاد آب شیرین کن که مورد تأکید رهبری نیز هست، باید به طور رسمی مطرح شود چون اگر از یک مرحله‌ای از کار عبور کنیم شاید دیگر نتوانیم آب شیرین کن را در نیروگاه تعبیه کنیم. از این رو متولیان حوزه آب باید در این باره تصمیم بگیرند.
 کمالوندی: واحد ۲ نیروگاه بوشهر سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری می‌رسد
 سخنگوی سازمان انرژی اتمی  نیز روز گذشته در حاشیه مراسم آغاز عملیات بتن‌ریزی رآکتور واحد ۲ نیروگاه اتمی بوشهر با بیان این‌که واحد ۳ نیروگاه بوشهر با ۱۸ ماه فاصله به مرحله بتن‌ریزی خواهد رسید، گفت:‌ پیش‌بینی این است که در سال ۱۴۰۴ ، اولین واحد در دست ساخت یعنی واحد دوم ان شاءالله به بهره‌برداری برسد.
بهروز کمالوندی در توضیح اهمیت این عملیات بتن ریزی گفت: به لحاظ زمانبندی وقتی به این مرحله می‌رسیم، مفهومش این است که یک سوم از راه را رفته‌ایم  راهی که در واقع حدود ۸ تا ۱۰ سال برای ساخت یک نیروگاه نیاز است.
وی افزود: در این مرحله، میلیون‌ها متر خاکبرداری و گودبرداری شده، ۱۷ هزار شمع به عمق ۱۸ متر برای استحکام سازی زده شده  و حدود ۲۲۰ میلیون یورو نیز هزینه شده است.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین بیان کرد:‌ قرار است شرکت‌های ایرانی کلیه مراحل ساخت واحد ۲ و ۳ را انجام دهند علاوه بر آن هم بخش مهمی از تجهیزات در ایران تأمین می‌شود،‌ البته تجهیزاتی که در ایران وجود داشته و امکان ساخت آن باشد، به هیچ وجه قرار نیست از خارج وارد شود، البته بخش‌هایی از آن از روسیه وارد می‌شود و با توجه به اینکه ما نیروگاهی داریم که توسط متخصصان ایرانی اداره می‌شود تجربه ساخت، ایران را در وضعیتی قرار می‌دهد که بتواند در صنعت نیروگاهی هم در جایگاه مناسبی قرار گیرد.
کمالوندی با بیان اینکه حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار شغل ایجاد می‌شود، گفت:  واحد بعدی یعنی واحد ۳ با ۱۸ ماه فاصله به مرحله بتن‌ریزی خواهد رسید، پیش‌بینی این است که در سال ۱۴۰۴ ، اولین واحد در دست ساخت یعنی واحد دوم ان شاءالله به بهره‌برداری برسد.
وی اظهار کرد: همچنین در سال ۱۴۰۶ نیز واحد سوم که جمعاً چیزی حدود ۳ هزار و ۱۵۰ مگاوات برق اتمی خواهیم داشت. البته هنوز فاصله خواهیم داشت با حداقل نیازی که برای کشور است اما براساس برنامه‌های شناخته شده بین‌المللی بین ۸ تا ۱۲ درصد از برق ما می‌بایست اتمی باشد.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: اگر در نظر بگیریم ۱۰۰ هزار مگاوات در سال هزار و 400 برق داشته باشیم، مفهومش این است که ۸ هزار مگاوات حداقل باید برق اتمی داشته باشیم و در این مسیر هم حرکت می‌کنیم. ان شاءالله در آینده اخبار خوب را خواهیم داشت.
 کمالوندی در پاسخ به این سؤال که احتمال دارد امریکا بخواهد در  زمینه نیروگاه‌ها تحریم‌هایی را وضع کند و حتی برخی از کشورهای خلیج فارس نگرانی‌هایی را دارند؟ گفت: امریکایی‌ها اگر بتوانند جلوی اکسیژن را بگیرند، می‌گیرند. در مورد رادیو دارو درست است که می‌گویند در تحریم نیست، اما وقتی شرکت تأمین کننده رادیو دارو را تحریم می‌کنند این اقدام چه چیزی است؟ به درستی درست گفته‌اند که تروریسم اقتصادی انجام می‌دهند.
وی همچنین بیان کرد: ما همه فشارهای حداکثری را هم دیده‌ایم، برخی و یا معدود کشورهایی ممکن است (با امریکا) همکاری کنند که متأسفانه یکی دو کشور در حوزه خلیج فارس چنین می‌کنند که به نظر ما اشتباه می‌کنند زیرا آنها با جمهوری اسلامی ایران زندگی می‌کنند باید منافع خود را با ایران گره بزنند تا کشورهای دیگر.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره اینکه مشکلاتی در مورد نیروگاه اول هم وجود داشت، اظهار کرد: در نیروگاه اول برای اینکه از یک تکنولوژی به تکنولوژی دیگر برسیم مشکلاتی داشتیم، مسائلی که از جنس سیاسی یا حتی اقتصادی نبود، ممکن است تا حدودی اقتصادی باشد اما سیاسی نبود. اما اکنون با سرعت خوبی با روس‌ها پیش می‌رویم.
 معاون روس اتم: ساخت واحدهای 2 و 3 آسان‌تر خواهد بود
معاون شرکت دولتی روس اتم روسیه با استقبال از انعقاد قرارداد برای واحدهای جدید نیروگاهی ایران گفت: واحد اول به شکل منحصر به فرد ساخته شد اما برای واحدهای 2 و 3 کار سهل‌تر است. الکساندر لوکاشین، معاون روس اتم در مراسم آغاز عملیات بتن‌ریزی رآکتور واحد ۲ نیروگاه اتمی بوشهر گفت: همکاری‌های بین دو کشور ایران و روسیه از سال‌ها قبل آغاز شده است و ادامه دارد. ما واحد اول نیروگاه را تحویل دادیم. این واحد بیشتر از 40 میلیارد کیلووات ساعت برق تولید کرده است که سهم زیادی از تأمین برق کشور شماست.

برش
ساخت و بهره‌برداری از سه واحد رآکتور اتمی در برنامه‌های هسته ای بلندمدت کشور در نظر گرفته شده است.
قرارداد احداث واحدهای ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر در آبان ماه سال ۱۳۹۳ بین شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی ایران و شرکت روسی اتم استروی اکسپورت امضا شد. طبق این قرارداد مقرر شد2 رآکتور هسته‌ای به ظرفیت ۱۰۵۷ مگاوات طراحی و راه‌اندازی شود.
عملیات اجرایی این قرارداد با انجام عملیات خاکبرداری و گودبرداری واحد ۲ به ترتیب در سال‌های ۹۵ و ۹۶ ذیل همکاری سازمان انرژی اتمی و شرکت روس اتم در بوشهر انجام شد.
روز گذشته (دوشنبه) مرحله اول بتن‌ریزی رآکتور هسته‌ای این واحد در حال احداث انجام شد که با اجرایی شدن آن ۳۰ درصد عملیات راه‌اندازی واحد ۲ نیروگاه پیش رفته است.
ساخت و بهره‌برداری از سه واحد رآکتور اتمی در برنامه‌های هسته‌ای بلند مدت کشور در نظر گرفته شده است.
توان تولید برق واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر هزار مگاوات است که با راه اندازی واحدهای ۲ و ۳ ظرفیت برق هسته‌ای به 3 هزار و 114 مگاوات افزایش پیدا خواهد کرد.


نظر شما