شناسهٔ خبر: 36341178 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سخنگوی سازمان انرژی اتمی

گام چهارم، ​گام آخر نیست

آقای کمالوندی در نشست خبری تشریح گام چهارم کاهش تعهدات برجامی: این گام، ​گام آخر نیست و گام‌های دیگر هم می‌تواند روی دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری صدا وسیما ، آقای بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در نشست خبری گام چهارم کاهش تعهدات برجامی افزود: اجازه دهید کمی هم خوشبینانه به قضیه نگاه کنیم شاید طرف مقابل به خودش بیاید، اما حتما گام‌های مختلف وجود دارد که مسئولان جمهوری اسلامی ایران آن را اعلام کرده اند.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: در حوزه فنی گام‌های دیگری هم داریم، ولی گام‌ها فقط محدود به مسائل فنی نیست و می‌تواند در موضوعات دیگر هم باشد.

اروپایی ها بدهکار هستند
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4149334"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2567216/4149334?width=350&height=250"></script></div>

وی ابراز امیدواری کرد طرف مقابل زودتر به خودش بیاید.
آقای کمالوندی افزود: مقامات کشور‌های غربی حتی تندترین‌های آن‌ها در جلسات خصوصی اذعان می‌کنند و می‌گویند حق باشماست، ولی بعد عذر و بهانه‌های غیر قابل قبول مطرح می‌کنند.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: بنابراین اجازه بدهید یک مقدار به آینده نگاه کنیم گرچه باز، کار فنی هست که بتوانیم اجرا کنیم، اما همان گونه که رئیس جمهور گفت: همه این اقدامات با این هدف نیست که فشار به طرف مقابل وارد کنیم بلکه هدف این است که آن‌ها را متقاعد کنیم به آنچه تعهد کردند برگردند.
وی افزود: اگر طرف مقابل برگردد می‌توان این گام‌ها را هم، فکری به حالشان کرد و فعلا گام چهارم را شروع کردیم و به قول معروف چو فردا شود، فکر فردا کنیم.
آقای کمالوندی گفت: درباره همین گام چهارم هم تا سه چهار روز قبل هم اگر از من می‌پرسیدید خودم نمی‌دانستم چه اقدامی قرار هست انجام شود البته فهرست طویلی از پیشنهاد‌ها داده شده بود حتی یک بار خود سازمان تا انتها، بحث خروج از «ان پی تی» را هم مطرح کرد، ولی بعدا ما نامه دادیم و گفتیم خروج از ان پی تی به ما ربطی ندارد، ولی بقیه پیشنهاد‌های ما سر جایش است.
وی افزود: حداقل ما ۱۵ پیشنهاد برای گام‌های مختلف مطرح کردیم که اگر بخواهیم مرحله بندی کنیم این پیشنهاد‌ها خیلی زیاد است، ولی هدف ما این نیست که از الان فکر گام بعدی باشیم بلکه باید طرف مقابل متقاعد شود و به تعهدات خود بازگردد.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: اکنون به مرحله‌ای رسیدیم که صنعت هسته‌ای محدودیت‌هایی را که پذیرفته بود کنار گذشته است و دارد کار خودش را انجام می‌دهد.
وی افزود: مشکل ما در صنعت هسته‌ای نیست بلکه مشکل کشور است که باید حل شود و ما به همراه متخصصان و مسئولان سازمان این جا آماده هستند اگر در سطح عالی کشور هر تصمیمی گرفته شود این تصمیم به نحو احسنت و با سرعت اجرا شود.

مسأله تورقوزآباد قابل حل است
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4149329"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2567216/4149329?width=350&height=250"></script></div>

بند ۴۴ برجام را کنار گذاشتیم
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: بند ۴۴ برجام را کنار گذاشتیم؛ قرار بود تا ۱۵ سال در مجتمع فردو غنی‎ سازی نشود، اما این اقدام در گام چهارم از دو روز پیش آغاز شد.
اقای کمالوندی ضمن تبریک اعیاد ماه ربیع الاول و گرامیداشت یاد دکتر احمدیان معاون فقید سازمان انرژی اتمی با اشاره به سه گام برداشته شده در جهت کاهش تعهدات برجامی افزود: بنا به دستور رئیس جمهور که رئیس شورای عالی امنیت ملی هم هست، روند تزریق گاز به هزار و ۴۴ سانتیریفیوژ در سایت فردو از دقایقی اولیه روز شانزدهم آبان آغاز شد.
وی ادامه داد: این اقدامات تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی صورت گرفته است و فردا نمونه گیری های اولیه در اختیار بازرسان برای بازبینی و راستی آزمایی قرار می گیرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: با وجود متخصصان ورزیده در سایت فردو، مراحل آماده سازی زیرساخت تزریق گاز در کمتر از یک روز انجام شد و کاری که باید طی ۱۵ سال طول می‌کشید چند سال جلوتر در حالی که باید ۱۱ سال دیگر صبر می‌کردیم، آغاز شد.
وی افزود: تولید ایزوتوپ‌های پایدار به روش سانتیریفیوژی نیز در سایت فردو در دست اقدام است.

گفته بودیم که اگر لازم باشد راکتور آب سنگین اراک به نوع قبلی باز می گردد

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4149168"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2567216/4149168?width=350&height=250"></script></div>
ظرفیت سانتریفیوژ‌ها تا ۹ هزار و ۵۰۰ سو افزایش یافته است
سخنگوی سازمان انرژی اتمی درخصوص میزان افزایش سانتریفیوژ‌ها گفت: با محاسبه ماشین‌های جدید پیشرفت‌های خوبی حاصل شده است و تعداد سانتریفیوژ‌ها به حدود ۹ هزار و ۵۰۰ سو رسیده است که ۸۷ تا ۹۰ درصد غنی سازی قبل را تشکیل می‌دهد.
کمالوندی در ادامه نشست خبری جزئیات گام چهارم در کاهش تعهدات برجامی در پاسخ به سوالات خبرنگاران با اشاره به این که در حال حاضر بالای ۵۰۰ کیلو ذخایر داریم و این ذخایر روز به روز در حال افزایش است، افزود: مهم این است که این ذخایر به سوخت نیروگاهی تبدیل شود.
وی گفت: در گام سوم یک فرصتی برای ما ایجاد شد که کار ماشین‌های جدید را سرعت دهیم و این که ما اکنون تا چه اندازه به سمت یک میلیون سو حرکت می‌کنیم بستگی به نوع جواب دادن ماشین‌های جدید در آینده دارد.
کمالوندی افزود: آقای صالحی با محاسبه ماشین‌های پیشرفته جدید در مجموع اعلام کرد ۸ هزار و ۶۰۰ سو است و پیش بینی ما این است که با ماشین‌هایی که در فردو اضافه خواهند شد، به حدود ۹ هزار و ۵۰۰ سو برسیم.
وی با اشاره به اهمیت تبدیل ذخایر به سوخت نیروگاهی گفت:: سوخت راکتور تهران را که سوخت ۲۰ درصد است برای چند سال داریم، ولی در عین حال میزان آن به اندازه‌ای نیست که ما بگوییم باید انباشت داشته باشیم.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: برای سوخت نیروگاه‌ها ما مسیر خوبی را رفته ایم و بخش عمده‌ای از راه طی شده است و نیاز به تکامل تکنولوژی است و زمانی که فناوری ما به حد تکاملی خود برسد، این ذخایر مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
کمالوندی گفت: بنابر این افزایش ذخایر همزمان باید با فناوری ساخت نیروگاهی پیش برود و در یک برنامه ۱۰ ساله که پیش بینی شده است و امسال که سال چهارم آن را طی می‌کنیم می‌توانم بگویم که حداقل نصف راه را پیموده ایم.
وی افزود: ما می‌توانیم بگوییم در چند سال آینده تولید کننده نیروگاهی، خواهیم بود.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به این که فناوری ساخت نیروگاهی به مراتب پیشرفته‌تر از فناوری راکتور تحقیقاتی است، گفت: ظرفیت ما افزایش پیدا کرده و در عین حال ذخایر ما در حال جمع آوری است و فناوری مورد نیاز برای تبدیل ذخایر جمع آوری شده به سوخت نیروگاهی به خوبی پیش می‌رود که در آینده خبر‌های خوبی از این موضوع داده خواهد شد.
 
یکی از امتیازاتی که در برجام گرفته شده بود در حوزه تولید ایزوتوپ های پایدار بود که اکنون در این خصوص وضع خوبی داریم
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4149221"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2567216/4149221?width=350&height=250"></script></div>
 
مرحله دوم بتن ریزی نیروگاه بوشهر فردا انجام می‌شود
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه فردا، روز مهمی تلقی می‌شود گفت: بتن ریزی مرحله دوم نیروگاه بوشهر فردا انجام خواهد شد.
بهروز کمالوندی در ادامه نشست خبری جزئیات گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای افزود: در بخش مذاکرات آنچه مربوط به بخش سازمان انرژی اتمی بود تمام دقت مان را داشتیم تا مشکلی برای صنعت هسته‌ای پیش نیاید چرا که این صنعت با هزینه‌های بسیاری از خون شهدای هسته‌ای و ۱۴ هزار نیروی متخصص و دانشمندان نخبه به این مرحله رسیده است.
وی گفت: ما با این دید وارد مذاکرات شدیم تا به دستاورد‌های هسته‌ای کشورمان صدمه‌ای وارد نشود و هم اکنون که تصمیم در برگشت داریم اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: فردا، روز مهمی برای این صنعت قلمداد می‌شود و بتن ریزی مرحله دوم نیروگاه بوشهر انجام می‌شود.
آقای کمالوندی در تشریح این موضوع که وقتی سخن از بتن ریزی می‌شود حداقل به دو سال کار نیاز دارد گفت: دو سال کار و تلاش حداقل غیر از مذاکرات است چرا که خود مذاکرات حتی اگر با کشوری نیز مشکلی وجود نداشته باشد یک سال زمان خواهد برد.
وی افزود: بعد از قرارداد و پایان مذاکرات، دو سال برای بتن ریزی زمان خواهد برد و این کار در زمان خودش صورت گرفته است و پیام خوبی را به دنیا منعکس می‌کند که برغم اینکه آمریکا نمی‌خواهد ما پیشرفت داشته باشیم نیروگاه بوشهر و مرکز نظامی ملی را تحریم کرد و حتی شرکتی که رادیو دارو را تامین می‌کند مورد تحریم قرار داد.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: فردا نشان خواهیم داد در این زمینه قدم‌های خوبی برداشته شده است و تا سال ۱۴۰۴ این نیروگاه به تولید می‌رسد و به مدار شبکه متصل می‌شود.
آقای کمالوندی افزود: دو سال بعد نیز مرحله سوم انجام می‌شود.
وی با اشاره به ممنوعیت ورود بازرس آژانس از تاسیسات هسته‌ای کشورمان گفت: در این زمینه مسائلی پیش آمد که اجازه ورود این بازرس را به نطنز ندادیم و تا حدی که اعتبارنامه آن را لغو کردیم.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه علت این موضوع به آژانس بین المللی اتمی اعلام شد و نتیجه آن بود که در سیستم کنترلی نشان می‌داد که این بازرس آغشته به مواد است و یا می‌خواهد موادی را با خود به همراه بیاورد.
آقای کمالوندی گفت: با توجه به اینکه این مسئله بار‌ها به آژانس اعلام و حتی از سوی آقای غریب آبادی نماینده ایران در آژانس در جلسه شورای حکام نیز اعلام شد به غیر از اینکه دو کشور حاشیه خلیج فارس، آمریکا و رژیم صهیونیستی بقیه متوجه این موضوع هم شدند.
وی افزود: اسنادی هم در این زمینه وجود دارد و اینکه سخنی می‌گوییم بر اساس منطق است و اعتبارنامه این بازرس لغو شد چرا که به دنبال سواستفاده بودند که ایران پایبند به مصونیت نیست و گزارش کاملی را ارائه کردیم و ایران از حقوق خودش دفاع می‌کند و استدلال‌هایی آوردیم، بر اساس ماده ۶ بخش ۸ و ۲۲ توافق نامه بر این اساس باید بگوییم مصونیت یک محدودیتی دارد و برای مسائل شخصی و غیر ماموریتی نیست اقدامات در راستای این موارد است که حقوق کشور‌ها و وظایف آژانس در این زمینه در قبال کشور عضو باید صورت بگیرد و ما نیز همه این نکات را به آژانس اعلام کردیم.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: با توجه به ضرورت همکاری آژانس با کشور‌های عضو که نیاز به تحقیقات بیشتری دارد آژانس هم اعلام کرد ما آمادگی کاملی برای همکاری در این زمینه داریم.
آقای کمالوندی افزود: برای ایمنی و تاسیسات به عبارتی اگر اشکالی ایجاد شود، حق کشوری است که از ورود آن بازرس جلوگیری کند.

 

فردا روز مهمی است؛ بتن ریزی نیروگاه دوم بوشهر

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4149211"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2567216/4149211?width=350&height=250"></script></div>
با ۱۵ نوع ماشین مختلف روی بازگشت به غنی سازی کار می‌کنیم 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: ماشین‌های مهم ما ir۶ و ir۸ و اخیرا هم ir۹ و ماشین‌های فرعی دیگری با ظرفیت بسیار بالای ۵۰ سو در زمینه غنی سازی فعال شده اند.
آقای بهروز کمالوندی در نشست خبری اعلام جزئیات گام چهارم کاهش تعهدات برجامی افزود: قرار بود که طرف‌های برجام به ما تجهیزات و امکانات و حتی کمک‌های مالی بدهند که ما در گزارش‌های مختلف از این بدعهدی طرف‌های غربی گلایه کردیم و هرچند طرف ما، چین بوده و چین هم تلاش خوبی کرده است، اما آمریکایی‌ها، چین و کشور‌هایی که بخواهند در این زمینه کاری کنند، تحت فشار قرار می‌دهد که ما این تهدید را نگه داشتیم و نوع پیشرفت هم به حدی است که اگر برگشتیم بلافاصله برگردیم به راکتور قبلی که آقای دکتر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی هم هفته گذشته در نطنز اعلام کرد که وارد جزئیات آن نمی‌شوم.
وی گفت:: ۱۵ نوع ماشین مختلف دارند روی آن کار می‌کنند که ماشین‌های مهم ما ir۶ و ir۸ و اخیرا هم ir۹ با ظرفیت بسیار بالای ۵۰ سو است، اما ماشین‌های دیگری هم بین اینهاست که جزو ماشین‌های فرعی هستند و تقسیم می‌شوند به کریتیکال و ساب کریتکال که ماشین‌های ساب کریتکال در واقع تفاوت‌ها و مزایایی از جهت فنی دارند که به سرعت می‌توانند به کار گرفته شوند و حساسیت‌های ماشین پیشرفته را ندارند و می‌توانند به ظرفیت تولید کمک کنند و از این جهت ما روی آن‌ها آزمایش می‌کنیم و آن‌ها را روی کار می‌آوریم.
کمالوندی با تشریح ابعاد انجام شده در گام‌های اول تا سوم کاهش تعهدات برجامی گفت: دو ماه گذشت و خبری نشد، در گام سوم بود که ما بند‌های ۳۲ تا ۴۳ برجام را که در ارتباط با تحقیق و توسعه است کنار گذاشتیم، که در این جا درست است که یک محدودیت‌های زمانی داشتیم، اما این برای یک برنامه ایده آل بود که زمان کافی داشته باشیم برای توسعه ماشین‌های پیشرفته، ولی وقتی طرف مقابل وظایف خود را انجام نداد ما گفتیم این کار به سرعت می‌تواند انجام شود و ماشین‌های مختلف وسط بیاید.
 سامانه هشدار نشان داد که یکی از بازرسان آژانس یا آغشته به مواد هسته ای است و یا موادی به همراه دارد
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4149212"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2567216/4149212?width=350&height=250"></script></div>
غنی سازی در فردو با اتکا به دانشمندان ورزیده 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد: با اتکا به دانشمندان ورزیده کشور، کار غنی سازی در سایت فرود طی یک روز اجرایی شد.
بهروز کمالوندی در نشست خبری گام چهارم کاهش تعهدات برجامی در محل سایت فردو گفت:: در راستای اجرایی شدن گام چهارم کاهش تعهدات برجامی، مواد اولیه مورد نیاز برای غنی سازی از محل مواد پسماند هسته‌ای موجود در سایت نطنز تامین شده است.
وی گفت:: در گام نخست، دو تُن از مواد پسماند موجود از سایت شهید احمدی روشن به سایت فردو منتقل شده است و با توجه به موجودی ۲۵ تنی مواد پسماند در این مجموعه، مواد مورد نیاز برای چندسال از این محل قابل تامین است.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه پیش از این قرار بود تا ۱۵ سال در مجموعه فردو، غنی سازی انجام نشود و براساس برجام باید ما ۱۱ سال برای آغاز کار صبر می‌کردیم، اما این اقدام با تدابیر پیش بینی شده در عملیات انتقال اورانیم از طریق کپسول انجام شده است.
وی افزود: عملیات تزریق گاز به سانتریفیوژ‌ها عملیاتی پیچیده است که باید در مرحله‌ای خاص از فرایند غنی سازی انجام شود که این عملیات با موفقیت انجام و تمام مراحل با نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام شده است.
 
قرار بود که ۱۵ سال در این مکان غنی سازی صورت نگیرد اما اکنون این کار در حال انجام شدن است
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4149218"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2567216/4149218?width=350&height=250"></script></div>
ما نسبت به قبل از برجام فاصله زیادی نداریم 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت:: یکی از امتیازاتی که در برجام گرفته شد تولید ایزوتوپ‌های پایدار به روش سانتریفیوژی است که یک فناوری بسیار پیشرفته و در اختیار کشور‌های محدودی قرار دارد.
بهروز کمالوندی در ادامه نشست خبری جزئیات گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای افزود: این روش ارزان‌ترین روش است کما اینکه روش‌های دیگری نیز وجود دارد البته اشاره کردم که مرکزی برای این کار در فردو در حال احداث است که روش‌های دیگر را نیز دنبال می‌کند.
کمالوندی ادامه داد: روش سانتریفیوژی از این جهت مهم است که این عنصر، عنصری سبک است به خصوص در حوزه «تلوریم و زنون» این کار انجام می‌شود که نسبت به اورانیوم که عنصر سنگینی است، وقتی روش جداسازی از طریق گریز از مرکز است کار سخت تری محسوب می‌شود و محاسبات پیچیده تری لازم دارد.
وی گفت: امروز می‌توانم بگویم در گزارش‌هایی که در طول این چند سال گرفته ایم، خدا را شکر، جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر در حوزه جداسازی عناصر سبک که حوزه ارزشمند است در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد البته باید از همکاری بسیار خوب روسیه تشکر کنیم، زیرا در این حوزه به خوبی با ما کار کردند و الان می‌توانیم بگوییم به لحاظ زمانی در این چهار سال مسیر بسیار طولانی را طی کردیم و در حال حاضر در یک وضعیت بسیار خوبی قرار داریم.
کمالوندی افزود: اگر ظرفیت فردو را که به تدریج درحال افزایش است، طی روز‌ها و هفته‌های آینده به حداکثر ظرفیت برسانیم، می‌توانیم بگوییم با محاسبه‌ای که آقای صالحی داشته است که ۸ هزار و ۶۰۰ سو گفتند و با توجه به این که انواع ماشین‌های جدید چه آبشار‌های شاهد، آی آر تو ام، آی آر فور، آی آر شش و ۳ آبشار ۱۰ تایی، ۲۰ تایی و ۳۰ تایی داریم که هر کدام ظرفیت‌های متفاوتی دارند و وقتی روی هم ریخته می‌شوند ۸ هزار و ۶۰۰ سو ظرفیت می‌شود، ما می‌توانیم بگوییم با آمدن فردو در حداکثر ظرفیت حدودا به ۹ هزار و ۵۰۰ سو می‌رسیم.
وی گفت: این به این مفهوم است که ما نسبت به قبل از برجام فاصله زیادی نداریم و نزدیک به ۹۰ درصد ظرفیت قبل از برجام می‌رسیم.
کمالوندی ادامه داد: با توجه به اینکه قبل از برجام حدود ۱۱ هزار سو ظرفیت تولید ما بوده است، از این به بعد زمان تنها از بعد فنی نه تنها به ضرر ما نیست بلکه به نفع ماست یعنی ذخایرما اضافه و ماشین‌های جدید ما آزمایش می‌شود و از این فرصت حداکثر استفاده را در این صنعت می‌کنیم اگر چه هدف، از ابتدا این بوده است که جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود پایبند بوده است.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به ۱۷ گزارش پی در پی آژانس مبنی بر پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران بنا نداشت که تعهدات خود را انجام ندهد، اما با توجه به اینکه توازن تعهدات و حقوق به علت اجرا نکردن تعهدات طرف مقابل به هم ریخته بود و نامتوازن شده بود و ما تا الان مدام می‌گوییم شما به تعهدات تان عمل کنید، زیرا یک داد و ستد بوده است و ما یک چیز داده و یک چیز گرفته ایم.
وی با بیان اینکه داده‌های ما مشخص است، اما گرفته‌های ما را باید طرف مقابل محقق می‌کردند تصریح کرد: غیر از یک و نیم سال اول، مشکلاتی به وجود آمد به خصوص با تغییراتی که در هیات حاکمه آمریکا ایجاد و به خروج آن‌ها از برجام منجر شد، ما گفتیم اگر شما نمی‌توانید این کار را انجام دهید، تا زمانی که شما تصمیم بگیرید ما از تعهدات خود کم می‌کنیم تا این توازن برقرار شود و این کار را انجام دادیم و این گامی که برداشته شد، گام چهارم بود.
کمالوندی تاکید کرد: امیدوار هستیم به گام‌های دیگر نیاز نباشد و طرف مقابل نیز به خودش بیاید و کار‌هایی که می‌بایست انجام دهد، در برنامه کار خود قرار دهد.
اگر منافع کشور ایجاب کند ممکن است برجام هم کنار گذاشته شود
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4149420"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2567216/4149420?width=350&height=250"></script></div>
 
در بلند مدت، ماشین‌های IR۱ را کنار خواهیم گذاشت 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به برنامه کلی این سازمان در کنار گذاشتن ماشین‌های «آی آر وان» گفت: ماشین‌های ما در فردو و یا هر جای دیگر در بلندمدت «آی آر وان» نخواهد بود؛ اما اینکه چه زمانی ماشین‌های جدید مستقر شوند، بستگی به مسایل فنی و سیاسی دارد.
آقای بهروز کمالوندی در ادامه نشست خبری خود، برنامه کلی سازمان انرژی اتمی کشورمان را کنار گذاشتن ماشین‌های آی آر وان خواند و تصریح کرد: گرچه آی آر وان، ماشین خوبی است، اما در زمان خودش که شروع به کار کرده است.
کمالوندی افزود: به دلیل آن که خودمان این ماشین را تولید نکردیم لذا کاملا بر آن مسلط نبودیم ضمن این که اشکالاتی نیز در این ماشین وجود داشته است چنانچه در هلند - که ابتدا این ماشین را تولید کرده - کنار گذاشته شده است و پس از آن نیز سر از پاکستان در آورده که حتما آنان نیز با این ماشین یک سری مشکلات دارند سپس؛ به ایران آمده و راه اندازی شده و مورد استفاده قرار گرفته است.
وی گفت:البته این موضوع منجر به کسب تجربیات جدید شد تا اکنون بتوانیم ماشین‌های سانتریفیوژ جدید تولید کنیم؛ این گفته من به دلیل حضور در صد‌ها جلسه فنی و شنیدن سخنان متخصصان داخلی است.
کمالوندی افزود: برای مثال؛ شما هواپیمای جت می‌سازید، اما با ابعاد کوچک، در عین حال اگر کسی بتواند بر مشکلات آیرودینامیک آن مسلط شود، در آینده نیز می‌تواند در این زمینه پیشرفت کند.
وی گفت: بنابراین در بلندمدت ماشین‌های ما در فردو و یا هر جای دیگر آی آر وان نخواهد بود، اما اینکه چه زمانی ماشین‌های جدید مستقر شوند بستگی به مسایل فنی و مسایل سیاسی دارد.
کمالوندی افزود: مسایل فنی حاکی از آن است که فعلا باید تحقیقات ادامه یابد و مسایل سیاسی نیز به جای خود وجود دارد.
وی در خصوص ظرفیت آبشار‌ها نیز گفت: دو عدد از این آبشار‌ها مختص ایزوتوپ پایدار بوده است که بسیار ارزشمند است به دلیل آنکه روش جداسازی عناصر سبک است که این در اختیار همه کشور‌های دارای غنی سازی نیست بلکه امتیازی بود که آن زمان (توافق برجام) به دلیل کاهش ماشین‌های سانتریفیوژ و عدم غنی سازی در فردو به جمهوری اسلامی داده شد تا در آن ایزوتوپ پایدار تولید شود.
کمالوندی افزود: خوشبختانه در این زمینه نیز پیشرفت خوبی داشتیم و اگر اکنون از متخصصان ما سوال شود که ما گاز تزریق کنیم یا اورانیوم، می‌گویند؛ حتی اگر سه آبشار را هم بردارید، اما ایزوتوپ پایدار تولید کنید، ارزش ​آن بیشتر از تزریق اورانیوم است.
وی گفت: رسیدن به ظرفیت مذکور، پروسه‌ای دارد.
 
دانش را نمی‌توان از ذهن متخصصان حذف کرد
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4149421"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2567216/4149421?width=350&height=250"></script></div>
 
در حوزه فعالیت های هسته ای از تجربیات بالایی برخورداریم
 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: دشمنان بلا‌های بسیاری بر سر ما در حوزه برنامه‌های صلح آمیز هسته‌ای آورده است، اما ما نیز با کسب تجربیات فراوان و تقدیم شهدایی در این راه، دشمنی‌های آن‌ها را نقش برآب کردیم. بهروز کمالوندی در ادامه نشست خبری با بیان این که با تقدیم ۴ شهید دانشمند در حوزه فناوری هسته‌ای در کشور، افزود: این شهدا از جمله بلایا و اقداماتی بود که دشمن در راه رسیدن به هدف مان به کار بست.
وی گفت:​ انواع و اقسام خرابکاری‌ها و اقدامات سوء و اتهامات ناروا در این حوزه به جمهوری اسلامی منتسب کردند تا جمهوری اسلامی ایران را به زمین بزنند، اما تیرشان به سنگ خورد و موفق هم نخواهند شد. سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به اتهامات در منطقه تورقوزآباد افزود: مسئله آلودگی منطقه موضوع مهمی نیست این آلودگی می‌تواند در هر سایتی باشد مثل ذراتی که در هوا پرواز می‌کنند می‌تواند به هر نقطه‌ای منتقل شود از این رو خود موضوع آنقدر مهم نبود که گفته شود آلودگی به غنای بالای در این منطقه بوده است.
کمالوندی گفت:، اما مشکل این است که دشمن سعی می‌کند به هر شکل ممکن از هر چیز کوچکی بهره بگیرد و ضد کشورمان استفاده و بزرگنمایی کند برای مثال همین موضوع تورقوزآباد می‌تواند در ۴ یا ۵ کشوری که با آژانس انرژی اتمی همکاری می‌کنند، رخ دهد، اما موضوع مهمی نیست و تلقی ما این است که این موضوع حل خواهد شد مشروط بر این که فضاسازی‌های رسانه‌ای ادامه نیابد و موضوع به لحاظ فنی بررسی شود.
وی افزود: البته ما همواره شرایط را در بدترین وضعیت می‌نگریم. در دنیا نیز موضوع سایت‌های هسته‌ای با امنیت و کنترل بالا رصد می‌شود، اما ما با توجه به تجربیاتی بسیاری که داریم و فعالیت‌های مثبتی که در حوزه هسته‌ای داشته ایم آژانس بین المللی انرژی اتمی کشور ما را به عنوان یک الگو در نظر گرفته و به دیگر اعضا توصیه کرده است از روش‌های ما بهره ببرند.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: کاری که ما در این زمینه انجام دادیم این بود که تجهیزات خود را قبل از نصب در یک منطقه‌ای قرنطینه کردیم و این موضوع از نگاه آژانس بسیار با اهمیت بود و این روش را به دیگر کشور‌های عضو توصیه کردیم.
کمالوندی افزود: این اتفاق از این جهت است که دشمنان، انواع و اقسام بلا‌ها را بر سر ما آورده اند و ما در این زمینه استاد شده ایم.
وی درباره بازگرداندن یکی از بازرسان آژانس پیش از پایان مأموریتش از کشورمان گفت: این خانم، مشکوک به داشتن موادی به همراهش بود ما از حقوق پادمانی خود استفاده و از ورودش به کشور جلوگیری کردیم، اعتبارنامه اش لغو شد و قبل از این که مأموریتش به پایان برسد به آژانس بازگشت.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره گزارش اعضای آژانس نیز افزود: گزارشی که مشاهده شد گزارش بسیار خوبی بود و نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز معتقد بود گزارش خوب و روشنگر هم در حوزه حقوقی، پادمانی و امنیتی بوده است و به لحاظ حقوقی نیز هیچ ایرادی به کار ایران نمی‌توان گرفت.
کمالوندی گفت: البته امریکایی‌ها خیلی تلاش کردند در این مورد سر و صدا کنند، اما به ضررشان تمام و باعث شد ما بتوانیم بحث‌ها و صحبت‌های بیشتری در مورد فعالیت هسته‌ای مان داشته باشیم، زیرا ایران قصد نداشت در مورد این موضوع باعث بی اعتباری آژانس شود، اما اقدام امریکایی‌ها باعث شد فرصت بیشتری به ما برای توضیحات داده شود.
به لحاظ موازنه قدرت در منطقه، جمهوری اسلامی ایران اصلا نیازی به سلاح هسته ای ندارد
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4149571"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2567216/4149571?width=350&height=250"></script></div>
 
قرارداد‌ها به کندی پیش می‌رود 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه توافقات و مناقصات با شرکت اروپایی برقرار شده است گفت:: قرارداد‌ها به کندی پیش می‌رود و می‌تواند سریع‌تر از این‌ها باشد.
بهروز کمالوندی در نشست خبری با بیان اینکه توافقات و مناقصات با شرکت اروپایی برقرار شده است و قراردادهایش را نیز بسته اند افزود: کار به خوبی پیش می‌رود و در این زمینه حداقل در فردو به مانعی برنخورده ایم، اما مسیر، یک مقدار مسیر کندی است و می‌تواند سریع‌تر از این‌ها باشد و کار می‌تواند روان‌تر باشد، اما به کندی پیش می‌رود و آن نیز به این دلیل است که این‌ها کار را به شرکت‌هایی می‌فرستند که این شرکت‌ها باید اجازه بگیرند و این شرکت‌ها معمولا از تحریم‌های آمریکا می‌ترسند، اما با این وجود، کار‌ها تا اندازه‌ای انجام می‌شود.
وی درباره تأثیر گام‌های برداشته شده بر همکاری‌های هسته‌ای بین المللی با ایران افزود: در حوزه همکاری (در مسئله اراک) در حوزه بین المللی تعریف نشده، اما جزو وظایفی است که در آژانس دارند.
کمالوندی گفت:: در بخش ضمیمه ۳ که همکاری بین المللی را اشاره می‌کند فهرست مطولی در حوزه‌های همکاری اتحادیه اروپا پیش آمده است و ما چند سمینار داشتیم که در قالب این سمینار‌ها چند توافق انجام شده است که ایجاد مرکز ایمنی در منطقه با مقر ایران یکی از موضوعاتی است که خوب پیش می‌رود که آژانس حدود ۲۰ میلیون دلار، در این زمینه سرمایه گذاری کرده است.
وی افزود: همکاری در زمینه ایمنی و امنیت، حقوق هسته‌ای، موضوعات گداختن و ...، کار‌های خوبی انجام شده است و رفت و آمد زیادی بین متخصصان دو طرف صورت گرفته است.
کمالوندی گفت: برداشت من این است که اروپایی‌ها به این دلیل که در مسئله تعهدات خود بدهکار هستند اصلا در جایگاهی نیستند که بگویند ما این همکاری را به این دلیل لغو می‌کنیم و حتی تا جایی که می‌دانم از سرعتشان هم کاسته نشده است.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: البته اروپایی‌ها وقتی به حوزه‌هایی می‌رسند که ما نیاز به یکسری تجهیزات داریم (نه دانش فنی و مسائل اطلاعاتی) به یکسری موانعی برمی خورند که این موانع مثلا یک شرکتی است که آن شرکت حاضر نیست همکاری کند و از این دست موانع داریم، اما موانعی که از روی اراده آن‌ها باشد به خصوص حداقل در این چند تا کاری که شروع کردیم نداشتیم، اما در فشار تست نیروگاه بوشهر که بسیار مهم است، تجهیزاتش را نیز قرار شد آن‌ها خودشان تامین کنند و برای ما بیاورند که اکنون در این مرحله هستیم.
بدون روس ها هم می توانیم ادامه دهیم اما به چند دلیل ترجیح ما این است که حتما با آنان همکاری کنیم
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4149422"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2567216/4149422?width=350&height=250"></script></div>
رژیم صهیونیستی و برخی کشور‌های حاشیه خلیج فارس از اول برجام را نمی‌خواستند
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: رژیم صهیونیستی و برخی کشور‌های حاشیه خلیج فارس، از اول برجام را نمی‌خواستند.
آقای بهروز کمالوندی در ادامه نشست خبری جزئیات گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اقدامات ایران برای خروج از برجام آیا منجر به این شده است که اروپایی‌ها به برجام برگردند و آیا مجددا شاهد تحریم‌ها از طرف اروپایی‌ها و طرح موضوع برجام در شورای امنیت خواهیم بود؟ افزود: اروپایی‌ها در شرایطی نیستند که بخواهند موضوع را به شورای امنیت ببرند چرا که اروپایی‌ها به تعهدات خودشان عمل نکردند و نمی‌شود یک بدهکار خودش را جای طلبکار قرار دهد.
وی گفت: این مسائل موضوعات سیاسی در سطوح ملی کشور است و آنجاست که تصمیم گرفته می‌شود چه کاری انجام شود اروپایی‌ها هم فعلا یک سال صبر کردند و اقدامی نکردند. به هر حال وقتی در کشوری تصمیمی گرفته می‌شود بر اساس یک سری حقایق، تجربیات و مشورت هاست و نتیجه‌ای که بیرون می‌آید نتیجه حساب شده یک برنامه است.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: بعد از یکسال صبر استراتژیک تصمیم بر این شد که قدم‌هایی برداشته شود، ممکن است به جایی برسیم که تعهدات آن‌ها انجام نشود ضمن اینکه تعهدات ما هم در مقابل انجام نمی‌شود و توافقی است که دو طرف انجام نمی‌دهند.
آقای کمالوندی گفت: ما می‌گوییم حالا وضعیت این طور است، آن طرف تعهدات خودش را انجام نمی‌دهد و این طرف هم مرحله به مرحله از تعهداتش کم می‌کند.
وی افزود: آن‌ها اگر می‌خواهند تغییری در وضعیت خودشان بدهند باید به تعهداتشان عمل کنند ضمن اینکه به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی و برخی کشور‌های حاشیه خلیج فارس از اول برجام را نمی‌خواستند.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: در جمهوری اسلامی ایران هم اصل بر برجام نیست که به هر دلیل حفظ شود بلکه اصل بر منافع کشور است و اگر منافع ایجاب کند لازم باشد برجام کنار گذاشته می‌شود.
آقای کمالوندی تاکید کرد: آنچه شاهد اجرای آن هستیم برآیند یک سری محاسبه هاست و سازمان انرژی اتمی یا وزارت امور خارجه به تنهایی یا با همراهی هم تصمیم گیرنده نهایی نیستند و تصمیم گیری‌ها در سطح کلان کشور انجام می‌شود.
مخالفت آمریکا با حضور متخصصان ایرانی در پروژه ایتر به ضرر بشریت است
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4149575"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2567216/4149575?width=350&height=250"></script></div>
 
دانش به دست آمده را نمی‌توان از ذهن پاک کرد 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: اطلاعات و تجربیاتی که کسب می‌شود در ذهن می‌ماند و نمی‌توان آن را از ذهن پاک کرد
آقای بهروز کمالوندی در ادامه نشست خبری افزود: همان طور که آقای صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی گفته بخشی از حقایق این است وقتی بخواهید به عقب برگردید برخی از موارد غیرقابل برگشت است، به طور نمونه زنجیره ۳۰ تایی ماشین ir۶ را آزمایش کردیم و اطلاعاتی داریم و این اطلاعات به دردمان می‌خورد اگر بخواهیم این اطلاعات را پاک کنیم پاک کردن آن از ذهن امکان پذیر نیست و منظور از غیرقابل برگشت بودن، این گونه کارهاست.
وی گفت:: اطلاعات و تجربیاتی که کسب می‌شود در ذهن می‌ماند و نمی‌توان آن را از ذهن پاک کرد، اما در بقیه موارد اگر طرف مقابل جدی باشد می‌توان نشست، و راجع به نحوه برگشتن صحبت کرد البته خود آن‌ها می‌دانند که کدام موارد شدنی و کدام موارد نشدنی است.
کمالوندی اضافه کرد: اقدامات در حوزه تحقیق و توسعه از جمله زنجیره ۳۰ ماشین ir۶ که مشغول به کار است اگر زمانی مثلا ۶ ماه دیگر این اقدامات بخواهد برگردد، دانشی که به دست آمده نمی‌توان از ذهن متخصصان پاک کرد.
کمالوندی گفت: اگر طرف‌های اروپایی می‌خواهند و برایشان مهم است دانش ما در این زمینه کندتر تکامل یابد، باید زودتر کار خود را انجام دهند.
پروژه ایتر، نیاز جامعه جهانی است
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4149573"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2567216/4149573?width=350&height=250"></script></div>
 
در یک ماه و نیم آینده وارد مرحله سوم غنی سازی ایزوتوپ‌های پایدار خواهیم شد 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: دو مرحله غنی سازی ایزوتوپ‌های پایدار به اتمام رسیده است و ظرف یک ماه و نیم آینده وارد فاز سوم این غنی سازی خواهیم شد.
بهروز کمالوندی در نشست خبری در جمع خبرنگاران افزود: ما در مرحله نوشتن قرارداد برای مرحله سوم غنی سازی ایزوتوپ‌های پایدار هستیم تا بتوانیم کار‌های راه اندازی زنجیره‌ها را برای تولید شروع کنیم.
وی ادامه داد: برای این کار هفته گذشته از روسیه متخصصانی به کشور ما آمدند و بحث‌های کارشناسی در این زمینه انجام شد و ظرف یک ماه تا یک ماه و نیم آینده نیز قرارداد مربوط به آن را می‌بندیم و به مجرد بسته شدن قرارداد وارد فاز عملیاتی می‌شویم.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: آرایش این زنجیره بعد از عقد قرارداد ممکن است تغییراتی پیدا کند و در بعضی از موارد کم یا زیاد شود و ما علی القاعده باید آهسته آهسته به این فاز وارد شویم.
کمالوندی گفت: ما حدود سه سال است که این کار را شروع کردیم و با تبادل هیئت‌های مختلف و بازدید‌هایی که انجام شده می‌توانیم به صورت علنی اعلام کنیم که بدون حضور روس‌ها هم می‌توانیم این کار را ادامه دهیم، اما ترجیح ما این است که کشور روسیه نیز حضور داشته باشد.
وی افزود: دلیل ما برای حضور روسیه این است که ما با این کشور همکاری خوبی داشتیم و نه فقط در این مورد بلکه در بحث‌های نیروگاهی و در تحقق حقوق حقه خود در برجام نیز روسیه حضور داشت.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت:​ دلیل دیگری که ما می‌خواهیم روسیه در این طرح‌ها با ما همکاری کند این است که کشور روسیه نسبت به ما بسیار جلوتر است و تجربیات گرانبهایی در این زمینه دارد و تا به حال حدود ۱۵۰ نوع تولید در این زمینه دارد و ما قرار است ۱۱ نوع تولید داشته باشیم و باید این کشور را در کنار خود داشته باشیم.
کمالوندی افزود:​، زیرا در کنار این کشور است که می‌توانیم با سرعت بیشتری جلو برویم و نتایج بهتری کسب کنیم.
وی گفت: برای شروع این کار نیز بحث‌های حقوقی و اقتصادی و بروکراسی‌های خاص وجود دارد که در صورت انجام شدن آهسته آهسته وارد فاز تولید خواهیم شد.
لفظ اخاذی که پمپئو به کاربرد، برازنده خودشان است
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4149577"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2567216/4149577?width=350&height=250"></script></div>
 
 
در مرحله‌ای هستیم که زمینه برای بستن قرارداد‌های بلند مدت آماده شده است 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: ما خواستار قرارداد‌های کوچک هستیم و اکنون در مرحله‌ای قرار داریم که زمینه برای بستن قرارداد‌های بلند مدت آماده شده است.
بهروز کمالوندی در ادامه نشست خبری جزئیات گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای افزود: ما در همین اجلاس عمومی آژانس با اتحادیه اروپا و چین این موضوع را مطرح کردیم که سرعت آن بیشتر شود. آمریکایی‌ها سنگ اندازی می‌کردند و چینی‌ها تحت فشار بودند البته تیم فنی آمریکا قبل از تغییر، همکاری خوبی با ما داشت، اما بعد از آمدن ترامپ و تعویض تیم به بقیه هم گفتند با ما همکاری نکنند.
وی گفت: حتی در قطعنامه ۲۲۳۱ پیش بینی شده که تغییر نکند. آن‌ها از پولتونیوم زیاد راکتور قبلی می‌ترسیدند. در یک مقطع آمریکایی‌ها «ویور» هم گذاشتند به چینی‌ها گفتیم اصلا به «ویور» آمریکا نمی‌شود توجه کرد.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: آمدن یک انگلیسی که در ابتدا نسبتا خوب کار می‌کرد و اخیرا مشترکا با چین بازدید هم داشتند. البته تیم ما هم دو سه روز دیگر به چین می‌روند. ما از ابتدا گفتیم باید طراحی خود را انجام دهیم و شما بازبینی کنید.
وی افزود: ما خواستار قرارداد‌های کوچک هستیم و اکنون در مرحله‌ای قرار داریم که زمینه برای بستن قرارداد‌های بلند مدت آماده شده است.
آقای کمالوندی گفت: هم اکنون خرید و ساخت و برنامه ریزی با ماست و دو کشور اروپایی گفتند ما تجهیزات را به شما عرضه می‌کنیم و آمریکا هم گفت: در بازبینی‌های فنی کمک می‌کند، ولی آن‌ها زیر قولشان زدند و حتی مانع همکاری کشور‌های اروپایی ما با هستند، اما چین با ما همکاری می‌کند.
 
کار خلافی انجام نمی‌دهیم و نظارت‌های آژانس بین المللی اتمی را داریم 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی به ادعای بی اساس رژیم اشغالگر قدس مبنی بر تولید سلاح‌های هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت: حاضریم این نظارت‌های آژانس بین المللی اتمی را داشته باشیم، چون کار خلاف انجام نمی‌دهیم و این موضوع به سود ایران است.
بهروز کمالوندی در ادامه نشست خبری با اشاره به ادعای رژیم صهیونیستی در مورد سلاح هسته‌ای ایران افزود: زمانی که نخست وزیر رژیم صهیونیستی آن نقاشی را نشان داد و گفت که ایران تنها ۵ درصد با بمب فاصله دارد آن‌هایی که تا به حال حرف ایران را قبول نداشتند باید بپذیرند که به قول دکتر ظریف، این رژیم چوپان دروغ گوست و بزرگترین دروغش هم این است که ایران را کشوری معرفی کرد که به دنبال سلاح هسته‌ای است.
وی گفت::به لحاظ موازانه قدرت در منطقه نیازی به سلاح هسته‌ای نداریم، چون از لحاظ راهبردی، نیازی به آن نیست. از لحاظ ایدئولوژیک به فتوای مقام معظم رهبری عمل کردیم و به لحاظ حقوقی هم ایران زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی فعالیت هایش دنبال می‌شود.
کمالوندی افزود: در بازرسی‌هایی که یک سال گذشته آژانس انرژی اتمی از تاسیسات ایران داشته است این موضوع را ثابت می‌کند و هیچ کشوری تا این حد مورد بازرسی قرار نگرفته است. چطور می‌شود ما با این همه بازرسی به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای باشیم.
وی اضافه کرد: انرژی هسته‌ای توانایی و فناوری فاخر و ارزشمندی است و ما هم ظرفیت آن را داریم، اما قرار نیست آن را کنار بگذاریم.
کمالوندبی گفت:: رژیم صهیونیستی هم قصد تغییر ادعاهایش را ندارد و توجه جهانی را منحرف می‌کند. آن‌ها صد‌ها کلاهک هسته‌ای دارند و جنایت زیادی کرده اند.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران افزود: رژیم صهیونیستی بیانیه‌ای علیه ایران در شورای حکام صادر کرد و در آنجا نماینده ایران نیز اعلام کرد که بهتر است این رژیم اول دستش را از جنایت هایش بشورد و بعد درباره ایران اظهارنظر کند.
وی ادامه داد: با این سوابقی که صهیونیست‌ها در سطح جهان دارند باید تلاش کنیم چهره کریه آن‌ها را نشان دهیم و این ۱۷ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی اعتبار ایران را نشان می‌دهد و زیر ادعای صهیونیست‌ها می‌زند که ایران به قوانین هسته‌ای پایبند است و ما شفافیت داریم.
کمالوندی به ادعای بی اساس رژیم اشغالگر قدس مبنی بر تولید سلاح‌های هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت: حاضریم این نظارت‌های آژانس بین المللی اتمی را داشته باشیم، چون کار خلاف انجام نمی‌دهیم و این موضوع به سود ایران است.
 
در زمینه گداخت با اروپا همکاری داریم
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به بازدید هیات جمهوری اسلامی ایران از پروژه «ایتر» برای تولید انرژی از طریق گداخت گفت: این انرژی یکی از منابع بسیار تعیین کننده و مفید در آینده برای جهانیان خواهد بود و پروژه‌ای است که با همکاری هشت کشور اتحادیه اروپا در حال انجام است.
بهروز کمالوندی در ادامه کنفرانس خبری در خصوص گام چهارم تعهدات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران افزود: به نظر من یک کشور و اتحادیه اروپا نمی‌توانند این پروژه را به تنهایی به سرانجام برسانند و نیاز به همکاری‌های جهانی دارد و آن‌ها معتقدند در سال ۲۰۵۰ به اولین نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی گداخت خواهند رسید.
ویهمچنین با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در همان بازدیدی که از این پروژه داشت اعلام همکاری کرد افزود: در ادامه قراردادی هم با رئیس این پروژه بسته شد که جمهوری اسلامی ایران در موضوعات تشخیصی و تجهیزاتی که برای کنترل این پروژه به کار می‌رود همکاری‌های لازم را داشته باشد.
کمالوندی با اشاره به اینکه این پروژه به هیچ وجه استفاده غیرصلح آمیز در آن وجود ندارد، مخالفت آمریکایی‌ها در همکاری ایران در این پروژه را یکی از دلایل دشمنی آمریکا با موضوع علم وفناوری در ایران دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران می‌توانست در این پروژه برای تحقق کسب انرژی از طریق گداخت به جهانیان کمک کند که برخلاف مصلحت انسانیت و بشریت با آن مخالف کرد.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی در عین حال افزود: آمریکا هیچ گاه مخالفت خود را علنی اعلام نکرده، اما از همکاری ایران در این پروژه ممانعت کرد.
آقای کمالوندی با اشاره به ظرفیت‌های خوب جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با کارشناسان این پروژه و اذعان کشور‌های عضو به این موضوع گفت: البته ما در زمینه‌های کوچکتر در گداخت در فرانسه مذاکراتی داشتیم و سه، چهار هیات از آنجا بازدید کردند و متقابلا هیات‌های آن‌ها از ظرفیت‌های ایران بازدید کردند و ظرفیت‌های همکاری نیز هنوز هم باز است.
وی افزود: در زمینه گداخت، اروپایی‌ها مذاکره را باز گذاشتند و ما ضمن بازدید‌هایی که از پروژه بین المللی ایتر که مربوط به تولید انرژی از طریق گداخت است توافقاتی را نیز برای همکاری‌ها داشتیم.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی ابراز امیدواری کرد فشار جامعه جهانی به آمریکا باعث شود این فضایی که بسته شده است به نفع جامعه جهانی باز شود.
 
مبنای نیاز، روی غنی سازی ۵ درصد است
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: این سازمان امکان غنی سازی تا ۶۰ درصد را هم دارد، اما مبنای نیاز فعلاً ۵ درصد است.
بهروز کمالوندی در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره این که ایران سطح غنی سازی را به ۵ درصد نگه داشته و خط قرمز امریکا و اسرائیل ۲۰ درصد است آیا قرار است که با وجود فشار‌هایی که اروپایی‌ها به ایران می‌آورند سطح غنی سازی را از همین ۵ درصد کاهش دهد، افزود: این ادعایی است که از سوی اسرائیل مطرح شده و مبنایی ندارد و گزارش فعالیت‌های ما را آژانس دیده است و آن‌ها این افکار را در ذهن خود دارند که شاید ایران بخواهد با همین میزان غنی سازی بمب تولید کند.
وی گفت: شفافیت هر کشوری با ورود آژانس به مرحله بازرسی روشن می‌شود و این مباحث محاسبات کشور‌هایی است که از ذهن ناجور آن‌ها نشأت گرفته است.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: این که چه میزان و چه درصدی تولید می‌شود باید بگویم که سازمان این امکان را دارد که ۵ درصد، ۲۰ درصد و ۶۰ درصد را تولید کند و این ظرفیت را دارد و فعلاً مبنای نیاز ۵ درصد است.
کمالوندی در ادامه گفت: این حرف‌ها را کسی می‌زند که خودش عضو ان پی تی نیست و خودش سلاح هسته‌ای دارد و ایران را مورد نکوهش قرار می‌دهد.
وی افزود: ما تلاش داریم در بحث سوخت‌های فسیلی نیروگاه بوشهر تا ۱۱ میلیون نفت صرفه جویی شکل دهیم.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان این که برنامه کشور، حرکت به سمت نیروگاه‌های کوچک است اظهار داشت: نیروگاه‌های کوچک نیروگاه‌هایی با ۵ تا ۱۰ مگابایت است و نیروگاه‌های بزرگ شامل نیروگاه‌های ۷۰۰ مگابایت می‌شود و قرار است حرکت به سمت نیروگاه‌های کوچک در دستور کار سازمان قرار گیرد.
 
کلمه اخاذی، برازنده خود امریکاست 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: کلمه اخاذی، برازنده خود امریکاست.
آقای بهروز کمالوندی در بخش پایانی نشست خبری خود در پاسخ به ادعای وزیر امور خارجه آمریکا که اقدام جمهوری اسلامی ایران را اخاذی هسته‌ای نامیده بود، افزود: آقای پمپئو پیش از این هم کلمه اخاذی را به کار برده بود که این اخاذی واقعا برازنده خودشان است، زیرا آن‌ها هستند که با زورگیری همه حتی متحدان خودشان را تحت فشار قرار دادند.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه اخاذی، دقیقا لفظی است که برای خود آمریکایی‌ها می‌توان به کار برد گفت: جمهوری اسلامی ایران حقوق خود را می‌خواهد اخذ کند و اگر حقوقش را ندهند، خود، آن‌ها را خواهد گرفت.
آقای کمالوندی در بخش دیگری از پاسخ‌های خود درباره بازرسی‌های سازمان بین المللی انرژی اتمی افزود: ما تا به حال هیچ وقت به بازرسی‌های آژانس دست نزده ایم و همواره از بازرسی‌ها استقبال کرده ایم مشروط بر اینکه بازرسی برای بازرسی باشد.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: اگر بازرسی برای این باشد که خدایی نخواسته بخواهد خرابکاری صورت بگیرد و بخواهد اطلاعاتی درز پیدا کند یا از این گونه اقدامات باشد، ما خیلی هوشیار هستیم و حواسمان بسیار جمع است.
وی افزود: شاید خود آژانس هم تعجب کرده است که جمهوری اسلامی چگونه کنترل‌هایی دارد که با این دقت مراقبت می‌کند که نمی‌گذارد هیچ گونه آلودگی و مشکلی برای صنعت هسته‌ای اش ایجاد شود.
آقای کمالوندی گفت: از این جهت، ما کنترلمان شدید است در عین حال ما برای بازرسی‌ها هیچ وقت محدودیتی ایجاد نکردیم.
وی افزود: بعضی حوزه‌ها هست که ما در آن تعهدی را کنار گذاشتیم و طبیعتا وقتی تعهدش کنار می‌رود دیگر موضوعی نمی‌ماند تا بازرسی صورت گیرد.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد:، اما در عین حال به سازوکار و ساختار بازرسی، دست زده نشده است.

نظر شما