شناسهٔ خبر: 36167372 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

جشنواره تئاتر فتح خرمشهر قابلیت بین‌المللی شدن دارد/ سالن استاندارد برای اجرا نداریم

جشنواره تئاتر فتح خرمشهر ابتدا با کمک خود خرمشهری ها سرپا شد، بعد کم کم گروه هایی از آبادان در آن شرکت کردند تا اینکه در دوره بیست و دوم ملی شد و به نظر می رسد جشنواره اگر زیرساخت های لازم را پیدا کند، قابلیت بین المللی شدن را دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس، بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر در چهار بخش مسابقه نمایش‌های صحنه‌ای، مسابقه نمایش‌های کوتاه، مسابقه نمایشنامه‌نویسی و نمایش‌های میدانی و محیطی به دبیری حمیدرضا آذرنگ آبان ماه سال جاری در منطقه آزاد اروند برگزار خواهد شد.

هنرمندان شرکت‌کننده در بیست‌ودومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر می‌گویند کمک مالی می‌تواند سطح جشنواره را بالا ببرد، امکانات تئاتری خرمشهر نیز نیاز به ارتقا دارد. درباره بخشی از مسائل، چالش ها و آسیب ها و نقاط قوت این جشنواره با دو هنرمند شرکت کننده در جشنواره امسال به گفت وگو نشستیم:

*اهمیت حمایت از جشنواره فتح خرمشهر

حمید ناطقی نماینده‌ استان مازندران در این جشنواره درباره‌ شکل گیری اثر خود گفت: ما نگاه ویژه ای به آیین ها و رسوم استان خود داشتیم، این علاقه شخصی ما بود که از این آیین ها در تئاتر استفاده کنیم. از طرفی سنت در کنار مدرنیته و مسائل روز جامعه برای ما اهمیت ویژه‌ای داشت به همین خاطر نگاهمان را جهانشمول کردیم و به موضوعی پرداختیم که آدم‌های بسیاری در تمام دنیا از آن رنج می برند.

وی افزود: موضوع نمایش ما سرطان است که در فضای بومی مازندران یک اثر خیابانی تولید کردیم و تصمیم گرفتیم آن را در جشنواره فتح اجرا کنیم.

وی به سوالی درباره دلایل شرکت در جشنواره فتح خرمشهر پاسخ داد: بنده از قبل اطلاع داشتم که کیفیت جشنواره کیفیت مناسبی است و دوستانی که در خرمشهر حضور دارند توانایی برگزاری یک جشنواره ملی و مناسب را دارند و به همین خاطر این تصمیم را گرفتم. از طرفی می خواستم آیین ها و سنت های مازندران را در نقطه دیگری از کشور معرفی کند و علاوه بر آنکه پیاممان را به دیگران می رسانیم آیین های سنتی مان را نیز احیا کنیم.

تئاتر خیابانی سطح فرهنگی جامعه را ارتقا می دهد و از طرفی مردم را با تئاتر و هنر آشتی می دهد

 

نماینده استان مازندران در این جشنواره توضیح داد: نمایش من به طور مستقیم ارتباط مضمونی با فضای جنگ و دفاع مقدس ندارد، اما این اتفاق بسیار مهمی است که ما بتوانیم در خیابان مردم را با تئاتر آشنا کنیم؛ این کمک می‌کند که سطح فرهنگی جامعه ارتقا پیدا کند و از طرفی با تئاتر و هنر آشتی کنند.

ناطقی بیان کرد: اگر شما به کشورهای پیشرفته دنیا نگاه کنید تئاتر و سینما معمولاً کمک بسیاری به فرهنگ سازی می کنند. در ایران هم اگر نهادهای مربوطه حمایت کنند تا آثار با کیفیت تولید شود و به مردم ارائه شود این اتفاق مبارک می‌افتد که ما می‌توانیم با مردم ارتباط برقرار کرده و سطح فرهنگی آنها را بالا ببریم. مخصوصا که نمایش ما درباره یک بیماری است که دغدغه بسیاری از خانواده هاست؛ در واقع ما قصد فرهنگ‌سازی درباره این موضوع را داریم.

وی درباره‌ اهمیت پرداختن به دفاع مقدس گفت: پرداختن به دفاع مقدس بعد از این سال‌ها کمک می‌کند که قدر داشته‌هایمان و نعمت هایمان در کشور را بهتر و بیشتر بدانیم.

این شرکت کننده پیشنهادی نیز برای بهبودی کیفیت جشنواره داد: ای کاش می شد تمام گروه‌ها از روز اول در جشنواره حضور پیدا کنند و کارهای دیگر شرکت‌کنندگان را ببینند و درباره آن گفت و گو کنند و از طرفی کمک‌های مالی هم می تواند کیفیت جشنواره را بالا ببرد.

*از خانواده پنج شهید هستم/«گزارش یک تابوت» را به صحنه می بریم

حسن غابشی نماینده استان خرمشهر در این جشنواره نیز درباره‌ اثر خود گفت: پنج نفر از اعضای خانواده من شهید هستند، یک عمو و چهار پسر عموی من، که من به معنای واقعی کلمه عاشق آن ها هستم. به همین خاطر من مدت زمان زیادی است که به فکر تولید یک نمایش با موضوع دفاع مقدس هستم.

این پنج شهید بزرگوار در خرمشهر و آبادان شهید شده اند و من این موضوع را به فال نیک گرفتم که اولین کارگردانی من در شهر خرمشهر باشد. مدت زیادی به دنبال متن مناسب گشتیم و در نهایت به پیشنهاد بازیگر نمایش متن گزارش یک تابوت به نویسندگی آقای صالحیار را انتخاب کردیم.

وی افزود: درست است که مدت زمان زیادی از جنگ تحمیلی گذشته اما به هیچ عنوان نباید موضوع جنگ و دفاع مقدس فراموش شود. چراکه حضور آن رزمندگان بی ادعا بود که باعث شد ما الان در آرامش و امنیت کامل زندگی کنیم و به هنر بپردازیم. 

از طرفی زندگی و لحظات زندگی هرکدام از این رزمنده ها می تواند سوژه مناسبی برای یک تئاتر، فیلم، سریال یا حتی رمان باشد و این وظیفه ما هنرمندان است که تمام تلاشمان را بکنیم تا تک تک این نفرات را به نسل خودمان و نسل های بعدی معرفی کنیم، قطعا خداوند نمی گذارد که نام این بزرگان فراموش شود.

غابشی که بومی شهر خرمشهر است، درباره‌ی شکل گیری جشنواره توضیح داد: جشنواره فتح ابتدا با کمک خود خرمشهری ها سرپا شد، البته ما در آن نسل برپا کننده نبودیم، من از دوره چهارم این جشنواره در کادر اجرایی بودم. در آن دوران جشنواره کاملا بومی بود؛ بعد کم کم گروه‌هایی از آبادان شرکت کردند تا به حالا که در دوره بیست و دوم ملی شده است. نظر من این است که این جشنواره قابلیت بین المللی شدن را نیز دارد، البته اگر وزیر ارشاد و دیگر مسئولان کمک کنند.

جشنواره فتح خرمشهر ابتدا بومی ایجاد شد و بعد هم ملی شد به نظر من این جشنواره قابلیت بین المللی شدن دارد

 

وی با اشاره به مشکلات موجود در خرمشهر ادامه داد: در حال حاضر ما یک پلاتوی تمرین نداریم. وضعیت سالن‌ها اسفناک است. وضعیت نور و صدای سالن ها گفتن ندارد. اگر این مشکلات برطرف شود؛ بنده به عنوان یک شهروند خرمشهری آرزوی این را دارم که مردم دیگر کشورها بیایند و با خرمشهر و قهرمانان دفاع مقدس که در آن 8 سال افتخار آفرینی کردند آشنا شوند.

غابشی در انتها با انتقاد از اوضاع موجود تئاتر خرمشهر گفت: از شما خواهش می‌کنم این نکته را به همه‌ مسئولان گوشزد کنید که تئاتر خرمشهر فقط جشنواره نیست که هرساله در زمان جشنواره سالن ها را به صورت موقت تعمیر می کنید؛ تجهیزات نور و صدای پرتابل به سالن ها می‌آورید و بعد از جشنواره دوباره اوضاع ما همان آش است و همان کاسه! اگر قرار است به تئاتر خرمشهر کمک کنید چند سالن استاندارد تاسیس کنید یا همین سالن های موجود را ارتقا دهید و نیروهای متخصص در آن استخدام کنید. در حال حاضر که دوستان ما گاهی در خانه ها تمرین می کنند و سالن های ما حتی یک آب خوردن هم ندارد چه برسد به دیگر تجهیزات.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما