شناسهٔ خبر: 36245461 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روزنامه الاخباریه تاکید کرد؛

کنار زدن موانع اصلاحات در لبنان با حرکت مردمی

تهران – ایرنا – اگر به تحولات اخیر لبنان و نحوه شکل گیری و سرنخ ها و تاریخچه اعتراضات مردمی در این کشور نگاه عمیقی بیافکنیم ، متوجه خواهیم شد که این روند از ابتدا تا کنون در بردارنده مراحل خاصی بوده است .

صاحب‌خبر -

روزنامه الاخباریه در شماره امروز (یکشنبه) خود به نقل از یک فعال اجتماعی و حقوقدان و کارشناس مسائل سیاسی با نام مستعار « ع . ع » با اعلام این مطلب افزود : حزب الله از ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی متوجه شد که یک توطئه خارجی توسط آمریکا و عربستان و اسراییل در حال شکل گیری است که بازیگر اصلی آن آمریکا و بازیگران داخلی این توطئه « ولید جنبلاط» و «سمیر جعجع» هستند.

بر اساس این گزارش ، طرف های توطئه گر می خواستند با ایجاد خلاء سیاسی و آشوب در لبنان، این کشور را به محاصره خود درآورده و مردمش را به سوی گرسنگی واداشته و ملت را علیه حزب الله تحریک و حزب الله را عامل گرسنگی مردم معرفی کرده و در نهایت ملت لبنان را به قیام علیه حزب الله وادارند و در راستای طرح آمریکایی - اسراییلی - سعودی تصفیه حزب الله از این جنبش بخواهند تا تسلیحات خود را تحویل دهد و شاخه نظامی خویش را منحل کند و در نهایت حزب الله را از بین ببرند . البته زمان شکل گیری این توطئه و اجرای طرح مزبور نامشخص بود.   

کارشناس مزبور افزود : « أفیخای آدرعی » سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی توسط شبکه اجتماعی توئیتر و ارتش گسترده فضای مجازی زمینه چینی برای این توطئه را آغاز و برای تحریک افکار عمومی علیه حزب الله با شمار زیادی از جوانان در لبنان و خارج از آن تماس برقرار کرد.

اولین مرحله توطئه در نشست شورای امنیت رژیم صهیونیستی رقم خورد و طی آن نتانیاهو با ارائه تصاویر هوایی برخی از مناطق واقع در جنوب بیروت و « نبی شیث » در البقاع مدعی شد که در آنها کارخانه های ساخت و انبارهای موشک های بالستیک حزب الله قرار دارد تا بدین ترتیب موافقت افکار عمومی جهان علیه حزب الله را به دست آورد.

وی ادامه داد : « جبران باسیل » وزیر خارجه لبنان با تجربه سیاسی نقشه نتانیاهو را ناکام گذاشت و از سفرای کشورهای خارجی در لبنان خواست تا از مناطق ادعایی نتانیاهو دیدن به عمل آورند. سفیران اتحادیه اروپا و کشورهای عربی و غربی از اماکن یاد شده دیدن کردند و به طور میدانی بی پایه و اساس بودن ادعای یاد شده برملا شد و بدین ترتیب تلاش نتانیاهو در سطح بین الملل با شکست مواجه شد و باسیل در خدمت به مقاومت و حزب الله موضع شرافتمندانه و شجاعانه ای از خود به ثبت رساند.

وقتی نتانیاهو به نقشه « ب » متوسل شد و داستان تونل ها را مطرح کرد و عملیات « سپر شمال » را انجام داد که با شکست مواجه شد و بار دیگر نتانیاهو به عنوان یک دروغگو نمایان شد و به دنبال آن وی از کسب حمایت های خارجی ناامید شد و به تحرکات داخلی در لبنان روی آورد، سید حسن نصرالله شب نهم ماه محرم در سال ۲۰۱۹ در یک سخنرانی تلویزیونی علنا به جنبلاط پیام داد که نقشه برملا شده است.

سید حسن نصرالله در آن شب از توطئه چیده شده برای به محاصره درآوردن لبنان و گرسنگی دادن به مردم این کشور سخن به میان آورد و از توده های هوادار مقاومت بیعت گرفت و آنان نیز شعار « لبیک یا حسین لبیک یا خامنه ای » سر دادند.

سید حسن نصرالله در روز عاشورا به اطلاع هواداران مقاومت رساند که در مرحله آتی لبنان محاصره خواهد شد و به مردم گرسنگی داده خواهد شد و آنها باید صبر و بردباری پیشه کنند و با تمام قدرت به مقابله با دشمن برخیزند و هواداران مقاومت در آن اجتماع با شعار « لبیک یا حسین ، لبیک ای نواده حسین » با سید حسن نصرالله بیعت کرده و او را تایید کردند. در واقع چنین رویدادی در مراسم روز عاشورا بی سابقه است.  

میشل عون رئیس جمهوری لبنان به دنبال آن در نشست شورای امنیت سازمان ملل شرکت کرد و در دفاع از حزب الله موضع شرافتمندانه ای از خود به ثبت رساند و تروریستی دانستن حزب الله را مردود دانست.

به گفته این فعال اجتماعی ، مشکل دلار در لبنان پس از سخنرانی میشل عون شکل گرفت و بحران آغاز شد.

« ریاض سلامه » رئیس بانک مرکزی لبنان و مزدور آمریکا قهرمان این بحران بود. این بحران سه روز به طول کشید تا آنکه میشل عون از نیویورک بازگشت و با ریاض سلامه دیدار کرد و به طور تلویحی سخن از برکناری وی در صورت پایان نیافتن بحران دلار به میان آورد و ریاض سلامه تحت فشار تسلیم شد و بحران دلار خاتمه یافت. ریاض سلامه پس از آن در صدد اجرای نقشه « ب » برآمد و بحران بنزین را به وجود آورد که آن نیز در صحنه عمل با شکست مواجه شد.

پس از آن جبران باسیل وزیر خارجه لبنان در نشست وزیران خارجه عرب شرکت و موضع « قدرتمندانه ای » اتخاذ کرده و گفت که می خواهد به سوریه برود تا آغازگر روابط جدیدی با سوریه باشد و گذرگاه های مرزی دو کشور جهت صدور کالا به بازارهای سوریه ، عراق ، اردن و خلیج فارس گشوده شود تا پناه جویان سوری به سوریه بازگردند .

کارشناس سیاسی مزبور اظهار داشت: این موضعگیری وزیر خارجه لبنان خشم ولید جنبلاط و سمیر جعجع را برانگیخت زیرا هر دو از آنجایی که خواهان ادامه یافتن فشارها بر میشل عون و حزب الله هستند، با بازگشت پناه جویان سوری به سوریه مخالفند و می خواهند دوران ریاست جمهوری میشل عون با شکست به پایان برسد. از سوی دیگر جنبلاط با کمک پهپادهای اسراییلی در مناطق جبل لبنان آتش سوزی های ساختگی به راه انداخت و تحقیق به عمل آمده به دستور رئیس جمهوری میشل عون دست داشتن جنبلاط و متهم بودن وی در این امر را به اثبات رساند.

بر اساس این گزارش، به دنبال تحولات یاد شده آخرین مرحله از توطئه مشترک آمریکا و عربستان و اسراییل و همدستی جنبلاط و جعجع کلید خورد و ارتش سایبری در ریاض و تل آویو اقدام به تحریک افکار عمومی در لبنان کرد و در ابتدا مردم به طور «خودجوش» برای تحقق بخشیدن به خواسته های معیشتی و حقوق حقه خود به میدان آمدند اما جنبلاط از این امر سوء استفاده کرد و خود را به عنوان قهرمان حرکت مردمی نشان داد و به مردم این گونه وانمود کرد که دلسوز آنها است و بدین ترتیب هواداران جنبلاط و جعجع آشوب را آغاز کردند و نمادهای حزب الله مورد اتهام قرار گرفتند و سید حسن نصرالله مورد دشنام قرار گرفت و شعارهایی در خصوص اینکه حزب الله باید تسلیحات خود را تحویل دهد، سر داده شد.   

الاخباریه در پایان نوشت: آگاهی مردم لبنان و رهبران و همپیمانان مقاومت نسبت به خواسته های مین گذاری شده از افتادن لبنان در دام دشمنان جلوگیری کرد و آخرین مرحله توطئه نیز با شکست مواجه شد و جنبلاط و جعجع ارزش سیاسی خود را از دست دادند. خواسته هواداران مقاومت در لبنان هم اکنون آن است که با بیرون راندن جنبلاط و جعجع از حکومت زمینه برای اصلاحات جدی فراهم شود زیرا  جنبلاط و جعجع همواره از تحقق یافتن اصلاحات واقعی در لبنان جلوگیری کرده و می کنند.۴۸۷

نظر شما