شناسهٔ خبر: 36141559 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

کارشناس مسائل پولی و بانکی:

بازار ارز نیاز به مدیریت عرضه و تقاضای ارز دارد

رحمانی با اشاره به ثباتی که در مدت اخیر در بازار ارز ایجاد شده است، گفت: این نشان می‌دهد که بازار ارز نیاز به مدیریت عرضه و تقاضای ارز دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، «تیمور رحمانی» شب گذشته (یکشنبه 5 آبان) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما که با موضوع چشم انداز بازار ارز روی آنتن رفت با اشاره به اینکه عوامل مختلفی بر نرخ ارز تاثیر می‌گذارد گفت: با توجه به همه عوامل باید به نرخ بنیانی برسیم که اختلاف نظر اندکی پیرامون آن باشد و این نرخ بنیانی کم و بیش همان قیمت کنونی بازار است.

 

کارشناس مسائل پولی و بانکی با بیان اینکه مهم این است که مدتی است بازار ارز باثبات شده است، ادامه داد: این نشان می‌دهد که بازار ارز نیاز به مدیریت عرضه و تقاضای ارز دارد.

 

وی با اشاره به اینکه چند ماهی است که با وجود حوادث تاثیر گذار همچون حمله به نفتکش و اتفاقات سوریه شاهد تغییر جهش گونه در بازار ارز نبودیم، گفت: برای فعالان اقتصادی هم ثبات بازار  مهم است. طی چند ماه اخیر بعضی کشورها در روابط با ایران تجدیدنظر کرده اند و فشارها کمتر شده است.

 

رحمانی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی اگر اصرار به پایین آوردن نرخ ارز باشد دولت متهم به دستکاری نرخ و دخالت در بازار می شود، گفت: بلومبرگ در گزارشی اعلام کرده است ایران ارزش پول ملی خود را تقویت کرده که قدرت چانه زنی را در مذاکرات افزایش دهد که این تاثیر مثبتی برای اقتصاد ما دارد.

 

وی با تاکید بر اینکه صادرات غیرنفتی به شرطی اتفاق می افتد که سودآور باشد، افزود: اگر دستکاری تصنعی در نرخ ارز کنیم نفع صادرات را افراد دیگری می برند نه صادرکننده. در شرایطی که به شدت نیاز به توسعه صادرات غیرنفتی داریم صلاح نیست به دنبال کاهش نرخ ارز باشیم.

 

کارشناس مسایل پولی و بانکی مهمترین ابزار کنترل نرخ ارز را کنترل خروج سرمایه دانست و گفت: بانک مرکزی برای مقابله با فشار تورمی، لازم است که این کار را انجام دهد. در سال گذشته عامل اصلی گرانی نیروی رشد نقدینگی بود. اگر افراد حقیقی و حقوقی پیش بینی کنند تورم ادامه دارد، تقاضای سفته بازی در بازار ارز ایجاد می شود اما اگر چشم اندازی ایجاد کنیم که تورم رو به کاهش است سفته بازی کاهش می یابد.

 

رحمانی با بیان اینکه اگر تورم را کنترل نکنیم نگرانی در مورد بازار ارز ادامه دارد، افزود: تورم نقطه به نقطه برای پنجمین ماه متوالی کاهش یافته و اگر ادامه داشته باشد تورم متوسط سالیانه هم روبه کاهش می رود. اکنون که خروج سرمایه کنترل شده است اگر کنترل تورم هم انجام گیرد؛ ثبات بازار ارز ادامه می یابد  اقتصاد کشور روبه بهبود می رود و از رکود خارج می شود.

 

وی بر این نکته تاکید داشت که بازار ارز دیگر سودآور نیست و کم و بیش ثبات دارد. نرخ تورم یک سال پیش رو مهم است، اگر تورم نقطه به نقطه تا آخر سال همین روند کاهشی داشته باشد، نرخ تورم سالیانه کشور از عدد ۳۰درصد خیلی کمتر می شود.

 

رحمانی با اشاره به لزوم کنترل تورم گفت: تا وقتی که رشد نقدینگی را کنترل نکرده ایم کاهش نرخ ارز با ریسک روبروست./

نظر شما