شناسهٔ خبر: 36333240 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

ظریف وارد ترکیه شد

وزیر امور خارجه کشورمان برای شرکت در بیست‌و‌چهارمین اجلاس وزرای خارجه سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، شامگاه جمعه 17 آبان وارد فرودگاه آنتالیای ترکیه شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
 وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، پاکستان، جمهوری آذربایجان، افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان و ترکمنستان در اجلاس یک‌روزه اکو، مهم‌ترین مسائل اقتصادی مشترک و اهداف سازمان همکاری اقتصادی منطقه‌ای را بررسی و پیگیری خواهند کرد.
<div id="video-display-embed-code_247721" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/743643/247721?width=400&height=300"></script></div>

سازمان همکاری اقتصادی (Economic Cooperation Organization)، " اکو "یک سازمان اقتصادی منطقه‌ای است. سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه در سال ۱۳۴۳ (۱۹۶۴) نخستین بار این سازمان را پایه‌ریزی کردند.

این سازمان در ابتدا با نام «آر سی دی» - که نام اختصاری سازمان همکاری عمران منطق‌های - است، آغاز به کار کرد. پس از انقلاب ایران (۱۳۵۷) در ایران، کار سازمان با وقفه مواجه شد و در سال ۱۳۶۴ با نام «اکو» حیات خود را از سر گرفت.

پس از فروپاشی شوروی، در سال ۱۳۷۲ کشور‌های افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان نیز به سازمان اکو پیوستند.
این سازمان هم‌اکنون با ده عضو، حدود ۴۸۰ میلیون تن جمعیت و ۸٬۶۲۰٬۶۹۷ کیلومتر مربع وسعت کشورها، امکانات نفت، گاز و صنعت در اختیار دارد.

اکو برای بهبود شرایط توسعه اقتصادی پایدار کشور‌های عضو تلاش می‌کند؛ و برای حذف تدریجی موانع تجاری در این منطقه فعالیت دارد. از دیگر اهداف اکو، تهیه برنامه مشترک برای توسعه منابع انسانی در این ده کشور است. این سازمان هم‌چنین برای تسریع برنامه توسعه حمل و نقل و ارتباطات فعالیت می‌کند. زبان رسمی اکو انگلیسی است و مقر اصلی آن، شهر تهران در ایران است.

روز هفتم آذر ۱۳۷۱، به عنوان روز اکو نامگذاری شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما