شناسهٔ خبر: 36308436 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

۲ هزار کیلو گاز UF۶ وارد تاسیسات هسته‌ای فردو شد؛

آغاز گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران

صاحب‌خبر -

در ادامه کاهش تعهدات ایران در اجرای برجام، دو هزار کیلوگرم گاز هگزافلوراید اورانیوم از سایت اتمی نطنز به مرکز اتمی فردو، منتقل شده است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری سه شنبه هفته جاری در مراسم افتتاح کارخانه نوآوری آزادی گفت: از فردا(چهارشنبه، 15 آبان) گام چهارم و جدید کاهش تعهدات برجامی را برمی‌داریم؛ البته پیشاپیش به کشورهای دوستمان در دنیا اعلام می‌کنیم فعالیت جدید ما هم با نظارت ‌آژانس خواهد بود و آژانس همچنان نظارت می‌کند.

بر این اساس در راستای اجرای دستور حسن روحانی رئیس جمهور و شورای عالی امنیت ملی دیروز مخزن (سیلندر) ۲۸۰۰ کیلویی که حاوی حدود ۲۰۰۰ کیلوگرم گاز هگزا فلوراید اورانیوم (UF6) است، تحت نظارت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از انتقال از مجتمع غنی سازی شهید احمدی روشن (نطنز) به مجتمع غنی سازی شهید مسعود علیمحمدی (فردو) در سالن خوراک دهی مجتمع فردو قرار گرفت. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انژری اتمی نیز روز گذشته با بیان اینکه تا ساعات آینده فرایند گازدهی به سانتریفیوژهای فعال در سایت فردو با حضور بازرسان آژانس پایان می‌یابد، اظهار کرد: عملا از ساعت ۱۲ چهارشنبه شب، فرایند تولید در فردو آغاز می‌شود. وی در برنامه‌ای تلویزیونی به بیان توضیحاتی درباره آغاز گازدهی به سانتریفیوژهای فعال در مجتمع غنی‌سازی شهید دکتر علی‌محمدی (فردو) پرداخت و با تأکید بر اینکه امروز ایران به تمام چرخه سوخت هسته‌ای از مرحله اکتشاف، استخراج و غنی‌سازی تا مرحله پسمانداری مسلط است، اظهار کرد: تبدیل کیک زرد به هگزا فلوراید اورانیوم (UF۶) که مرحله مهمی در تولید سوخت هسته‌ای است پیش از این در جای دیگری در سایت نطنز انجام می‌شد و ترجیح دادیم به جای اینکه مواد مربوطه را از اصفهان منتقل کنیم، با توجه به فاصله جغرافیایی کمتری که وجود دارد و همچنین سرعت کار، کار را در همین جا انجام دهیم.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور همزمان با اعلام تصمیم ایران برای غنی‌سازی اورانیوم در فردو، گفته بود: اگر راه‌حل درستی را یافتیم که تحریم‌ها برداشته شود، به راحتی بتوانیم نفت خود را بفروشیم، از پول‌های موجود در بانک استفاده کنیم و سایر تحریم‌ها در بیمه و فلزات لغو شود؛ ما هم کاملا به شرایط گذشته برمی گردیم.

 

نظر شما