شناسهٔ خبر: 36296823 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نقشه محور ناکام در تحولات منطقه برای تلافی در لبنان

عضو پارلمان لبنان تاکید کرد محوری که در تحولات منطقه شکست خورده و قضیه دو سال پیش را برای سعد الحریری رقم زد حالا بازگشته و می خواهد با ضربه به صلح لبنان این کشور را عرصه تلافی شکست های خود قرار دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «سلیم عون» از اعضای فراکسیون «لبنان القوی» وابسته به «جریان ملی آزاد» رابطه جریان متبوع خود به عنوان متحد حزب الله با جریان «المستقبل» به رهبری «سعد الحریری» را در سایه اوضاع کنونی لبنان خوب توصیف کرد.

عضو پارلمان لبنان در گفت‌وگو با وبگاه خبری «اسپوتنیک» روسیه تصریح کرد: ملاقات «جبران باسیل» رئیس جریان ملی آزاد لبنان با سعد الحریری نخست وزیر مستعفی به این معناست که صلح سیاسی لبنان فرونپاشیده و اگر هم متزلزل شده باشد، قابل ترمیم است.

عضو پارلمان لبنان علت تاخیر  معرفی مامور تشکیل کابینه لبنان را بحث و رایزنی‌ها در مورد مرحله «پسا معرفی مامور تشکیل کابینه» خواند و افزود: باید معلوم شود شکل و نوع دولت آتی قرار است چگونه باشد. چه تصمیمی گرفته می‌شود. برنامه‌های کلی دولت آتی چه خواهد بود. اگرچه ما درباره جزئیات بحثی نداریم، زیرا جزئیات و حواشی به خود مامور تشکیل کابینه واگذار می‌شود. بنابراین اگر مسائلی که گفتیم تاکنون قطعی شده بود هم اکنون مامور تشکیل کابینه معرفی شده بود.

وی مقطع کنونی در لبنان را برای رایزنی درباره شکل دولت آتی مهم توصیف کرد و گفت: حتی اگر این کار چند روز بیش‌تر هم طول بکشد، نقطه مثبتی است و منفی تلقی نمی‌شود، زیرا روند تشکیل ساختار دولت را تسهیل می‌کند و در نهایت هدف از تعیین مامور تشکیل کابینه، موفقیت تشکیل کابینه است.

نماینده لبنانی تصریح کرد: مرحله پیش‌رو مرحله ادامه صلح و خروج از بحرانی است که در حال عبور از آن هستیم حتی اگر کمی وقت‌گیر باشد.

سلیم عون ادامه داد: دو سالی است پس از اتفاقی که برای سعد الحریری (بازداشتش در عربستان) روی داد، تصور کردیم دیگر از بحران خارج شدیم، اما معلوم شد آنهایی که پشت این اتفاق بودند با اینکه عقب نشینی کردند لیکن قضیه را رها نکردند. عقب‌نشینی آنها تاکتیکی بود،  چون باز به توطئه خود برای ضربه زدن به صلح لبنان ادامه دادند.

به باور این عضو پارلمان لبنان همان طرف‌هایی که پشت قضیه الحریری بودند حالا از فریاد حقیقی ملت (اعتراضات جاری) سوء استفاده کرده‌اند، اگرچه ما حامی کامل این اعتراضات هستیم و بالعکس نمی‌خواهیم سرکوب شود و آتش آن خاموش شود. امروز  چیزهایی را که نتوانستیم به آن دست یابیم، می‌توانیم با ایستادگی مردم لبنان به دست آوریم.

عون تصریح کرد: طرفی که در همه عرصه‌های منطقه شکست خورده است، می‌خواهد لبنان را به عنوان یک عرصه جایگزین قرار دهد. من مشخصا نام آن طرف را نمی‌برم، زیرا قصد ندارم توهینی به کشورهای خارجی داشته باشم.

وی ادامه داد: من قصد این را ندارم به انسان‌های شریف حاضر در تحصن‌های لبنان اتهام بزنم. کسانی که از مطالبات آنها بهره برداری شده  به حق خواسته‌های خود را مطرح می‌کنند، اما از بین احزاب داخلی و کشورهای خارجی برخی وارد شدند تا از شکاف‌های موجود سوء استفاده کرده و  رئیس جمهور و صلح لبنان را هدف بگیرند.

ثبات داخلی لبنان در معرض تهدید توسط نیروهای شر

عضو پارلمان لبنان گفت: «ما می‌توانیم از مطالبات برحق درست استفاده کنیم. به معترضان گوش کنیم و خواسته‌هایشان را برآورده کنیم. از این طریق راه را به روی «کشورها و طرف‌های شَرّ» می‌بندیم. اگر خدای ناکرده آنها موفق شوند، ما ثبات داخلی را از دست می‌دهیم و این خواسته‌ها هم محقق نمی‌شود و کشور در لبه پرتگاه قرار می‌گیرد.

سلیم عون تاکید کرد: «در این تقابل یک خط فاصل بین حق و باطل وجود دارد. ما مصمم هستیم به حق برسیم و این خواسته‌ها را تحقق بخشیم، نه اینکه آن را بکشیم و دفن کنیم.»

انتهای پیام/.

نظر شما