شناسهٔ خبر: 36270228 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رییس سازمان انرژی اتمی کشور در نشست خبری

آغاز ساخت واحدهای دو و سه نیروگاه بوشهر؛بزودی

رئیس سازمان انرژی اتمی در نطنز: عملیات ساخت واحد‌های دو و سه نیروگاه بوشهر هفته آینده آغاز می‌شود.

صاحب‌خبر -
>> آغاز گازدهی سانتریفیوژ‌های پیشرفته نسل جدید IR۶
به گزارش خبرگزاری صداوسیما،مرکز اصفهان؛ رییس سازمان انرژی اتمی کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه در مجتمع غنی سازی شهید احمدی روشن نطنز، با گرامیداشت 13 آبان سالروز شهادت تعدادی از دانش آموزان میهن اسلامی بدست رژیم منفور گذشته، یکی از حقوق ایران در هسته ای را حفظ حقوق کامل چرخه سوخت شامل فرایند اکتشاف تا استخراج و تبدیل اورانیم و پسماندگاهی دانست و افزود:  اکنون در حوزه اکتشاف با قوت پیش می رویم و در تبدیل اورانیم هم یوسی اف پس از حدود 10 سال غیر فعال بودن دوسال است که فعالیت آن از سرگرفته شده و درحال نوسازی است.
علی اکبر صالحی افزود: همچنین در  انارک پسماندگاه مفصلی پارسال افتتاح شد  و دومین حقوق ساخت نیروگاه های پرقدرت است که بوشهر 2 و 3 هفته دیگر بتن ریزی آن آغاز خواهد شد.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4133881"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2563916/4133881?width=350&height=250"></script></div>
هیچ یک از حقوقمان را واگذار نکردیم
وی تحقیق و توسعه را دیگر حقوق ایران با دامنه وسیع دانست و افزود: در این چرخه هیچ یک از حقوقمان را واگذار نکردیم.
رییس سازمان انرژی ایران گفت : امروز در سایت هسته ای نطنز  15 نوع ماشین نسل جدید مشاهده کردید که تعدادی از آنها ازجمله ماشین IR9  با سوی 50 ، ماشین IR7  و IRS در دو ماه اخیر ساخته شده است بطوریکه قبل از برجام پنج نوع ماشین نسل جدید داشتیم.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4133954"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2563916/4133954?width=350&height=250"></script></div>
علی اکبر صالحی  گفت:تعداد ماشین‌های جدید ما ۴۹۰ دستگاه ماشین سانتریفیوژ جدید است که بالغ بر ۲۶۶۰ سو تولید می‌کنند.
وی ،برجام را نتیجه تفاهم جمهوری اسلامی ایران با شش کشور چین، روسیه ،فرانسه، آلمان، انگلیس و امریکا دانست و افزود: به توصیه مسوولان ارشد نظام هدف از مذاکره این بود که حقوق کامل هسته ای کشورمان پابرجا بماند وهیچ یک از حقوق هسته ای ایران واگذار نشود.
رییس سازمان انرژی اتمی کشور : تعداد ماشین‌های جدید ما ۴۹۰ دستگاه ماشین سانتریفیوژ جدید است که بالغ بر ۲۶۶۰ سو تولید می‌کنند.
وی گفت: اما  از منظر طرف مقابل برجام تفاهمی بود که زمینه منحرف نشدن  جمهوری اسلامی ایران را به فعالیت های غیر صلح آمیز مسدود می کرد که این دو دارای نقیضه است بطوریکه  ما می خواهیم حقوق هسته ای خود را حفظ کنیم وآنها قصد دارند به نفع صلح آمیز نرویم.
صالحی تاکید کرد:آنها محدودیت هایی را پیشنهاد دادند و بحث در همین نوع محدودیت ها بود که به طور خلاصه دو بخش عمده داشت یکی محدوده زمانی در برخی فعالیت های هسته ای و دیگری محدودیت تعداد برخی از تجهیزات مورد استفاده در صنعت هسته ای بود که طرف مقابل فکر می کرد با این محدودیت ها ما به سمت فعالیت غیر صلح آمیز نخواهیم رفت.
حقوق هسته‌ای خود را واگذار نکردیم و فقط محدودیت زمانی و عددی را پذیرفته بودیم
وی تاکید کرد:ما حقوق هسته‌ای خود را واگذار نکردیم و فقط محدودیت زمانی و عددی را پذیرفته بودیم.
رییس سازمان انرژی اتمی کشور افزود: به طور مثال مصداق آن IR6 یا همان ماشین سانتریفیوژ است که فروردین 1389  نمونه اولیه آن رونمایی شدو حدود 10 سال از زمان رونمایی اولین نمونه آن می گذرد.
علی اکبر صالحی با بیان اینکه حدود چهار سال از تفاهم نامه برجام می گذرد گفت: با پنج سال کار مداوم ، ماشین IR6  بهره برداری شد در صورتیکه طبق اطلاعات مستند برای رسیدن به تولید انبوه این فناوری هشت سال زمان می برد و این درحالیست که ایران توانست پنج ساله زودتر از موعد مقرر  به این فناوری هسته ای دست یابد.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4133952"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2563916/4133952?width=350&height=250"></script></div>
وی گفت: از دیگر محدودیت های آنها در مذاکره زنجیره میانی 20 تایی بود که در 20 فروردین امسال عملیات آن را شروع کردیم و فعالیت روی زنجیره 10 تایی را آغاز کردیم این درحالی است که سانتریفیوژ از 100 نقطه تشکیل شده و طبق استانداردهای بین المللی با کمترین خطا با آزمایش های متعدد می توان از تاب آوری آن اطمینان  حاصل کرد.
علی اکبر صالحی، سوی عملیاتی ایران را  قبل از برجام حدود 11 هزار سو  اعلام کرد و افزود: پس از گام سوم سوی ما به هشت هزارو 600 سو رسید و به معادل قبل از برجام نزدیک شدیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی  در ادامه با اشاره به اینکه کارهای بزرگی انجام شده که در زمان مقتضی اعلام خواهد شد افزود: در دو ماه اخیر بهینه سازی در نحوه برق رسانی به زیرساخت ها انجام شده است و اقدامات دیگری انجام شده که الان زمان آن نیست و در زمان مقتضی کارهای بزرگی که انجام شده را اطلاع رسانی خواهیم کرد.
راه شهداي هسته اي ادامه دارد 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4133957"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2563916/4133957?width=350&height=250"></script></div>
 

نظر شما