شناسهٔ خبر: 36151128 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سئول: با آمریکا درباره همه مسائل دو کُره مشورت نمی‌کنیم

دولت کره جنوبی در واکنش به فرمان اخیر رهبر کره شمالی درباره مرکز گردشگری «کومگانگ» و ناخرسندی او از سئول، به پیونگ‌یانگ پیشنهاد مذاکره داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، فرمان اخیر «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی برای تخریب تاسیسات «قراضه» کره جنوبی در مرکز گردشگری کومگانگ و انتقادش از مواضع مقام‌های سابق پیونگ یانگ در قبال تور گردشگری کره جنوبی به این مرکز، واکنش دولت کره جنوبی را به دنبال داشته و وزارت اتحاد دو کره، از پیشنهاد مذاکرات در سطح فنی به منظور رایزنی درباره این مرکز گردشگری خبر داده است.

پنج روز بعد از بازدید رهبر کره شمالی از یک مرکز گردشگری این کشور در ۵۰ کیلومتری شهر «سوکچو» کره جنوبی و دستور تخریب برخی از تاسیسات ساخت سئول در این مرکز، یک مقام کره جنوبی امروز دوشنبه گفت که سئول در همه موضوعات مربوط به دو کُره با واشنگتن مشورت نمی‌کند و به تازگی به پیونگ یانگ  پیشنهاد مذاکره داده است.

به نوشته «گلوبال تایمز»، سخنگوی وزارت «اتحاد دو کره» در دولت کره جنوبی از پیشنهاد مذاکرات در سطح فنی به کره شمالی برای حل اختلافات در زمینه تور گردشگری و مرکز کومگانگ خبر داد و گفت که دولت و شرکت «هیوندای آسان» کره جنوبی که در زمینه پروژه تورهای گردشگری بین دو کره مشارکت دارد، نامه‌هایی به طرف‌‌های کره شمالی ارسال کردند.

طبق مفاد این نامه، کره جنوبی پیشنهاد داد که برای صحبت درباره تورهای گردشگری و نگرانی‌های مطرح شده پیونگ یانگ در خصوص مرکز کوهستانی کومگانگ، مذاکراتی در سطح فنی و کاری انجام گیرد.

مرکز گردشگری کوهستانی کومگانگ یکی از دو پروژه اصلی همکاری‌های مشترک سئول و پیونگ یانگ و از نمادهای مهم همکاری دو کُره بوده است. کره جنوبی و شرکت‌های وابسته به این کشور از سال ۱۹۹۸ پروژه ساخت تاسیسات در مرکز کومگانگ و تورهای گردشگری را آغاز کرده بودند اما در سال ۲۰۰۸ و کشته شدن یک گردشگر کره جنوبی به دلیل حضورش در منطقه نظامی، تورهای گردشگری سئول به این منطقه متوقف شدند.

کره شمالی در سال ۲۰۱۰ به دنبال طولانی شدن تعلیق تورهای گردشگری کره جنوبی به کومگانگ، دارایی‌های کره جنوبی را توقیف کرد و دلیل این کار را خلف وعده سئول در زمینه تورهای گردشگری و ساخت مرکز کومگانگ خواند.

«کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی، اول آبان ماه بعد از بازدید از مرکز کومگانگ دستور تخریب برخی از تاسیسات آن را صادر کرد و گفت که این ساختمان‌های قراضه هیچ نشانی از ویژگی‌های ملی کره شمالی و شأن مردم این کشور ندارند.

«لی سانگ مین» سخنگوی وزارت اتحاد دو کره دولت کره جنوبی، در جمع خبرنگاران در سئول گفت که موضع ناگسستنی دولت آن است که همه مسائل و موضوعات بین دو کره از طریق گفت‌و‌گو و رایزنی‌ بین دو طرف رفع شوند.

 این مقام سئول همچنین اعلام کرد، کره جنوبی با توجه به پیشرفت در روابط دو کره و در نظر گرفتن احساسات افکار عمومی و وضعیت تحولات بین‌المللی، به دنبال یافتن راه‌هایی به منظور حل مسائل مرکز کومگانگ است.  
به گفته او موضوع مرکز کومگانگ علاوه بر پروژه تورهای گردشگری بین دو کشور، در زمینه دیدار مجدد خانواده‌های کُره‌ای جدا شده از هم نیز حائز اهمیت است.

لی سانگ مین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه آیا کره جنوبی، آمریکا را در جریان ارسال نامه به کره شمالی قرار داده است، گفت که ارسال این نامه موضوعی نبوده است که با آمریکا درباره آن صحبت شود.

این مقام کره جنوبی البته اعلام کرد، مساله خلع سلاح اتمی کره شمالی و رسیدن به یک صلح پایدار در منطقه، باید از طریق همکاری نزدیک سئول و واشنگتن حاصل شود.

وی افزود، کره جنوبی درباره همه موضوعات بین دو کره با آمریکا مشورت نمی‌کند.

انتهای پیام/م

نظر شما