شناسهٔ خبر: 36250413 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

مقاله

صاحب‌خبر -

 بيشتر مراقب چشم هاي مان باشيم

مهسا خدامراد

اگر در انتخاب نوع لنز دچار اشتباه شويد يا در مراقبت‌هاي لازم کم‌توجهي کنيد، آسيب‌هاي جبران‌ناپذيري به بينايي خود وارد کرده‌ايم. اين روزها درخواست براي استفاده از اين لنزهاي تزييني در بين بانوان جوان به ‌حدي است که آن‌ها را ترغيب به خريد نوع غيراستاندارد آن با هزينه کمتر از آرايشگاه‌ها، فروشگاه‌ها، مزون‌ها و باشگاه‌هاي ورزشي نامطمئن کرده است.

به گفته متخصصان قرنيه، ميزان نفوذ اکسيژن در لنزهاي رنگي به دليل جنسي که دارد متفاوت از لنز‌هاي طبي است. به همين دليل زمان و شرايط استفاده از آن ها نيز متفاوت است.

اگر اين نوع لنزها بيشتر از زماني که بايد در چشم بماند، مانع از رسيدن اکسيژن به قرنيه چشم مي‌شود، درست مثل کشيدن کيسه پلاستيکي دور سر! اين افراد در آينده دچار درد شديد موقع بيدار شدن، احساس خشکي در طول روز، سرخي، تحريک مزمن و احساس وجود جسم خارجي در چشم مي‌شوند.

با توجه به اين که چشم و قرنيه هر فرد ويژگي‌هاي منحصر به فردي دارد که ديگري ندارد يا فرد ممکن است مشکل و حساسيت خاصي داشته باشد که از آن بي‌خبر است، استفاده از اين لنز‌ها همچون لنزهاي طبي بايد با تشخيص پزشک بر اساس چند ملاک مهم انجام شود مثل تناسب لنز و قرنيه، وضعيت فيزيولوژيک چشم و سن. لنز بايد داراي نام تجاري مورد تاييد بهداشت، اندازه مناسب و تاريخ انقضا باشد.

استفاده از لنز تزييني بدون نسخه پزشک خطراتي همچون ساييدگي قرنيه، واکنش‌هاي آلرژيک مثل خارش، آبريزش چشم، کاهش بينايي، عفونت و کوري در پي دارد.

نظر شما