شناسهٔ خبر: 36285599 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

دهقانی فیروزآبادی:

مأموریت دانشگاه‌های نسل سوم از تربیت محقق به پرورش کارآفرین تغییر کرده است

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ما در مرحله تغییر دانشگاه‌ها از نسل دوم به نسل سوم هستیم و مأموریت دانشگاه‌های نسل سوم از تربیت محقق به پرورش کارآفرین تغییر کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه تبیین سیاست‌های معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در واحد تبریز، گفت: هر سیستمی که ایجاد می‌شود برای این است که به نیازی پاسخ دهد وگرنه کار نمی‌کند.

دهقانی فیروزآبادی گفت: بعد از انقلاب اسلامی، کشور از نظام شاهنشاهی به نظام جمهوری تبدیل شد و وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و ادارات زیادی ایجاد شد که به نیروی انسانی زیادی نیاز داشتند، بنابراین به طور ناگهانی بازار بسیار بزرگی در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ برای شغل‌های دولتی ایجاد و هر کسی که سواد دانشگاهی داشت، استخدام شد.

وی ادامه داد: در آن دوره احساس شد که مردم مشتاق آموزش عالی هستند و از طرفی دانشگاه‌های دولتی نمی‌توانند این نیاز را پوشش دهند، بنابراین بحث ایجاد دانشگاه آزاد اسلامی مطرح شد و با موافقت امام خمینی (ره) این دانشگاه تاسیس شد.

دهقانی فیروزآبادی گفت: هم اکنون آماری که از ادارات دولتی و سازمان‌های کشور در دست داریم، نشان می‌دهد که حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد کارشناسان و نیرو‌هایی که در ادارات و وزارتخانه‌ها کار می‌کنند، فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی هستند.

وی افزود: اوایل تاسیس، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه نسل اول بود که هدفش تربیت نیروی دیوان سالار و دادن سواد دانشگاهی به مردم بود.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد ادامه داد: پس از مدتی با گسترش صنایع مختلف، یکی از نیاز‌های اصلی جامعه، تربیت نیروی پژوهشگر شد و دانشگاه آزاد اسلامی هم یکی از بزرگ‌ترین مشتری‌های تربیت نیروی پژوهشگر بود، بنابراین برای توسعه خود و رفع نیاز‌های جامعه اقدام کرد.

دهقانی اظهار داشت: ماموریت دانشگاه‌های نسل دوم یا همان دانشگاه‌های پژوهشی این بود که پژوهشگر به جامعه تحویل دهند، بنابراین با اصلاح ساختار دانشگاه‌های نسل اول و تغییر از فاز دانشگاه آموزش محور به دانشگاه پژوهش محور، ایجاد رشته‌های کارشناسی ارشد و دکتری و تاسیس مراکز تحقیقاتی، پژوهشگاه‌ها و آزمایشگاه ها، دانشگاه‌ها و از جمله دانشگاه آزاد اسلامی کارکرد خود را دوباره به دست آوردند.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: امروز متاسفانه پژوهشکده‌ها دیگر نیاز به جذب نیرو ندارند و دانشگاه‌ها کارکرد اجتماعی خود را از دست داده و صرفا مدرک تولید می‌کنند و کارکرد دیگری به جز کسب اعتبار اجتماعی ندارند.

وی گفت: دراکر دانشمند معروف در سال ۱۹۹۷ در مقاله‌ای بیان داشت که در ۳۰ سال آینده، دانشگاه‌های بزرگ دنیا بنا‌های یادبود خواهند بود.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: هم اکنون ما در مرحله تغییر دانشگاه‌ها از نسل دوم به نسل سوم هستیم. مأموریت دانشگاه‌های نسل سوم از تربیت محقق به پرورش کارآفرین تغییر کرده است.

وی گفت: مفاهیمی نظیر شتاب دهنده، مرکز رشد، پارک علم و فناوری، مفاهیمی است که دانشگاه‌های بزرگ دنیا طی سی سال پیش برای تغییر از دانشگاه نسل دوم به نسل سوم اقدام به ایجاد آن‌ها کردند.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: با اینکه در دانشگاه‌های کشور ما هم برای تبدیل شدن به دانشگاه نسل سوم چنین مراکز تحقیقاتی متعدد حتی بیشتر از دانشگاه‌های دیگر کشور‌ها ایجاد شده، اما متاسفانه نتیجه و خروجی قابل توجهی نداشته است.

وی با بیان اینکه ورودی دانشگاه نسل سوم آدم نیست، بلکه تیم ۴ و ۵ نفره است، گفت: دانشگاه نسل اول و دوم استاد دارد، اما دانشگاه نسل سوم مربی دارد و یک تیم را در شتاب دهنده‌ها به وسیله مربی پرورش می‌دهد.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: تیم توسط شتاب دهنده و به وسیله مربی تبدیل به یک شرکت نوپا می‌شود. شرکت نوپا مثل فارغ التحصیل کارشناسی است که وارد مرکز رشد شده و در این مرکز همانند دوره کارشناسی ارشد با راهنمایی استاد یاد می‌گیرد که چطور به صورت شرکتی بیزینس انجام دهد.

دهقانی فیروز آبادی تصریح کرد: سپس با پیدا کردن استاد سرمایه گذار بیزینس خود را از مرکز رشد وارد پارک علم و فناوری می‌کند و در این پارک هم با راهنمایی استاد سرمایه گذار به شرکت ثروت ساز تبدیل می‌شود و در این مرحله است که از پارک خارج شده و خودش قادر است این چرخه را مدیریت کند.

وی در پایان با اشاره به فعالیت‌های معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد برای رسیدن به دانشگاه نسل سوم گفت: این معاونت، سیستمی فعال و چابک است که دارای آیین‌نامه‌های دست‌و‌پا‌گیر نیست. همچنین این دانشگاه دانشکده ندارد، بلکه دارای سرای نوآوری است. ذیل هر سرای نوآوری، مرکز رشد، شتاب دهنده و پارک علم و فناوری فعالیت خواهند داشت.
 

نظر شما