شناسهٔ خبر: 36268894 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

بزرگترین پیمان تجاری جهان به زودی رونمایی می شود

ایسنا نوشت: همه کشورهای آسیایی مذاکرات جامعی درباره بزرگترین پیمان تجاری جهان داشته‌اند و با وجود تردیدهایی که از سوی هند مطرح شده، ممکن است به نتیجه رسیدن موفق این پیمان در نشست بانگوک اعلام شود.

صاحب‌خبر -

همچنان پرسش‌هایی درباره مشارکت هند در پیمان "شراکت اقتصادی جامع منطقه‌ای" ۱۶ کشور (RCEP) که مورد حمایت چین قرار دارد و به دلیل جنگ تجاری آمریکا و چین انگیزه جدیدی پیدا کرده، مطرح است.

با وجود پیام حمایت دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا به انجمن کشورهای آسیای جنوب شرقی (ASEAN)، کشورهای منطقه ای اعلام کردند که واشنگتن هیات خود را برای دیدارهای آسیایی سالانه تنزل داده است.

کشورهای آسیای جنوب شرقی امیدوار بودند حداقل یک توافق موقتی برای بلوک تجاری متشکل از ۱۶ کشور که حدود یک سوم از تولید ناخالص داخلی جهان و حدود نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، اعلام کنند.

اما درخواست‌های لحظه آخر هند به معنای آن بود که مذاکرات در میان وزیران تا پاسی از شب ادامه پیدا کرد. این بلوک شامل ۱۰ عضو ASEAN بعلاوه چین، کره جنوبی، ژاپن، هند، استرالیا و نیوزیلند است.

جورین لاکاساناویسیت، وزیر بازرگانی تایلند به رویترز گفت: مذاکرات شب گذشته قطعی بود. سران آسیایی خبر موفقیت آمیزی درباره توافقنامه RCEP را مشترکا اعلام خواهند کرد و امضای این توافق سال آینده انجام می‌گیرد.

اما یک مقام هندی آگاه اظهار کرد: همه مسائل حل نشده و مذاکرات همچنان ادامه دارد.

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای به ۱۵ کشور عضو پیمان RCEP اشاره کرد که نشان می‌دهد تنها ۱۵ کشور با این پیمان موافقت کرده‌اند. سیمون بیرمنگام، وزیر بازرگانی استرالیا نیز درباره حضور هند در پیمان مذکور ابراز تردید کرد. وی در بانگوک به خبرنگاران گفت: درک من این است که هند به مذاکرات ادامه می‌دهد و درها همیشه به روی هند باز است.

جنگ تجاری آمریکا که به رشد منطقه‌ای آسیب زده، محرک جدید برای به نتیجه رساندن این پیمان بوده است اما هند از این واهمه دارد که واردات چینی به این کشور سرازیر شود و مقامات آگاه از مذاکرات اظهار کرده‌اند که چین در لحظه آخر درخواست‌های جدیدی مطرح کرد.

یک مزیت کشورهای آسیای جنوب شرقی برای مشارکت هند در پیمان تجاری، نفوذ کمتر چین خواهد بود.

معادلات دیپلماتیک و امنیتی در آسیای جنوب شرقی در دوران ریاست جمهوری ترامپ تغییر کرده‌اند.

تصمیم آمریکا برای اعزام هیاتی در سطح پایین به نشست امسال، نگرانی‌های منطقه‌ای را برانگیخت که دیگر نمی‌توان به این کشور برای مقابله با افزایش قدرت منطقه‌ای تکیه کرد.

اما به دلیل تنزل هیات آمریکایی، از میان ۱۰ نفر سران منطقه ای تنها سه نفر به نشست معمول آمریکا- ASEAN پیوستند.

ویلبر راس، وزیر بازرگانی آمریکا در یک نشست تجاری در حاشیه این نشست اعلام کرد که دولت ترامپ بی نهایت به این منطقه متعهد است.

رابرت اوبرایان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید پیام شخصی ترامپ را برای میزبانی نشست سران آسیای جنوب شرقی در آمریکا عرضه کرد.

وی ارعاب چین در دریای جنوب چین را محکوم کرد. چندین کشور منطقه ادعاهای دریایی پکن را رد کرده و نسبت به اقدام چین برای جلوگیری از صیادی و بهره برداری آنها از منابع انرژی خودشان اعتراض کرده‌اند.

بر اساس گزارش رویترز، اما دیپلمات‌ها و تحلیلگران می‌گویند پیام واشنگتن واضح بود. پانیتان واتانایاگورن، مشاور امنیت ملی سابق تایلند در این باره گفت: تردیدها درباره جدیت دولت ترامپ برای حضور مطرح است و این مسئله می‌تواند مورد بهره برداری ابرقدرتهای دیگر قرار بگیرد تا برنامه‌های خود را در منطقه پیش ببرند.

۲۲۶۲۲۸

نظر شما