شناسهٔ خبر: 36181939 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

حذف یارانه به سمت طبقه متوسط نخواهد رفت

سخنگوی دولت: اطمینان می دهم حذف یارانه بگیرها حتی به سمت طبقه متوسط هم نخواهد رفت.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
 علی ربیعی، در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت و در ادامه سخنانش در جمع خبرنگاران، اقدام دولت در حذف دهک‌های پردرآمد را از گردونه یارانه بگیران، قانون مجلس خواند و تصریح کرد: اجرای این قانون به اندازه وسع دولت است به این معنا که این حذف براساس تشخیص ما نسبت به ثروتمند بودن افراد انجام می‌گیرد.

وی، افزود: بار‌ها اعلام کردیم که گستردگی در نظر گرفته شده در قانون مبنی بر حذف تدریجی ۳۰ میلیون یارانه بگیر با شرایط فعلی کشور در شناسایی امکان پذیر نیست، لذا یارانه ثروتمندان شناسایی شده آرام آرام در حال حذف است.

سخنگوی دولت، با اشاره به ایجاد نگرانی در برخی از مناطق در اتفاقات اخیر به دنبال حذف تعدادی از یارانه بگیران، تاکید کرد: برخی از این حذف ها، ناشی از اتفاقات شناسنامه‌ای بوده است، لذا بیش از تعطیلات جلسه مشترکی با سازمان هدفمندی یارانه‌ها و معاونت رفاه وزارت رفاه و امور اجتماعی برگزار شد تا کار به شکلی منظم و هماهنگ‌تر پیش برود.
ربیعی، تاکید کرد: اطمینان می‌دهم که این حذف حتی به سمت طبقه متوسط هم نخواهد رفت.
 
<div id="video-display-embed-code_245477" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/739339/245477?width=400&height=300"></script></div>


سخنگوی دولت، همچنین در خصوص بازداشت رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز، گفت: ایشان فعلا متهم است و تا زمانی که اتهام وی در دادگاه ثابت شود، نمی‌توانم قضاوتی کنم، اما براساس آنچه که از وزیر جهاد کشاورزی شنیده ام؛ اتهام وی مربوط به مسئولیت فعلی اش نبوده است.

وی ادامه داد: اجازه دهید دادگاه کار خود را انجام دهد، لذا هر آنچه دادگاه تصمیم بگیرد برای ما قابل احترام خواهد بود.
 
ربیعی، همچنین در خصوص خبر انتشار استعفای وزیر جهاد کشاورزی نیز گفت: ایشان در سمت خود هستند و پیش از این نیز استعفای آقای حجتی را تکذیب کرده بودم.

سخنگوی دولت، همچنین در خصوص مواضع کشورمان در اجلاس آستانه نیز گفت: مواضع ما همان پیشنهاد ۴ ماده‌ای در خصوص سوریه است که راه حل را نیز همان می‌دانیم؛ یعنی مشکل باید به شکل سوری - سوری حل شود، نیرو‌های نظامی سوریه باید در مرز‌ها مستقر شوند و همچنین به نگرانی ترکیه درباره فعالیت‌های تروریستی پاسخ داده شود.

ربیعی، با اشاره به اهمیت ادلب در ناآرامی‌های خاورمیانه، تصریح کرد: اقدامات ارتش سوریه در ادلب می‌تواند به رفع ناآرامی‌ها کمک بسیاری کند، لذا کاری که ارتش سوریه در خصوص ادلب انجام می‌دهد، بسیار مهم‌تر از اتفاقی است که در خصوص سرکرده داعش رخ داده است.

کاهش ۲ میلیارد دلاری قاچاق و واردات غیرقانونی
سخنگوی دولت با اشاره به مصوبات امروز دولت گفت: قاچاق و واردات غیر قانونی ۲ میلیارد دلار کاهش یافته است.
 
علی ربیعی افزود: سامانه جامع مدیریت تضامین و شیوه کار آن امروز به تصویب اعضای دولت رسید.

وی اضافه کرد: در این سامانه که مسئولیت آن به عهده سازمان برنامه و بودجه کشور است تمام شرکت‌های دولتی و دستگاه‌ها موظف شدند در تصمیماتی که اتخاذ می‌کنند از چارچوب‌هایی پیروی کنند که بار مالی آن مشخص شود همچنین این سامانه از بار مالی در سال‌های آینده پیشگیری خواهد کرد.

سخنگوی دولت تجارت اموال تاریخی، فرهنگی و هنری را دیگر مصوبه هیأت دولت دانست و گفت: در ماده ۱۷ قانون آثار ملی به این مسئله پرداخته شده است اما با توجه به این که بی سامانی قاچاق و شبه قاچاق را در این آثار شاهد بودیم با دستورالعمل هیأت دولت، شیوه حراج اموال و چگونگی برپایی نمایشگاه‌های دائمی و موقت این آثار و شرایط شرکت افراد متقاضی به مدت ۵ سال مشخص شد.

ربیعی ادامه داد: هر هفته در جلسه هیئت دولت با توجه به تصویب قانون جامع حمایت از معلولان در مجلس بند‌هایی از این قانون مورد بررسی قرار می‌گیرد و در این هفته نیز کمک هزینه ارتقای کارایی افراد دارای معلولیت با توجه به میزان و شدت و نوع آن را مشخص کردیم.

وی افزود: براساس آیین نامه کارفرمایانی که معلولان را به کار گیرند با توجه به طبقه بندی شدت معلولیت آن‌ها بخشی از مزد آن‌ها به کارفرما پرداخت می‌شود.

سخنگوی دولت تاکید کرد: ​امسال در مجموع هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای اجرای قانون معلولیت در نظر گرفته ایم که این مبلغ برای مرحله اول است و در کنار حق بیمه معلولان پرداخت می‌شود تا اقدامی برای ایجاد اشتغال آن‌ها باشد.

ربیعی همچنین درباره گزارش واردات و صادرات که در جلسه امروز هیئت وزیران قرائت شد، افزود: براساس این گزارش، قاچاق و واردات غیر قانونی ۲ میلیارد دلار کاهش یافته، این رقم در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، ۳۱ و ۲ دهم درصد کاهش داشته است و از ۶ هزار تعرفه فعال، هزار و ۵۲۴ تعرفه تاکنون واردات آن‌ها ممنوع شده و این علامت خوبی برای ساخت داخل و کیفیت است که باید در داخل مراقبت شود.

وی همچنین درباره موضوع خوزستان و مشکل تنگی تنفسی در این منطقه گفت:​ بحث‌هایی در زمینه مشکلات تنفسی که سال‌های گذشته در استان خوزستان مشاهده شد در جلسه امروز بیان شد.

سخنگوی دولت با اشاره به این که در سال‌های گذشته و طی سال‌های ۹۱ و ۹۲ نیز ۳۰ هزار نفر به این بیماری مبتلا شدند، افزود: براساس مطالعات ۱۷ عامل احتمالی برای این موضوع کشف شد و در نهایت یک گیاه خوش ترکیب کُنارکاپوس که با توجه به شرایط اقلیمی در این منطقه رشد می‌کند و واکنش افراد به آن متفاوت است عامل بروز تنگی نفس معرفی شد.
 
ربیعی گفت: وزیر کشور مسئول مقابله با این مسئله شد همچنین دستور هرس این گیاه که به شکل سالانه انجام شود، داده شد و شهرداری‌ها و وزیر بهداشت نیز در این زمینه هر کدام وظایفی را عهده دار شدند.

وی افزود: آیین نامه‌های دانشجویی نیز در اخبار جلسه نیز مورد بررسی قرار گرفت و وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزیر علوم و همچنین معاون حقوقی رئیس جمهور موظف شدند در این زمینه با مشارکت تشکل‌های دانشجویی با توجه به اعتراض دانشجویان موضوعات را بررسی کنند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی که آیا با کشته شدن ابوبکر البغدادی داعش پایان یافته است نیز گفت: همان طور که با مرگ بن لادن ریشه ترور خشکانده نشد مرگ بغدادی نیز پایان داعشیسم نخواهد بود.

ربیعی تاکید کرد: داعشیسم جریانی است که مبتنی بر سیاست‌های غلط مداخله گرایانه در منطقه و با حمایت برخی دولت‌های استبدادی شکل گرفته و رشد کرده است و نتایج آن چپاول و غارت ثروت‌های منطقه است و تا زمانی که این سیاست‌ها وجود دارد با این پدیده روبرو هستیم هر چند ما مبارزه با هر کسی را که تروریست و قاتل است نیکو می‌دانیم.

وی افزود: باید باتلاق داعش را خشکاند که قطعاً بخش عظیمی از آن در سیاست‌های امریکا وجود دارد.

نظر شما