شناسهٔ خبر: 36362284 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

روزشمار نیروگاه اتمی بوشهر

نیروگاه اتمی در ساحل خلیج فارس قدرت تولید هزار مگاوات برق را داراست. روزشمار نیروگاه اتمی بوشهر را در زیر مشاهده نمایید.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر، نیروگاه اتمی بوشهر به عنوان تنها نیروگاه اتمی خاورمیانه تا کنون فراز و نشیب های بسیاری را پشت سر گذاشته است.
سال هزار و سيصدو پنجاه و چهار: یک سال بعد از تاسيس سازمان انرژي اتمي ايران  اين سازمان با بخش تکنولوژي و تحقيقات سازمان انرژي اتمي آلمان غربي موافقتنامه‌اي براي همکاري‌هاي بلندمدت امضا کرد و درپي آن شرکت " کرافت ورک يونيون " يکي از شرکت ‌هاي وابسته به " زيمنس آلمان " ساخت دو واحد نيروگاه اتمي هريک به توان اسمي 1350 مگاوات و توان خالص هزار و صد و نود و شش مگاوات را در بوشهر برعهده گرفت . 
سال هزار و سيصد و پنجاه و هفت : در شرايطي که حدود هفتاد و پنج درصد  از واحد اول و شصت درصد واحد دوم نيروگاه ساخته شده بود با پيروزي انقلاب اسلامي در ايران ، طرف آلماني کار بر روي پروژه را متوقف کرد .
دولت ايران از شرکت آلماني در دادگاه داوري بين المللي شکايت کرد .
اسفند 1360  : بر اساس رای  دادگاه بين المللي  قرار شد همه قطعات و دستگاه‌هاي ساخته شده دو  نيروگاه بوشهر تا آن زمان ، به اضافه نيمي از سوخت هسته‌اي به مالکيت ايران درآيد و پيمانکار موظف شد که اين قطعات را بصورت تحويل در بندر بوشهر ، به ايران تحويل دهد .
دهه شصت : بار ديگر کار در نيروگاه بوشهر از سرگرفته شد اما همزمان با حضور کارشناسان آلماني در نيروگاه ، حمله موشکي عراق به بخشي از ساختمان نيروگاه بوشهر ، آلمان  ها را از ادامه طرح  منصرف کرد.
هزار و سيصد و شصت و هشت  : با سفر علي اکبر هاشمي رفسنجاني رئيس جمهور وقت به روسيه ، موافقتنامه همکاري هسته‌اي ميان دو  کشور تدوين شد.
شهريور هزار و سيصد و هفتاد و يك  : موافقتنامه کاملي از همکاري‌هاي هسته‌اي ايران و روسيه امضا شد .
آبان هزار و سيصد و هفتاد و سه: قرارداد تکميل واحد اول نيروگاه بوشهر بین  ايران و روسيه به امضا رسيد که به موجب آن قرار شد ساخت نيروگاه تا پايان  آذر هزار و سيصد و هفتاد و نه  به پايان برسد .
18 دي هزار و سيصد و هفتا دو چهار  : این قرارداد ميان سازمان انرژي اتمي ايران و شرکت اتم استوري اکسپورت روسيه اعتبار اجرايي پيدا کرد . طرف روس متعهد شد تا سال دو هزار  ساخت نيروگاه را به پايان برساند ، همچنين ايران متعهد شده ‌است ، پسماند سوخت نيروگاه هسته‌اي بوشهر را به روسيه بازگرداند .
مبلغ کل قرارداد در اين پروژه در ابتدا يک ميليارد و دويست  ميليون دلار بود که با گذشت زمان و تجديد نظرها مبلغ اين قرارداد ده  درصد افزايش يافته ‌است . سوخت نيروگاه بوشهر هم پنجاه و دو  ميليون دلار به انضمام کل هزينه‌هاي حمل تا محل ساختگاه پيش بيني شده بود .
1376 : در این سال توافق دوم ایران و روسیه برای نیروگاه بوشهر منعقد شد؛ در این زمان دو طرف الحاقیه‌ای به قرارداد قبلی  افزودند که طبق آن روسیه متعهد شد تا سال 2002 میلادی نیروگاه را به مرحله راه‌اندازی برساند.اما این پایان توافقات نبود.
روسیه این بار و در جریان توافق های سوم و چهارم خود با ایران متعهد شد تا  2003 میلادی نیروگاه را تکمیل و به مرحله بهره برداری برساند اما پس از مدتی روس‌ها اعلام کردند که تا  2006میلادی نیروگاه را به مرحله بهره برداری می‌رسانند.
 مهر 82  : روسیه اعلام کرد راه اندازی بوشهر به دلیل مشکلات فنی و نه فشارهای سیاسی یک سال به تعویق افتاده است.
اول شهریور 83 : معاون سازمان انرژی اتمی ایران با اعلام اینکه نیروگاه اتمی بوشهر در سال 85 به بهره برداری می‌رسد  گفت  سوخت اولیه نیروگاه آماده حمل به ایران است. تبادل نظر در خصوص  ساخت واحد جدید در دستور مذاکرات مقامات دو کشور قرار دارد.
مهر 83 : وزرای خارجه ایران و روسیه در نشستی مشترک از عزم دو کشور برای قرارداد ارسال سوخت هسته ای از روسیه به ایران و عودت سوخت مصرف شده به روسیه خبردادند و اعلام کردند که این قرارداد در مرحله نهایی خود قرار دارد.
اسفند 83 : تهران و مسکو توافقنامه‌ای را امضا کردند که به موجب آن روسیه سوخت نیروگاه اتمی بوشهر را به این شرط تامین می‌کند که  ایران سوخت مصرف شده را به آنان پس بفرستد.
شهریور 84 : روسای آژانس انرژی اتمی ایران و روسیه اعلام کردند که نیروگاه بوشهر را اواخر سال 2006 به بهره برداری می رسانند.
مهر 85 :  رییس سازمان انرژی اتمی ایران و رییس آژانس فدرال اتمی روسیه توافق جدیدی را امضا کردند که بر اساس آن مسکو متعهد شد تا   2007 میلادی واحد اول نیروگاه بوشهر را به طور آزمایشی راه اندازی کند و 6 ماه پس از آن یعنی تا پایان 2007 سوخت نیروگاه را به تهران ارسال نماید.
 بهمن 85: بروز مشکلات مالی در پیمانکار روسی موجب شد تا مسوولان اتم استروی اکسپورت اعلام کنند به علت  تاخیر در پرداخت اقساط، تغییراتی در برنامه زمانی ساخت  نیروگاه صورت می‌گیرد.
البته معاون امور بین الملل سازمان انرژی اتمی ایران بلافاصله  به این ادعای روس ها پاسخ داد و اعلام کرد: ایران هیچ تاخیری در پرداخت مالی قرارداد بوشهر به شرکت روسی نداشته است.
سعیدی خواستار آن شد که نیروگاه در موعد مقرر یعنی شهریور 86 راه اندازی شود.
 اسفند 85:  معاون امور بین الملل سازمان انرژی اتمی ایران از فراهم شدن مقدمات فنی و حقوقی ارسال سوخت به نیروگاه بوشهر در  نیمه دوم اسفند 85  خبر داد.
فروردین 86 : واحدهای پشتیبانی نیروگاه اتمی بوشهر از جمله ساختمان‌های مربوط پمپ خانه و پست برق 400 کیلو ولتی نیروگاه اتمی بوشهر با حضور معاون اول رییس جمهور به بهره برداری رسید.
تیر 86 : مدیر کل دفتر ایمنی هسته ای کشور گفت در راستای راه اندازی واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر، آزمایش‌های راکتور تا دو ماه دیگر انجام می شود و کار ساخت نیروگاه تا دو ماه آینده پایان خواهد یافت.
مهر 86 : رییس جمهور روسیه که برای شرکت در نشست کشورهای ساحلی دریای خزر برای نخستین بار به تهران سفر کرده بود گفت  تاخیر در کار اتمام نیروگاه اتمی بوشهر سیاسی نیست و مسکو با جدیت به دنبال آن است که این نیروگاه هرچه زودتر به پایان برسد.
پوتین، کشورهای ثالث تامین کننده برخی تجهیزات نیروگاه بوشهر را در ایجاد تاخیرها موثر دانست و افزود  روسیه هرگز از تعهدات خود شانه خالی نمی‌کند و طبق مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی روسیه سوخت را سه ماه قبل از راه‌اندازی باید تحویل دهد.
 مهر 86:  محمد البرادعی دبیر کل وقت آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش خود به نقل از منابع روس اعلام کرد سوخت نیروگاه اتمی بوشهر 26 ماه نوامبر برای ارسال به ایران پلمپ می‌شود
22 آذر86 : رییس اتم استروی اکسپورت از توافق تهران و مسکو درباره تاریخ خاتمه عملیات ساخت و تکمیل نیروگاه بوشهر خبر داد.
26 آذر 86 :بيش از 82 تن سوخت موردنياز اين نيروگاه در هشت مرحله از 26 آذر  تا هشتم بهمن همان سال  وارد اين نيروگاه شد و راه اندازي نيروگاه اتمي بوشهر را وارد مرحله جديدي كرد.
اردیبهشت 87 : باکو، محموله مربوط به تجهیزات نیروگاه بوشهر را توقیف کرد که به دنبال این اتفاق کفیل دبیر شورای امنیت ملی روسیه به ایران قول داد که این مشکل را بر طرف کند. این تجهیزات شامل عایق های حرارتی مورد استفاده در این نیروگاه بود.
مهر 87 :  وزیر امور خارجه که برای پاسخگویی به سوال نمایندگان درباره علت تاخیر در راه اندازی نیروگاه بوشهر به مجلس رفته بود، به نمایندگان گفت: زمان افتتاح نیروگاه نیمه اول سال 2009 تعیین شده است.
اسفند 87:  پیش راه اندازی و سوخت گذاری مجازی نیروگاه اتمی بوشهر با حضور کرینکو رییس شرکت دولتی روس اتم و آقای  آقازاده رییس سازمان انرژی اتمی ایران آغاز شد.
 اين مرحله به منظور بررسي عملكرد رآكتور نيروگاه اتمي بوشهر صورت  گرفت  و به منزله نزديك شدن اين نيروگاه به مرحله بهره برداري بود.
پس از سوخت گذاري مجازي آزمايش هيدروليكي نيروگاه هسته اي بوشهر هم انجام شد
به گفته آقای شیرازی سرمهندس نيروگاه اتمي بوشهر هدف از بارگذاري سوخت مجازي نيروگاه اتمي بوشهر  شبيه سازي كردن شرايط هيدروليكي مدار نخست براي انجام آزمايش سرد و گرم رآكتور است.
وي انجام اين مرحله را از نظر ظاهري و فيزيكي مشابه با سوخت اصلي ذكر كرد.
مرداد 88 :  سفیر روسیه در تهران اعلام کرد نیروگاه بوشهر در مرحله عملیات راه اندازی قرار دارد و این مرحله فاز نهایی اجرای طرح این نیروگاه محسوب می شود.
 شهریور 88 :  رییس سازمان انرژی اتمی ایران  اعلام کرد به زودی مهمترین آزمایش این نیروگاه آغاز می شود که طی آن تاسیسات نیروگاه تحت فشار 250 اتمسفر مورد بررسی قرار می گیرد.
آذر 88 :  انجام تست 250 بار نیروگاه اتمی بوشهر
دی 88 : انجام تست 110 بار: به گفته مجری طرح نیروگاه اتمی بوشهر آزمایش 110 بار مدار دوم نیروگاه در یک روز یک مرحله پس از انجام تست 250 بار با موفقیت به پایان رسیده است.
جعفری افزود آزمایش هیدرولیک دستگاهها  با افزایش فشار سطح 110 کیلوگرم بر سانتی متر مربع یکی از مراحل آماده سازی نیروگاه برای ازمایش آب گرم است که پس از آن قابلیت کاری دستگاههای اصلی و فرعی و سامانه دستگاههای راکتور تایید می شود.
بهمن 88 :تست کره فلزی : هدف از اين تست اطمينان از استحكام كره فولادي (فلزي) در شرايط خلإ نسبي 5 درصد اتمسفر  و فشار نسبي 36 درصد مگاپيكسل، هم‌چنين اطمينان از استقامت از كره فولادي در فشار نسبي 1/4 اتمسفر، چك كردن آب‌بندي اجزا و قطعات آن در اين مراحل و نيز اندازه‌گيري و محاسبه ميزان نشتي مجاز كره فولادي در مراحل مختلف است.
اين تست به مدت 403 ساعت و 15 دقيقه به انجام رسيد.
فروردین 89:  انجام تست گرم: مجري طرح نيروگاه اتمي بوشهر گفت با انجام اين آزمايش موسوم به تست گرم همه تجهيزات نيروگاه اتمي در شرايط حرارتي بالا موردسنجش قرار مي گيرد.
22 خرداد 89 : رییس سازمان انرژی اتمی ایران با اعلام این خبر که مراحل پایانی آخرین تست نیروگاه بوشهر موسوم به تست آب گرم انجام شده است گفت انجام این تست یک ماه  زمان برد.
22 مرداد 89:  صالحی از انتقال سوخت به ساختمان اصلی نیروگاه و سوختگذاری نیروگاه اتمی بوشهر در هفته‌آینده خبر داد و گفت  سوخت از محل نگهداری آن به داخل ساختمان اصلی نیروگاه و استخر که در جنب قلب رآکتور آن قرار دارد انتقال دهیم.
30 مرداد 89: انتقال سوخت هسته اي به ساختمان اصلي نيروگاه بوشهر
در اين مرحله ، سوخت از محل نگهداريِ تحت نظارت نمايندگان آژانس بين المللي انرژي اتمي ، به ساختمان اصلي و در مجاورت رآکتور منتقل شد و نخستین نیروگاه اتمی جمهوری اسلامی ایران راه اندازی شد.
با استقرار سوخت در اين محل ، مرحله بعدي که تزريق سوخت هسته اي در قلب رآکتور است آغاز شده و از آنجا که تزريق سوخت در هر مجتمع سوخت به يک ساعت زمان نياز دارد و در مجموع صد و شصت و سه مجتمع سوخت بايد بارگذاري شود.
اين عمليات حدود هفت تا هشت  روز زمان نیاز دارد.
4 آبان 89: عملیات سوخت گذاری نخستین نیروگاه اتمی جمهوری اسلامی ایران  با انتقال سوخت به قلب راکتور اتمی بوشهر  آغاز شد.
در این آیین که علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان و علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی حضور داشتند به دنبال نتایج مثبت آزمایش های متعدد در نیروگاه بوشهر عملکرد سیستم های مختلف و ارائه کلیه مستندات به نظام ایمنی هسته ای کشور  و اخذ مجوزهای لازم که موید اجرای صحیح عملیات می باشد اولین مجتمع سوخت در قلب راکتور بوشهر قرار گرفت.  در این مرحله  163 مجتمع سوخت نیروگاه به وزن 82 تن  مطابق دستورالعمل های کاری به قلب راکتور منتقل شد  تا نخستین نیروگاه اتمی  ایران  در مدار تولید قرار گیرد.  راه اندازی فیزیکی نیروگاه پس از انجام فرایند انتقال سوخت آغاز می شود.
4 آبان 89: رييس سازمان انرژي اتمي ايران  اميدواريم تا سه ماه ديگر برق هسته اي وارد شبكه سراسري شود.
علي اكبر صالحي در نشست با كاركنان نيروگاه اتمي بوشهر و در آستانه آغاز عمليات سوخت گذاري در قلب راكتور اين نيروگاه گفت نيروگاه بوشهر از استثنايي ترين نيروگاه هاي جهان اكنون در مرحله حساس بارگذاري سوخت به قلب راكتور است كه جزء آخرين مراحل فرايندي است و اميدواريم تا سه ماه ديگر شاهد انتقال برق توليدي نيروگاه به شبكه سراسري باشيم.
19خرداد 90: فريدون عباسي رئیس سازمان انرژی اتمی پس از بازديد از روند اجراي مراحل راه اندازي نيروگاه اتمي بوشهر گفت اكنون نيروگاه اتمي بوشهر به مرحله توليد صد مگاوات برق رسيده است  و هنوز توربين راه اندازي نشده است و براي تست توربين نياز به زمان داريم يعني ابتدا بخار بايد به توربين برسد وبعد تست هاي آن طبق برنامه زمان بندي انجام شود.
وي زمان بهره برداري از نيروگاه بوشهر را آينده نزديك اعلام كرد و افزود تاكيدي بر اعلام تاريخ ندارم و هرگاه راكتور به 40 تا 50 درصد قدرت خود يعني 400 تا 500 مگاوات رسيد و برق را به شبكه سراسري وصل كرديم و وزارت نيرو از پايداري آن مطمئن شد بهره برداري از نيروگاه را اعلام مي كنيم.
در نيروگاه اتمي بوشهر هزار مگاوات برق توليد مي شود كه معادل يك چهلم برق توليدي كشور است .
برق تولیدی این نیروگاه از طریق دو  پست دويست و سي  و چهارصد کيلوولت به شبکه سراسری منتقل می شود.
21/6/90
با اتصال 400 مگاوات برق تولیدی نیروگاه اتمی بوشهر به شبکه سراسری برق کشور، بهره برداری مقدماتی از نخستین نیروگاه اتمی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.
این مراسم با حضور  علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه، مجید نامجو وزیر نیرو ، فریدون عباسی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان و سرگئی اشماتکو وزیر انرژی روسیه و سرگئی کرینکو رئیس شرکت روس اتم آغاز شد.
9/6/91
معاون نیروگاهی سازمان انرژی اتمی : نیروگاه بوشهر برای اولین‌بار به ظرفیت کامل خود رسید.
محمد احمدیان :  واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر هزار و دو مگاوات برق تولید کرد و به شبکه سراسری متصل شد.
 1/7/92
پروتکل تحویل موقت نیروگاه اتمی بوشهر به امضای مقامات ایرانی و روسی رسید.
این پروتکل در محل نیروگاه اتمی بوشهر بین آقای احمدیان معاون نیروگاهی سازمان انرژی اتمی کشورمان و لیما رنکو رئیس شرکت اتم استروی اکسپورت پیمانکار روسی سازنده نیروگاه به امضا رسید.
بر اساس این پروتکل نیروگاه اتمی بوشهر در یک دوره گارانتی دو ساله که 7 هزار ساعت عملکرد نیروگاه اتمی بوشهر خواهد بود نیروهای ایرانی بهره بردرای نیروگاه را بر عهده می گیرند و مهندسان روسی نیز در کنار مهندسان ایرانی حضور خواهند داشت و در صورت نقص رفع نقص می کنند و  بعد از دو سال این نیروگاه به طور کامل در اختیار ایرانی ها قرار می گیرد.
آبان 93
توافقنامه ساخت واحدهای دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهر میان ایران و روسیه به امضا رسید.
قرارداد ساخت واحد‌های دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهر در آبان ۹۳ بین شرکت مادر تخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی ایران و شرکت روسی اتم استروی اکسپورت منعقد شد. موضوع قرارداد شامل طراحی، ساخت و راه اندازی دو واحد راکتور هسته‌ای هر کدام به ظرفیت ۱۰۵۷ مگاوات است.
20/6/95
نیروگاه اتمی بوشهر رسما به ایران تحویل داده شد.
محمد احمدیان معاون سازمان انرژی اتمی و مدیرعامل شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی طی پروتکلی با همتای روس خود سند تحویل کامل واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر را به امضا رساند.
20/6 /95
ساخت واحد دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهر با حضور معاون اول رئیس جمهور آغاز شد.
هر یک از این واحدها هزار و 57 مگاوات برق تولید خواهد کرد.
به گزارش شرکت روس اتم، بهره برداری از دومین واحد نیروگاه بوشهر برای اکتبر 2024 و واحد سوم برای آوریل 2026 برنامه ریزی شده است.
عملیات اجرایی قرارداد در ۸ دی ۹۵ آغاز شد.
10/5/96
نیروگاه اتمی بوشهر پس از شروع بهره برداری در طبقه (سی )قرار گرفت که  بر اساس اقدامات انجام شده برای بهبود سطح ایمنی، اکنون این نیروگاه با یک پله ارتقاء در طبقه (بی) قرار گرفته است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر ،  انجمن جهانی بهره برداران نیروگاه های اتمی با توجه به اقدامات صورت گرفته توسط شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی کشورمان، که عهده دار مسئولیت بهره برداری نیروگاه اتمی بوشهر است، جایگاه این نیروگاه را در ارزیابی خود به لحاظ ضرایب ایمنی به گروه بی ارتقاء داد؛ این در حالی است که این ارتقاء پس از تحویل نهایی نیروگاه از پیمانکار روسی به متخصصین ایرانی تحقق یافته است. 
آبان 96
نهم آبان ۹۶ عملیات گوبرداری واحد دوم نیروگاه اتمی بوشهربا حضور مسئولان ایرانی و روسی شروع شد.
فروردین 97
نیروگاه اتمی بوشهر  با تولید ۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون کیلووات ساعت برق در سال 96 تولید و رکوردی جدید در این زمینه از زمان راه اندازی ثبت کرد.
 
 
 
 
 

نظر شما