شناسهٔ خبر: 36252027 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

«حمایت» از گرانه‌های بی دلیل خودرو گزارش می دهد

سناریوی نزدیک‌شدن پراید به تیبا!

در روزهای اخیر و همزمان با اعلام توقف خط تولید پراید از تیر سال آینده، قیمت این خودرو در بازار با افزایش دو تا سه میلیونی همراه شده و طبق آخرین گزارشها قیمت پراید به 51 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است. البته این موضوع تنها به پراید اختصاص ندارد و سایر خودروهای زیر 100 میلیون تومان از جمله پژو 206 نیز در روزهای اخیر افزایش داشته است. رییس اتحادیه فروشندگان خودرو دلیل گرانی های اخیر در این بازار را عرضه قطره چکانی با هدف جلوگیری از کاهش قیمت ها از سوی خودروسازان عنوان کرده است. برخی نیز معتقدند قیمت پراید در روزهای اخیر افزایش یافته تا قیمت آن به تیبا نزدیک و در سال آینده تیبا به راحتی و بدون اعتراض جایگزین پراید شود! رمضانعلی سبحانی فر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس این موضوع را فریب مردم عنوان کرده و خواستار ورود نهادهای نظارتی به این مساله شده است.

صاحب‌خبر - طی دو هفته اخیر قیمت سمند lx از 77 میلیون تومان به 78 میلیون و 500 هزار تومان، سمند EF7 از 85 میلیون تومان به 92 میلیون و 500 هزار تومان، دنا از 106 میلیون تومان به 110 میلیون تومان، پژو 405 از 73 میلیون تومان به 75 میلیون تومان رسیده است. علاوه بر این خانواده پژو206 نیز شاهد رشد قیمت تیپ 5 از 97 میلیون تومان به 103 میلیون تومان و پژو206 صندوقدار از 96 میلیون تومان به 100 میلیون تومان بوده است. در محصولات سایپا نیز سایپا111 از 48 میلیون تومان به 50 میلیون و 400 هزار تومان، تیبا از 53 میلیون تومان به 56 میلیون و 300 هزار تومان، استپ‌وی از 181 میلیون تومان به 185 میلیون تومان، تیبا2 از 56 میلیون تومان به 58 میلیون و 500 هزار تومان، کوئیک اتوماتیک از 90 میلیون تومان به 96 میلیون تومان، چانگان از 172 میلیون تومان به 179 میلیون تومان و رنو پارس تندر از 129 میلیون تومان به 131 میلیون تومان رسیده است. قیمت پراید و تیبا به کمترین فاصله خود رسید سبحانی فر با انتقاد از گرانی پراید در روزهای اخیر، گفت: «از آنجایی که قیمت پراید نسبت به خودروهای دیگر کمتر است، اقشار کم درآمد می‌توانند برای خرید آن اقدام کنند، به همین دلیل با توقف خط تولید پراید باید خودرویی ارزان قیمت، ایمن و مطمئن جایگزین آن شود.» وی افزود: «با توقف خط تولید پراید، باید خودروی جایگزین با قیمت مشابه به بازار عرضه شود در غیر این صورت مردم ناچارند هزینه بیشتری برای خرید خودرو بپردازند.» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: «هر سیاستی که موجب افزایش قیمت پراید شود قابل قبول نیست و سازمان های نظارتی و سازمان حمایت از مصرف کننده باید با متخلفان امر در این زمینه برخورد کنند.» عرضه قطره چکانی دلیل گرانی خودرو بنا بر اعلام فروشندگان خودرو چند وقتی است که فاکتور خودروهای پراید و پژو206 در نمایندگی‌ها کند شده و همین امر قیمت‌ها را در بازار به‌هم ریخته است. سعید موتمنی، رییس اتحادیه فروشندگان خودرو در این خصوص گفت: «عرضه خودروهای زیر 100 میلیون تومان در بازار مختل شده و همین امر عامل افزایش قیمت‌ها است.» وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های خودروساز نیاز بازار را تامین نمی‌کنند، افزود: «ایران‌خودرو و سایپا نیاز بازار را در خودروهای پرتیراژ تامین می‌کنند که با اختلال در این موضوع رشد قیمت‌ها به‌وجود آمده است، البته در حال حاضر این قیمت‌ها واقعی نیستند و خریداران مراقب باشند.» رییس اتحادیه فروشندگان خودرو با اعلام اینکه برخی معتقدند با توقف تولید پراید قیمت آن در بازار افزایش خواهد یافت، گفت: «زمانی که یک خودرو از رده خارج می‌شود ارزش قیمتی آن هم کاهش خواهد یافت زیرا با معرفی خودروی جایگزین مردم هم به‌دنبال محصولات به‌روز هستند نه خرید خودروهای از رده خارج.» یک فعال بازار خودرو نیز در این خصوص گفت: «با وجود تعطیلات در هفته گذشته و عرضه قطره چکانی از سوی خودروسازان، همگی باعث شد که رکود شدیدتر شود و خرید و فروش خودروی ایرانی و خارجی اعم از صفر کیلومتر و کارکرده به حداقل برسد.» وی ادامه داد: «همچنان خودروسازان با هدف کنترل قیمت‌ها از عرضه خودرو به صورت روتین خودداری می‌کنند تا آنجا که به رغم وجود نیمه تعطیل بودن هفته گذشته قیمت پراید دو تا سه میلیون افزایش پیدا کرد و در اولین روز هفته جاری پراید هاچ بک به 50 میلیون تومان رسید. پژو 2008 نیز افزایش قیمت قابل توجهی داشت و به 316 میلیون تومان رسید.» وی در خصوص تاثیر پیش فروش خودرو بر روی قیمت‌ها گفت: «با شرایط اعلام شده که مهمترین آن در رهن بودن سند به مدت یکسال است نه تنها قیمت‌ها پایین نخواهد آمد بلکه از همان روز اول واکنش بازار به آن صعودی بود. زیرا این تعهدات شامل 80 درصد تولید این شرکت‌ها خواهد بود که تا یکسال بعد نمی‌توان آنها را فروخت پس شرکت تعداد کمتری از تولیدات خود را به بازار تزریق خواهد کرد. نکته بعدی آنکه در شرایط فعلی اقتصادی، مردم ترجیح می‌دهند که پول در دسترس باشد زیرا هر لحظه امکان دارد به آن احتیاج پیدا کنند پس بلوکه کردن پول به مدت یکسال با استقبال مواجه نخواهد شد.» لزوم رفع انحصار از بازار خودرو کارشناسان مهمترین دلیل افزایش قیمت خودرو را «انحصار» عنوان می کنند و معتقدند این موضوع در هر رسته و حوزه‌ای باعث افزایش قیمت‌ها خواهد شد. بررسی بازار خودرو موید این مساله است. گزارش ها نشان می دهد حدود دو سال پیش که واردات خودرو آزاد بود بازار خودرو به نسبت شرایط منطقی تری داشت. اکنون وضعیت به گونه‌ای ‌است که علاوه بر رکود شاهد شیب صعودی افزایش قیمت‌ها هستیم.

نظر شما