شناسهٔ خبر: 36308047 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

آغاز گازدهی به ۱۰۴۴ سانتریفیوژ فعال در فردو؛

صالحی در پاسخ به «تابناک»: مطابق با حقوق قانونی‌مان عمل کردیم؛ حالا اروپا باید تصمیم بگیرد/ انتقال مخزن ۲۸۰۰ کیلویی گاز هگزا فلوراید اورانیوم (uf۶) به فردو + تصویر

ساعتی پیش، مخزن (سیلندر) ۲۸۰۰ کیلویی که حاوی حدود ۲۰۰۰ کیلوگرم گاز هگزا فلوراید اورانیوم (uf۶) است، تحت نظارت بازرسان آژانس بین اللملی انرژی اتمی پس از انتقال از مجتمع غنی سازی شهید احمدی روشن (نطنز) به مجتمع غنی سازی شهید دکتر علیمحمدی (فردو) در سالن خوراک دهی مجتمع فردو قرار گرفت...

صاحب‌خبر -

سوم مهر ماه بود که انگلیس، فرانسه و آلمان در پیامی مشترک خطاب به ایران اعلام کردند، اگر جمهوری اسلامی نسبت به برداشتن گام چهارم کاهش تعهدات هسته ای خود اقدام کند، پیامی غیر از خروج از برجام نخواهد داشت و با عملی شدن چنین موضوعی این سه کشور اروپایی که پس از انعقاد قرارداد برنامه جامع اقدام مشترک به تعهدات خود پایبند نبوده و هر روز انجام و اجرای آن را به تاخیر انداخته اند، از توافق هسته ای خارج خواهند شد.

به گزارش «تابناک»؛ آنها (انگلیس، فرانسه و آلمان) تاکنون چیزی جز ژست های به درد نخور سیاسی بعد از خروج آمریکا از برجام برای ایران نداشته اند. در همین پیام ابراز نگرانی کرده بودند که «برجام در آستانه فروپاشی است.» حالا هم با تزریق گاز به سانتریفیوژهای IR6 و همچنین تصمیم ایران برای تزریق گاز به سانتریفیوژهای موجود در سایت هسته ای فردو، باز از انجام چنین اقداماتی ابراز نگرانی می کنند، بدون اینکه حرفی از عدم انجام تعهدات خود بزنند.

در خصوص ابراز نگرانی های اروپایی ها و تهدیدشان به خروج از برجام، نظر رئیس سازمان انرژی اتمی را جویا شدیم. «علی اکبر صالحی» در پاسخ به این پرسش «تابناک» که آیا بر اساس آنچه یک ماه قبل اروپایی ها اعلام و تهدید کردند که برداشتن گام چهارم می تواند منجر به خروج آنها از برجام شود، گفت: اینکه ما گام چهارم را برمی داریم، مشکل ما نیست. مشکل اروپایی هاست. ما تنها بر اساس مواد ۲۶ و ۳۶ برجام عمل کرده ایم که این حق را به جمهوری اسلامی داده تا در صورت عمل نکردن طرف های مقابل به تعهداتشان، ایران بتواند و حق داشته باشد که بخشی یا کلی از تعهداتش را معلق کند.

صالحی در عین حال تأکید کرد: اتفاقا ما در کاهش تعهدات برجامی مان خیلی با احتیاط و بر اساس رصد فضای بین المللی اقدام کرده ایم؛ هرچند چیزی برای مخفی کردن نداریم و الان هم اعلام کرده ایم و می کنیم که اگر آنها به تعهداتشان بازگردند، ما هم به تعهداتمان بازمی گردیم.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به پرسشی درباره واکنش اروپایی ها به گازدهی سانتریفیوژهای IR6 در نطنز و اینکه خواسته اند ایران به برجام پایبند باشد و در این تصمیم تجدیدنظر کند، عنوان کرد: الان این جمهوری اسلامی ایران نباید پاسخگوی چنین اقدامی باشد، بلکه آنها هستند که در قبال شکل گیری چنین وضعیتی باید پاسخ بدهند.

وی افزود: اتفاقا این خواسته ما از اروپایی هاست، ما مطابق با قوانین و مصالح خود عمل کرده ایم. این مشکل اروپایی هاست و الان انها هستند که باید به تعهداتشان بازگردند.

روز گذشته (سه شنبه» حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» در مراسم افتتاح کارخانه نوآوری آزادی گفت: از فردا گام چهارم و جدید برمی‌داریم؛ البته پیشاپیش به کشورهای دوستمان در دنیا اعلام می‌کنیم، فعالیت جدید ما هم با نظارت ‌آژانس خواهد بود و آژانس همچنان نظارت می‌کند، حتی بر فعالیتی که از فردا آغاز خواهیم کرد.

روحانی افزود: گام چهارم ما هم مثل سه گام دیگر قابل بازگشت است. هر زمانی ‌آنها به تعهدات کامل خودشان برگشتند، ما هم به تعهدات کامل خود برمی گردیم. معیار را اول ژانویه 2019 گذاشتیم و گفتیم، آنها برگردند به اول ژانویه ۲۰۱۷، ما هم به اول ژانویه ۲۰۱۷ برمی گردیم.

وی اظهارداشت: گامی که از فردا آغاز می‌کنیم در فردو خواهد بود. ما طبق برجام، یکهزار و ۴۴ سانتریفیوژ در فردو داریم. در برجام قرار ما این بود، اینها در فردو بچرخند؛ اما گاز به ‌آنها تزریق نشود. امروز به سازمان انرژی اتمی دستور خواهم داد، از فردا گازدهی را در فردو آغاز کند.

صالحی درپاسخ به «تابناک»: مطابق با حقوق قانونی‌مان عمل کردیم؛ حالا اروپا باید تصمیم بگیرد/ انتقال مخزن ۲۸۰۰ کیلویی گاز هگزا فلوراید اورانیوم (uf۶) به فردو

در اجرای دستور ریاست جمهوری و رئیس شورای عالی امنیت، روند گازدهی به سانتریفیوژ‌های فعال در سایت فردو با حضور بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از صبح چهارشنبه پانزدهم آبان آغاز شد.

ساعتی پیش، مخزن (سیلندر) ۲۸۰۰ کیلویی که حاوی حدود ۲۰۰۰ کیلوگرم گاز هگزا فلوراید اورانیوم (uf۶) است، تحت نظارت بازرسان آژانس بین اللملی انرژی اتمی پس از انتقال از مجتمع غنی سازی شهید احمدی روشن (نطنز) به مجتمع غنی سازی شهید دکتر علی‌محمدی (فردو) در سالن خوراک دهی مجتمع فردو قرار گرفت.

نظر شما