شناسهٔ خبر: 36374561 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر نیرو:

بیشتر تجهیزات صنعت آب و برق در داخل طراحی و ساخته می‌شود

یزد- ایرنا - وزیر نیرو با تاکید به استفاده از تمام توان و استعدادهایی که خدا به بندگانش برای خدمت‌ رسانی بیشتر به مردم عطا کرد، گفت: هم اکنون بخش اعظم تجهیزات صنعت آب و برق کشور در داخل طراحی و ساخته می شود. 

صاحب‌خبر -

رضا اردکانیان عصر یکشنبه در شورای اداری شهرستان ابرکوه با تبریک آغاز هفته وحدت افزود: با وجود تنگناهای متعدد دست اندرکاران نظام به حول قوه الهی با وجود محدودیت ها و فشارهای روز افزون چرخ های توسعه و عمران کشور را سرپا نگه داشته اند.

وی اضافه کرد: تحولاتی که به ویژه در شرایط تحریم و یا جنگ اقتصادی رخ می دهد، گویای ظرفیت بالا در سطح کشور است که بیانگر توان دست اندرکاران، صبوری ، بردباری و فهم بالای مردم برای مقابله با آثار تحریم هاست. 

وزیر نیرو از آب و انرژی به عنوان ۲ زیر ساخت تاثیر گذار در اداره کشور یاد کرد و گفت: برای جلب سرمایه نیازمند تدارکات متنوعی از عوامل مختلف هستیم ولی اصلی ترین آن آب و انرژی است .

اردکانیان یادآور شد: امروز پست ۲۳۰ به ۱۳۲ کیلوولت ابرکوه افتتاح شد که در زمان اوج بار ظرفیت آن چهار برابر شد که این اقدام نقطه بسیار اطمینان بخشی برای دست اندرکاران عرصه صنعت، تجارت و گردشگری و ... است 

وزیر نیرو اظهارداشت: برای کسانی که می خواهند از ظرفیت های طبیعی برای رونق تولید، اشتغال و خودکفایی کشور استفاده کنند این کار بسیار مهمی است و این یک اتفاق در یک شهرستان نیست.

به گفته اردکانیان در ۶ ماهه دوم سال ۹۸ برای ارائه هماهنگ فعالیت ها برنامه ای با عنوان « پویش الف. ب .ایران » در کشور راه اندازی شد و هر هفته تا پایان سال تعداد قابل توجهی از طرح های مهم صنعت آب و برق در یکی از استان‌ها افتتاح یا عملیات اجرایی تعدادی از طرح آغاز می شود.

وی تاکید کرد: با ۳۳ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری تعدادی از طرح ها در این مدت به بهره برداری می رسد. 

وزیر نیرو تصریح کرد: قبل از سال ۹۲ به طور متوسط هر سال یکهزار و ۸۰۰ مگاوات برق به ظرفیت نصب شده اضافه شد و از ۹۲ تاکنون هر سال به طور متوسط ۲ هزار و ۱۵۰ مگاوات اضافه شده است .

وی اضافه کرد: در ۶ ماهه دوم بیش از ۳ هزار مگاوات برق تولیدی نیروگاه جدید وارد مدار و عملیات اجرایی تعدادی از طرح ها آغاز می شود و این امر نشان می دهد که برق به عنوان اصلی ترین زیرساخت توسعه و عمران کشور در وضعیت خوبی قرار دارد.

اردکانیان خاطرنشان کرد که در این ارتباط در خانواده بزرگ صنعت برق کشور چند صد هزار نفر در حال تلاش هستند و کشور ما از شبکه ارتباطی خوبی با کشورهای همسایه برخوردار است که با آنها مرز خاکی داریم.

وی یادآور شد: به تازگی شبکه برق ایران با عراق همزمان شد و پیوستگی شبکه برق ۲ کشور اتفاق بسیار بزرگی است که از یک اطمینان بخشی حکایت دارد و بخش برق ما در بازارهای جهانی می تواند حضور پررنگ تری داشته باشد. 

وی در ادامه به موفقیت صنعت برق کشور در تابستان سال جاری اشاره کرد و گفت: با رکورد تولید و مدیریت مصرف توانستیم رقم قابل توجهی صرفه جویی کنیم و امسال بزرگترین حجم صادرات انرژی را داشته ایم.  

وزیر نیرو در ادامه به شرایط اقلیمی و استقرار جمعیت در کشور اشاره کرد و گفت: در اقلیم خشک ایران از توزیع ناهمگون بارش برخوردار هستیم همین مقدار کم هم به لحاظ زمانی و مکانی توزیع همگونی ندارد، ما ناگزیر به اجرای طرح های انتقال آب هستیم زیرا حفظ جمعیت در نقاط مختلف کشور یک ضرورت ملی است و نمی توان همه جمعیت کشور را یکجا متمرکز کرد.

وی ادامه داد: برای مصارف شرب وظیفه دولت هاست که از هر طریق ممکن آب شرب مورد نیاز مردم را تأمین کند و مردمی که در مناطق مرزی کم آب و خشک کشور زندگی می کنند، درست مثل رزمنده و سربازی که در مرز مشغول دفاع است. 

وی بیان کرد: ایران دسترسی خوبی به منابع آب های آزاد دارد به ویژه در جنوب کشور و به مدد فناوری های روز از این امکان بهره مند خواهیم شد، وزارت نیرو بنا به مسئولیت ذاتی که دارد از سال ها پیش کار مطالعات تفصیلی استفاده از آب دریا را برای مصارف مختلف شروع کرده است.

اردکانیان یادآور شد: خوشبختانه این مطالعات به ثمر رسید و نتایج آن در شورای عالی آب کشور مطرح شد و امروز رئیس جمهوری خبرش را اعلام کرد که نیازهای بلند مدت بخش صنعت استان از منابع آب دریا قابل تأمین است. 

به گفته وزیر نیرو تخصیص آب مورد نیاز بر اساس مطالعاتی که انجام شده است به شرکت آب منطقه ای یزد برای مصارف صنعتی و کشت گلخانه ای که می تواند توجیه اقتصادی داشته باشد، ابلاغ شده است.

اردکانیان از سرمایه گذاران دعوت کرد که در این ارتباط به شرکت آب منطقه ای یزد مراجعه کنند.

وی تصریح کرد: در خصوص آب شرب هم موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است، همانطور که رئیس جمهوری اشاره کرد از منابع موجود کشور در حوزه های دیگر، با رعایت همه ملاحظات تامین آب شرب هموطنان ما در فلات مرکزی در دستور کار هست و برای استان های یزد و کرمان تخصیص لازم داده شد. 

وزیر نیرو در ادامه نوع مصرف، ملاحظات و مواظبت هایی که باید بشود آن را طبیعی عنوان کرد و گفت: در هر شرایطی ضروری است باید به موضوع پایداری حیات ، توسعه و زندگی بر اساس سفارش دینی، اخلاقی و ملاحظات نظری و تجربی وابسته به مصرف صحیح است که در یزد همیشه الگو سرآمد شیوه صحیح مصرف و استفاده بهینه از این منبع حیاتی است مورد توجه خواهد بود.

وی یادآور شد: در موضوع تخصیص آب شرب استان یزد در افق ۱۴۲۵ آب مورد نیاز شهرستان ابرکوه هم محاسبه شده است و جزو این مجموعه است که امشب گزارش آن به رئیس جمهوری منعکس می شود.

وی یادآور شد: امروز ۹ پروژه مجموعه وزارت نیرو در استان یزد با ۴۷۲ میلیارد تومان هزینه به مناسبت سفر رئیس جمهوری به بهره برداری رسید و یک مورد آن آغاز عملیات اجرایی طرح آبرسانی به ۲۶۶ روستا با ۱۲۱ هزار نفر جمعیت است.

به گفته وزیر نیرو در ۶ سال گذشته بیش از ۶ میلیون  نفر جمعیت روستایی کشور به آب سالم و بهداشتی دسترسی پیدا کردند و این روند تا پایان کار دولت به ۱۰ میلیون نفر خواهد رسید

همزمان با سفر یک روزه رئیس جمهوری به یزد ۵۰۰ پروژه و طرح در زمینه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در استان مورد بهره برداری قرار می گیرد و برای اجرای این پروژه‌ها ، ۲۵ هزار میلیارد ریال هزینه شد که ۱۰ هزار میلیارد ریال آن از محل بودجه دولتی و ۱۵ هزار میلیارد ریال نیز سهم بخش خصوصی است.

بهره برداری از پروژه فولاد چادرملو در اردکان، فاز یک بندرخشک پیشگامان در مهریز، بیمارستان خاتم الانبیاء ابرکوه، گازرسانی به شهرک فولاد اشکذر، ۹۰ کیلومتر از دو خطه سازی راه آهن بافق به میبد و ۲۵ کیلومتر از باند دوم جاده یزد - طبس از مهمترین این طرح‌هاست.

در دومین سفر استانی اعضای هیات دولت به یزد ۱۴ معاون و وزیر رییس جمهوری را همراهی می کنند.

نظر شما