شناسهٔ خبر: 36285017 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

افتتاح بزرگ ترین طرح عمرانی شمال غرب

رونق کشاورزی در مناطق مرزی از اولویت‌های نظام

رئيس مجلس: توسعه اقتصاد کشاورزی از اهداف ساخت سدها در مناطق مرزی است.

صاحب‌خبر -
 
افتتاح پروژه های حوزه آب
افزایش ظرفیت تولید برق، با افتتاح بزرگترین طرح عمرانی شمال غرب کشور
به گزارش  خبرگزاري صداوسيما ؛ نیروگاه برق آبیِ ۱۵۰ مگاواتی سردشت که با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر نیرو افتتاح شد، علاوه بر تامین برق استان های همسایه می تواند به کشورهای همجوار هم، صادرات داشته باشد.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4137279"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2564542/4137279?width=350&height=250"></script></div>
رئیس مجلس در مراسم افتتاح نیروگاه برق آبی سردشت گفت: با وجود تحریم‌های ظالمانه آمریکا که مشکلاتی رو در بخش‌های مختلف در کشور ایجاد کرده است، توانستیم با قدرت طرح‌های عمرانی را در نقاط مختلف حتی در مناطق مرزی طبق برنامه اجرا کنیم.

آقاي لاریجانی گفت: این طرح هدیه نظام بخاطر قدردانی از صبر و استقامت مردم سردشت در برابر جنایت‌های صدام است، مردمانی که پشت جبهه را گرفتند و مردم ایران مدیون این مرزنشینان شجاع و با غیرت هستند.

او گفت: اجرای طرح سردشت می‌تواند ظرفیت‌های گردشگری این منطقه زیبا را نیز افزایش دهد و لازم است برای بهره مندی از ظرفیت طبیعت این شهرستان برای جذب گردشگران کشور‌های همسایه برنامه ریزی‌های منسجمی انجام شود.

رئیس مجلس در ادامه گفت: برای التیام درد‌های مصدومان شیمیایی سردشت، بنیاد شهید و امور ایثارگران باید با اجرای برنامه‌های ویژه، سطح بهداشت و درمان مردم را ارتقاء دهد و مجلس آماده هرگونه همکاری در این زمینه است.

آقاي علی لاریجانی رونق کشاورزی در مناطق مرزی را از اولویت‌های نظام دانست و بخشی از اهداف ساخت سد‌ها را توسعه اقتصاد کشاورزی در مناطق مرزی عنوان کرد و گفت: مجلس در این بخش نیز به طور جدي با دولت همراهی می‌کند.

او احداث سد سردشت و نیروگاه آن را به دست متخصصان ایرانی نشانگر قدرت مهندسی ایرانی دانست و بر لزوم ورود مهندسان به عرصه اجرای مهمترین طرح‌های عمرانی کشور تاکید کرد.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4136809"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2564542/4136809?width=350&height=250"></script></div>
افتتاح نیروگاه برق آبی سردشت
نیروگاه برق آبی ۱۵۰ مگاواتی سردشت با حضور رئیس مجلس با هدف تولید و صادرات برق به بهره برداری رسید.
نیروگاه برق آبی ۱۵۰ مگاواتی سردشت با حضور رئیس مجلس اردکانیان وزیر نیرو در سردشت به بهره برداری رسید. 
نیروگاه برق آبی سردشت با هدف کمک به پیک بار مصرف و با توان اولیه ۵۰ مگاوات برق وارد مدار شد و ۱۵۰ مگاوات به ظرفیت برق کشور افزود.

ظرفیت نصب نیروگاه برق‌آبی سردشت برابر ۱۵۰ مگاوات  و توان تولید ۴۲۱ گیگاوات ساعت برق در سال را دارد، با بهره بردای از این نیروگاه زمینه صادرات برق به کشور عراق نیز از این منطقه مرزی فراهم می شود.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4136767"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2564542/4136767?width=350&height=250"></script></div>

اضافه شدن ۱۵۰ مگاوات به ظرفیت برق کشور
در مراسم افتتاح نیروگاه برق آبی سردشت مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با اشاره به پویش افتتاح هفتگی طرح‌های بزرگ و مهم صنعت آب و برق کشور گفت: نیروگاه برق‌آبی ۱۵۰ مگاواتی سردشت شامل سه واحد ۵۰ مگاواتی و یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های عمرانی شمال غرب کشور است و ظرفیت آن بطور متوسط تولید سالانه ۴۲۱ گیگاوات ساعت برق است.

بهروز مرادی گفت: بر اساس برنامه زمان‌بندی و در راستای کمک به پایداری شبکه برق کشور، اولین واحد این نیروگاه در زمان پیک مصرف برق یعنی تیرماه سال جاری وارد مدار شد و دو واحد دیگر نیز به ترتیب در اوایل شهریور و مهرماه به شبکه سراسری برق پیوست.
او اضافه کرد: اجرای عملیات جانبی در این منطقه از جمله؛ تصفیه‌خانه شهر‌های سردشت و ربط، احداث بیش از ۱۵ کیلومتر جاده جایگزین، احداث پل به‌طول ۳۶۸ متر روی دریاچه سد مابین شهر‌های سردشت، مهاباد و بانه، احداث خط لوله گاز به طول بیش از هفت کیلومتر، علاوه بر اشتغال‌زایی موجب توسعه زیرساخت‌ها در این منطقه شده است.
مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران تصریح کرد: تصفیه‌خانه آب شرب شهر‌های سردشت و ربط و روستا‌های اطراف به همراه ۱۵.۵ کیلومتر خط لوله انتقال آب، طی ۲۶ ماه با ظرفیت ۴۹۵ لیتر بر ثانیه برای افق جمعیتی سال ۱۴۲۵ طراحی شده و در حال بهره‌برداری است.
 
سد سردشت که این نیروگاه برروی آن احداث شده در ۱۵ کیلومتری این شهرستان و برروی رودخانه زاب کوچک ساخته شده و هدف از اجرای آن، بهره‌برداری از ظرفیا برق‌آبی این رودخانه است.
برای سه طرح حوزه آب و فاضلاب شهری شامل طرح فاضلاب گلمان ارومیه، تصفیه خانه آب مهاباد و سامانه فاضلاب پلدشت بیش از یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.
با حضور مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور
کلنگ زنی تصفیه خانه فاضلاب اشنویه
رونق کشاورزی در مناطق مرزی از اولویت‌های نظاممراحل احداث تصفیه‌خانه فاضلاب اشنویه با ظرفیت تصفیه ۹ هزار و ۷۷۵ مترمکعب آب در شبانه روز آغاز شد.
همزمان با سفر علی لاریجانی رئیس مجلس کلنگ زنی تصفیه خانه فاضلاب اشنویهشورای اسلامی و رضا اردکانیان وزیر نیرو به استان آذربایجان غربی، تصفیه‌خانه فاضلاب اشنویه با حضور حمیدرضا جانباز، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور کلنگ‌زنی شد.
این تصفیه خانه ظرفیت دارد در یک شبانه روز ازت و فسفر ۹ هزار و ۷۷۵ متر مکعب در شبانه روز است و قابلیت جذب ازت و فسفر را دارد. طول شبکه جمع آوری اصلی و فرعی این تصفیه‌خانه ۱۰۲ کیلومتر و طول خط انتقال آن ۰.۶ کیلومتر است.
این تصفیه‌خانه در ۲۴ هزار متر مربع احداث شده و دارای دو واحد ایستگاه پمپاژ است.
جمعیت هدف این طرح در افق سال ۱۴۲۵، ۵۲ هزار نفر است و برای ساخت و تکمیل آن ۶۵۳ میلیارد ریال اعتبار صرف می‌شود.

نظر شما