شناسهٔ خبر: 3621026 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث فرهنگی | لینک خبر

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

موافقت ایران - ترکمنستان - قزاقستان با تعرفه ریلی مبداء و مقصد

مدیر عامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از موافقت ایران - ترکمنستان - قزاقستان با اعمال تعرفه ریلی بار مبدا و مقصد خبر داد و گفت: تعیین مبلغ تعرفه به شورای معاونان راه‌آهن سه کشور محول شد.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری میراث فرهنگی ـ حمل و نقل ـ «محسن پورسیدآقایی»، در جلسه سه جانبه راه‌آهن ایران - ترکمنستان و قزاقستان اظهار کرد: «توسعه روابط ایران و کشورهای همسایه شمالی در اولویت سیاست‌های ما قرار دارد و برای تضمین این روابط باید کانال‌های اقتصادی فعال شود.»
 
وی با بیان اینکه حمل و نقل ریلی باید در مرکز روابط بین‌المللی کشورها قرار گیرد گفت: «بدون حمل و نقل ریلی روان و سریع امکان تجارت وجود ندارد.»
 
مدیر عامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با یادآوری اینکه با راه‌اندازی راه‌آهن سرخس و اتصال آن به ترکمستان همکاری‌ها از گذشته شروع شده است افزود: «با اتصال راه‌آهن اینچه‌برون این همکاری‌ها می‌تواند گسترش یابد.»
 
وی با بیان اینکه روابط اقتصادی بین سه کشور با وجود این راه‌آهن بسیار درخشان پیش‌بینی می‌شود گفت: «نیازمندیم مسائل فیمابین را حل کنیم. جلسه امروز به ما کمک می‌کند تا مسائل باقیمانده در راه‌اندازی کامل این خط آهن را حل کنیم.»
 
سیدآقایی با بیان اینکه عزم و اراده سه کشور در این امر کاملا خوب است افزود: «مطمئنیم هیچ مانعی جلوی روابط بین کشورها را نمی‌گیرد و مسائل کلی و جزئی در سایه عزم و اراده دولت‌ها بسرعت حل می‌شود.»
 
وی با اشاره به اینکه در مراسم افتتاح اینچه‌بروی هر سه کشور عزم خود رابرای توسعه روابط اعلام کردند افزود: «ما به عنوان مسئولان راه‌آهن کشورها مسئولیت توسعه روابط را در چارچوب راه‌آهن سه کشور برعهده داریم.»
 
مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در ادامه پیشنهاد اعمال تعرفه ریلی مبداء - مقصد را به مسئولان ترکمنستان و قزاقستان داد و گفت: «به عنوان مثال تعرفه حمل گندم از کوستانای بندرعباس 120 دلار تعیین شود.»
 
سیدآقایی ادامه داد: «البته این 120 دلار را به مساحت هر کشور تقسیم می‌کنیم و ا گر در آینده به لحاظ بازرگانی وضعیت مناسبی بود قیمت‌ها را اضافه می‌کنیم که این افزایش تعرفه باید بر مساحت کشورها صورت گیرد.»
 
همکاری‌های ریلی ایران و قزاقستان 3 برابر شد
در ادامه این همایش «حسین آشوری»، معاون بهره‌برداری و سیر راه‌آهن با اعلام اینکه همکاری‌های ریلی ایران و قزاقستان 3 برابر شده، گفت: «عملکرد راه‌آهن ایران و ترکمنستان در سال 2014، دو برابر شد.».
 
او با اشاره به آمار مقایسه‌ای در سال‌های 2013 و 2014 اظهار کرد: «در بخش واردات و صادرات با قزاقستان حجم همکاری خیلی خوبی داشتیم اما در بخش ترانزیت ریلی رشد زیادی نداشته‌ایم.»
 
معاون بهره‌برداری و سیر راه‌آهن با اشاره به همکاری‌های ریلی ایران با قزاقستان ادامه داد: «حجم واردات ایران از ترکمنستان 5 برابر شده و در صادراتی مانند سال گذشته رشد داشته‌ایم اما در ترانزیت با کمی کاهش مواجه شدیم.»
 
به گفته او، در مجموع همکاری‌های ریلی ایران و قزاقستان تقریبا 3 برابر شده است.
 
آشوری با بیان اینکه بیشترین نرخ حمل مربوط به مسیر اینچبرون- بندرعباس با نرخ 57 دلار به ازای هر تن است، گفت: «البته در این مسیر 15 درصد تخفیف می‌دهیم به طوری که هزینه حمل هر تن گندم حدود 49 دلار تمام می‌شود.»
 
آشوری همچنین با بیان اینکه میزان جابه‌جایی بار ریلی در مرز سرخس یک میلیون تن افزایش یافته، بیان کرد: «در سال 2013 میزان جابه‌جایی بار در این خط آهن 2.2 میلیون تن بود که در سال 2014 به 3.2 میلیون تن افزایش یافته است.»