شناسهٔ خبر: 36347107 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نخستین بار در آسیا

تهران؛ میزبان همایش ایستگاه‌های آینده

مدیرعامل شرکت راه آهن: هفتمین همایش بین المللی ایستگاه‌های آینده نخستین بار در آسیا، به میزبانی تهران برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما‏ آقای سعید رسولی در نشست خبری گفت: در این نشست بین المللی که روز‌های ۲۰ تا ۲۲ آبان برگزار خواهد شد ۷۰ میهمان خارجی از مقامات اجرایی و علمی مرتبط با صنعت ریلی از ۲۵ کشور جهان و از جمله ۱۴ کشور اروپایی حضور دارند.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: این کنفرانس بین المللی با همکاری اتحادیه بین المللی راه آهن‌های جهان که ۲۰۵ عضو دارد برگزار خواهد شد و در این سه روز‏ ۵۰ مقاله برتر که شامل ۲۵ مقاله خارجی و ۲۵ مقاله از متخصصان کشورمان است ارائه خواهد شد.
وی تصریح کرد: این مقالات در قالب پنل‌های تخصصی مطرح و ارائه خواهد شد و همچنین دو میزگرد تخصصی در حاشیه همایش با عناوین شهر‌های ریل پایه و ایجاد ارزش افزوده ریل برای شهر‌ها برگزار خواهد شد.
به گفته رسولی محور‌های این همایش عبارتند از: مدیریت ایستگاه‌ها و تامین مالی، بهره وری انرژی در ایستگاه‌های، قابلیت دسترسی و پیوستگی خطوط، خدمات بازرگانی در ایستگاه‌های، تعامل ایستگاه‌ها و شهرها، طراحی ایستگاه‌ها و ایمنی و امنیت و فناوری هوشمند در ایستگاهها.
وی افزود: این کنفرانس اولین بار در آسیا و ایران برگزار می‌شود و ۶ کنفرانس قبلی در شهر‌های پاریس، رم، مسکو، مراکش، بروکسل و مادرید اسپانیا برگزار شده است.
مدیرعامل راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران افزود: اتحادیه بین‌المللی راه آهن‌ها با داشتن ۲۰۵ عضو از ۹۵ کشور جهان مهمترین و بزرگترین سازمان علمی بین‌المللی در حوزه حمل و نقل ریلی است.
وی با بیان اینکه در این نشست اساتید مطرحی از ۴ دانشگاه داخلی و خارجی حضور دارند، گفت: شعار کنفرانس هفتم ایستگاه‌های ریلی، رونق بخش زندگی شهری است چراکه معتقدیم ایستگاه‌های راه‌آهن نباید صرفا محلی برای ورود و خروج مسافر باشد، بلکه می‌تواند خدمات متنوعی به شهر ارائه کند و از ارکان توسعه شهری باشد.
رسولی با بیان اینکه توسعه خدمات چندوجهی چند سالی است که در راه آهن ایران مورد توجه قرار گرفته است، گفت: در تعداد زیادی از ایستگاه‌های راه‌آهن به صورت اصولی در این باره مطالعه کرده‌ایم.
وی افزود: در ایستگاه راه‌آهن اهواز مطالعه در این باره به پایان رسیده است و فراخوان جذب سرمایه‌گذار از طریق روزنامه آغاز شده است.
مدیرعامل راه‌آهن اظهار داشت: ایستگاه‌های راه‌آهن نماد هویت‌بخشی در شهر‌ها است و بسیاری از آن‌ها ارزش تاریخی و فرهنگی دارد.
رسولی همچنین اتصال ایستگاه‌های راه‌آهن به خطوط مترو برای تسهیل سفر را از دیگر موارد مدنظر راه‌آهن اعلام کرد و گفت: شب گذشته که با رئیس سازمان برنامه و بودجه در قطار رشت ـ تهران بودیم، وی نیز بر ارائه خدمات مناسب از سوی حمل و نقل ریلی به مردم تاکید کرد و گفت: خوب است در پایان سفر ریلی برای رسیدن مسافر به مقصد نهایی، تدبیر کنیم.
وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم از تک‌ایستگاهی بودن در شهر‌های بزرگ خارج شویم، گفت: در تهران و سایر شهر‌های بزرگ به فکر خروج از وضعیت تک ایستگاهی هستیم تا برخی گلوگاه‌ها در این حوزه از بین برود چراکه بطور مثال همه قطار‌ها از هرجای ایران به مقصد مشهد باید به تهران بیایند و از ایستگاه تهران عبور کنند درحالیکه امکان سیر آن‌ها از ایستگاه‌های دیگری در نزدیک تهران نیز وجود دارد و ما بدنبال این هستیم که ایستگاه‌های تعاملی با مترو شهر‌ها از جمله در ایستگاه جوانمرد قصاب با متروی تهران ایجاد شود.

نظر شما