شناسهٔ خبر: 36342345 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در فردو؛

فعال شدن فردو با کنارگذاشتن بند 44 برجام

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ،سرعت عمل ایران در فعال سازی فردو را نشانه با نشاط بودن صنعت هسته ای ایران دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،  تولید uf6از پسماندهای نطنز دارای پیام خاصی استسخنگوی سازمان انرژی اتمی در نشست خبری در فردو با تشریح سه گام قبلی ایران گفت: تولید گاز هگزا فلوراید اورانیوم(uf6) از پسماندهای باقیمانده، کاری بسیار پیشرفته تر از تولید گاز از اورانیوم طبیعی به شمار می رود که ایران توانست با موفقیت انجام دهد و به سانتریفیوژهای فردو، تزریق کند که این کار دارای پیام خاصی است.

آقای کمالوندی با تصریح بر اینکه تمام مراحل فعال سازی در فردو تحت نظارت آژانس بین المللی انجام شده است گفت: علت تامین گاز (uf6) از نطنز به جای اصفهان موقعیت جغرافیایی و نزدیکی بیشتر نطنز به فردو در قم است.

آقای کمال وندی با اشاره به اینکه براساس برجام برای تولید مواد هسته ای در فردو باید 11 سال دیگر صبر می کردیم گفت: با گام چهارم طرف مدت4 سال این مرکز مجدداً فعال شد.

وی تصریح کرد: فعال شدن سایت فردو با کنار گذاشتن بند 44 برجام صورت گرفته است چرا که قرار بود بر اساس این بند تا 15 سال غنی سازی در فردو صورت نگیرد. 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به عدم توازن در تعهدات و مطالبات بر اساس برجام ابراز امیدواری کرد نیازی به برداشتن گام های دیگر ایران نباشد.

آقای کمالوندی با اشاره به آغاز تولید اورانیوم غنی شده در فردو گفت: نمونه های غنی شده فردا توسط آژانس راستی آزمایی می شود.

وی همچنین تولید ایزوتوپ های پایدار به روش سانتریفیوژی در سایت فردوی قم را مورد توجه قرار داد و گفت: این کار نیاز به تکنولوژی بسیار پیشرفته است که تنها توسط کشورهای محدودی انجام می شود اما جمهوری اسلامی ایران با داشتن دانشمندان هسته ای ارزشمند خود جایگاه بسیار خوبی در زمینه جداسازی عناصر سبک مانند تلوریوم و زنون به دست آورده است که کار سخت تری نسبت به غنی سازی اورانیوم است که عنصری سنگین به شمار می رود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: به این منظور مرکز ویژه ای این مهم در سایت فردو در حال ساخت است. 

وی تصریح کرد: در صورت استفاده از ظرفیت حداکثری فردو در هفته های آینده ظرفیت غنی سازی کشور به 9500 سو خواهد رسید. 

سو یک واحد اندازه گیری برای سنجش مقدار کار لازم برای جداسازی ایزوتوپ سبک عنصر اورانیوم از ایزوتوپ سنگین آن است.

<div id="video-display-embed-code_4151160"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2567249/4151160?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما