شناسهٔ خبر: 36141558 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

کارشناس مسائل پولی و بانکی:

پایین آوردن نرخ ارز ممکن است به صادرات لطمه بزند

ندری در خصوص لزوم حفظ نرخ ارز در سطح ۱۱ هزار تومان کنونی استدلال کرد و گفت: پایین آوردن نرخ ارز ممکن است به صادرات لطمه بزند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، «کامران ندری» شب گذشته (یکشنبه 5 آبان) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما که با موضوع چشم انداز بازار ارز روی آنتن رفت با اشاره به اینکه بازار به ثبات قابل قبولی رسیده است و ما در حال حاضر نگرانی جدی نداریم، اما باید دید که سیاستگزار پولی کشور چه نرخی را برای اقتصاد کشور در نظر می گیرد.

 

کارشناس مسائل پولی و بانکی در خصوص لزوم حفظ نرخ ارز در سطح ۱۱ هزار تومان کنونی استدلال کرد و گفت: پایین آوردن نرخ ارز ممکن است به صادرات لطمه بزند. در این شرایط محدودیت های واردات اجتناب ناپذیر است و تلاش برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به درستی انجام گرفته است. بازگشت ارز صادراتی مطلوب نیست اما یکی از کارهای خوب بانک مرکزی این بود که اجازه داد نرخ  ارز در سامانه نیما افزایش یابد تا انگیزه بازگشت ارز صادرات برای صادرکنندگان بیشتر شود.

 

ندری با بیان این که در شرایط تحریم چاره‌های جز محدود کردن واردات نداریم، گفت: تلاش بانک مرکزی برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات قابل ستایش است و یکی از اقدامات خوب بانک مرکزی این بود که اجازه داد نرخ ارز نیمایی افزایش پیدا کند.

 

وی تصریح کرد: برای افزایش صادرات غیر نفتی و حفظ آن باید نیم نگاهی هم به افزایش اسمی نرخ ارز داشته باشیم.

 

وی با تاکید بر اینکه بازار ارز را نمی توان رها کرد باید مدیریت شود، گفت: ثبات بازار مهم است. در جاهایی که نمی توان نرخ ارز را ثابت نگه داشت حداقل باید برای فعالان اقتصادی قابل پیش بینی باشد. ثبات ایجاد شده مناسب است اگر نرخ ارز از این میزان کمتر شود ممکن است به صادرات ضرر بزند. نرخ ۱۱ هزار تومانی دلار با شرایط فعلی سازگاری دارد.

 

کارشناس مسائل پولی و بانکی با اشاره به این که نرخ تورم تاثیر منفی بر صادرات دارد نسبت به نرخ رشد بالای نقدینگی ابراز نگرانی کرد و گفت:  حال حاضر نرخ بالای رشد نقدینگی نگران کننده است. نگرانی های در مورد کسری بودجه داریم که می تواند سبب شود نرخ رشد نقدینگی بالاتر رود.  این ۲ هزار هزار میلیارد تومان  نقدینگی کشور، دارایی عده ای است در بهترین حالت منفی ۱۰ درصد برای آنها سود دارد.

 

وی با بیان اینکه بانک مرکزی باید تمرکز خود را  روی کنترل نقدینگی بگذارد، ادامه داد: همچنین بحث تقاضا برای نقدینگی هم مسئله مهم دیگری است که باید به آن توجه شود، اگر مردم بخواهند نقدینگی در اختیار خود را سریع به بازارهای دیگر ببرند باز هم تلاطم در اقتصاد کشور ایجاد می شود./

 

نظر شما