شناسهٔ خبر: 36301544 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

آغاز گام چهارم کاهش تعهدات برجامی/ گازدهی به سانتریفیوژهای فعال در سایت فردو

مخزن حاوی ۲۰۰۰ کیلوگرم UF6 در سالن خوراک دهی مجتمع فردو قرار گرفت/ گام چهارم ایران در کاهش تعهدات برجام برداشته شد/ گازدهی به سانتریفیوژهای فعال در سایت فردو با حضور بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از صبح چهارشنبه 15 آبان آغاز شد.

صاحب‌خبر -

رییس جمهور ایران اعلام کرد : به خاطر سیاست‌های آمریکا و متحدانش، سایت فردو به زودی به طور کامل فعالیت می‌کند.

به گزارش ایسنا، متن یادداشت توییتری رییس جمهور به این شرح است :امروز چهارمین گام ایران برای کاهش تعهدات برجامی‌اش با گازدهی به 1044 سانتریفیوژ آعاز می‌شود. به خاطر سیاست‌های آمریکا و متحدانش، سایت فردو به زودی به طور کامل فعالیت می‌کند.

---

یادداشت توییتری حسن روحانی امروز( 15 آبان) در پایان مهلت زمانی تعیین شده از سوی ایران برای  برداشتن گام چهارم کاهش تعهدات برجامی بر روی صفحه ‌انگلیسی توییتر وی منتشر شده است.

کمالوندی: از ساعت ۱۲ امشب فرایند تولید در فردو آغاز می‌شود

 بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در برنامه‌ای تلویزیونی به بیان توضیحاتی درباره آغاز گازدهی به سانتریفیوژهای فعال در مجتمع غنی‌سازی شهید دکتر علی‌محمدی (فردو) پرداخت و با تأکید بر اینکه امروز ایران به تمام چرخه سوخت هسته‌ای از مرحله اکتشاف، استخراج و غنی‌سازی تا مرحله پسمانداری مسلط است، اظهار کرد: تبدیل کیک زرد به هگزا فلوراید اورانیوم (UF۶) که مرحله مهمی در تولید سوخت هسته‌ای است پیش از این در جای دیگری در سایت نطنز انجام می‌شد و ترجیح دادیم به جای اینکه مواد مربوطه را از اصفهان منتقل کنیم، با توجه به فاصله جغرافیایی کمتری که وجود دارد و همچنین سرعت کار، کار را در همین جا انجام دهیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۵۰ تن هگزا فلوراید در کشور تولید شده است، افزود: مقداری که امروز به فردو منتقل شد حدود دو تن است که بعدا به تدریج به میزان آن افزوده می‌شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره حضور بازرسان آژانس انرژی اتمی نیز گفت: حضور بازرسان در جریان انجام فرایندهای مختلف، امری معمول است؛ ما باید اطلاعات مربوط به طراحی‌های انجام شده را به آژانس بدهیم و ازآن ها در مراحل مختلف دعوت کنیم که اقداماتی که انجام می‌شود را راستی آزمایی کنند؛ درباره آغاز گازدهی به سانتریفیوژهای فعال در فردو نیز نظارت بازرسان در حال انجام است و همین الان بازرسان آژانس در سایت فردو حضور دارند.

کمالوندی خاطر نشان کرد: فرایند گازدهی به سانتریفیوژهای فعال تا ساعات آینده اتمام می یابد و عملا از ساعت ۱۲ امشب فرایند تولید آغاز می‌شود. این تولید باید در وضعیت پایداری برای آینده قرار بگیرد.

مخزن ۲۸۰۰ کلیویی حاوی۲۰۰۰کیلوگرم هگزا فلوراید اورانیوم (UF6) در سالن خوراک دهی مجتمع فردو قرار گرفت.

به گزارش روز چهارشنبه سازمان انرژی اتمی، در راستای اجرای دستور رئیس جمهوری و شورایعالی امنیت ملی ساعتی پیش مخزن (سیلندر) ۲۸۰۰ کیلویی که حاوی حدود ۲۰۰۰ کیلوگرم  گاز هگزا فلوراید اورانیوم (uf۶) است تحت نظارت بازرسان آژانس بین اللملی انرژی اتمی پس از انتقال از مجتمع غنی سازی شهید احمدی روشن(نطنز) به مجتمع غنی سازی شهید دکتر علیمحمدی (فردو) در سالن خوراک دهی مجتمع فردو قرار گرفت.

 

---
رئیس جمهوری روز گذشته در مراسم افتتاح کارخانه نوآوری از  اجرای گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران خبر داد و گفت از فردا (امروز چهارشنبه) به زنجیره میانی سانتریفیوژهای IR6 گاز تزریق خواهد شد.

رئیس جمهوری در عین حال تاکید کرد که این گام هم همانند سه گام قبلی ایران برگشت پذیر است و در صورتی که  شرکای برجام به تعهدات خود برگردند ایران هم تعهدات خود را اجرا خواهد کرد.

کاظم غریب آبادی سفیر ایران در وین هم  روز سه شنبه اعلام کرد که کاهش تعهدات برجامی ایران و گاز دهی(UF6) در تاسیسات فردو طی نامه ای به اطلاع آژانس بین المللی انرژی اتمی رسید.

 

گازدهی به سانتریفیوژهای فعال در سایت فردو با حضور بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از صبح چهارشنبه 15 آبان آغاز شد.

به گزارش خبر آنلاین، در اجرای دستور ریاست جمهوری و رئیس شورای عالی امنیت ملی ساعتی پیش مخزن (سیلندر) ۲۸۰۰ کیلویی که حاوی حدود ۲۰۰۰ کیلوگرم گاز هگزا فلوراید اورانیوم (uf6) است تحت نظارت بازرسان آژانس بین اللملی انرژی اتمی پس از انتقال از مجتمع غنی سازی شهید احمدی روشن (نطنز) به مجتمع غنی سازی شهید دکتر علیمحمدی (فردو) در سالن خوراک دهی مجتمع فردو قرار گرفت.

عملیات انتقال مخزن حاوی گاز هگزا فلوراید اورانیوم به فردو

حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان روز گذشته دستور داد تا گام چهارم کاهش تعهدات برجامی برداشته شود که به موجب آن گازدهی به ۱۰۴۴ سانتریفیوژ فعال در سایت غنی‌سازی فردو آغاز خواهد شد.

بنا به گفته رئیس جمهور  فعالیت ایران در گام چهارم نیز با نظارت آژانس انرژی اتمی انجام خواهد گرفت.

روحانی همچنین این پیام را به طرف های غربی داد که«گام چهارم ایران مثل سه گام دیگر قابل بازگشت است و اگر آن‌ها به تعهدات خود در اول ژانویه ۲۰۱۷ بازگردند تا ایران بتواند نفت‌ بفروشد و از سود بانک‌های خود استفاده کند بار دیگر به تعهدات خود بازخواهد گشت. 

در کارخانه غنی‌سازی سوخت فردو (FFEP) ۱۰۴۴ سانتریفیوژ IR-۱ در یک بال (واحد ۲)  قرار داده شده است.

 

 

نظر شما