شناسهٔ خبر: 36134839 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

آخرین اخبار از هلاکت ابوبکر بغدادی، رهبر داعش

شبکه الجزیره قطر از کشته شدن ابوبکر البغدادای، رهبر گروه تروریستی داعش خبر داد. در همین حال مجله خبری نیوزویک مدعی شد که البغدادی خودش را منفجر کرده است.

صاحب‌خبر -
رسانه‌های آمریکایی گزارش کرده‌اند که ارتش ایالات متحده آمریکا عملیاتی را بر علیه ابوبکر البغدادی، رهبر داعش انجام داده است. البته هنوز به صورت رسمی این ادعا تایید نشده است.

کاخ سفید گفته است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا یک "بیانیه بسیار مهم" را امروز اعلام خواهد کرد، اما اطلاعات و جزییات بیشتری اعلام نکرده است. آقای ترامپ، نیز در توییتی نوشت که "یک اتفاق خیلی بزرگ همین الان بوقوع پیوست".

برخی مقامات رسمی آمریکا که نام آنها توسط رسانه‌های این کشور منتشر نشده، گفته‌اند که نیروهای ارتش این کشور روز شنبه در شمال غربی سوریه به محل اقامت ابوبکر البغدادی حمله کرده‌اند.

نشریه نیوزویک نوشته است که این حمله توسط نیروهای عملیات ویژه و پس از دریافت "اطلاعات قابل اتکا" انجام شده است.

مقامات آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که چنین عملیاتی صورت پذیرفته، اما خبرهای منتشر شده در خصوص کشته شدن البغدادی را تایید نکردند.

در گذشته نیز خبرهایی مبنی بر کشته شدن رهبر داعش منتشر شده بود.

کاخ سفید تاکنون در مورد انجام این عملیات و یا نتیجه آن چیزی را تایید نکرده است.

قرار است ترامپ ساعت ۱ ظهر به وقت لندن صحبت کند.


رویترز: ایران در جریان کشته شدن بغدادی قرار گرفت

خبرگزاری رویترز به نقل از دو مسئول ایرانی مدعی شد که منابع سوری کشته شدن ابوبکر بغدادی سرکرده گروه تررویستی داعش در سوریه را به تهران خبر داده اند.

رویترز افزود: ایران توسط مسئولان سوری که در جریان اطلاعات میدانی قرار دارند، از کشته شدن بغدادی مطلع شده است.

این خبرگزاری افزود که مسئول دوم ایرانی صحت این اطلاعات را تایید کرده است.

همین خبرگزاری همچنین گزارش داد: منابع عراقی اعلام کرده اند که هلاکت بغدادی از داخل سوریه برای آنها تایید شده است.

مشارکت سازمان اطلاعات عراق در شناسایی محل اختفای رهبر داعش

تلویزیون رسمی عراق اعلام کرد که سازمان اطلاعات این کشور در تعیین مکان اختفای البغدادی کمک کرده است.

به گزارش اسکای نیوز، دولت عراق امروز یکشنبه اعلام کرد که از طریق سوریه از مرگ رهبر داعش مطلع شده است.

همچنین تلویزیون رسمی این کشور با اعلام جزئیاتی از عملیات تاکید کرد که سازمان اطلاعات عراق در کشف محل اختفای ابوبکر البغدادی سهیم بوده است.

تلویزیون عراق و منابع نظامی آمریکایی گزارش دادند که این عملیات یک ساعت و نیم به طول انجامید و در جریان آن البغدادی و ۸ تن از همراهانش کشته شدند. این درحالی است که المیادین به نقل از منابعی در سوریه گزارش داده عملیات بیش از سه ساعت به طول انجامیده است.

به گزارش تلویزیون عراق این عملیات توسط ۸ بالگرد آمریکایی در نخستین ساعات امروز در محل اختفای البغدادی در روستای باریشا در منطقه حارم در شمال شرق ادلب صورت گرفت که این منطقه تحت سلطه النصره بوده است.

تلویزیون عراق همچنین اعلام کرده که تصاویری از حمله هوایی به محل اختفای رهبر داعش که به مرگ وی انجامید را منتشر خواهد کرد.


همچنین دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که نیروهای آمریکایی تلاش داشتند البغدادی را زنده بازداشت کنند اما وی قبل از بازداشت خود را منفجر کرد.

طبق اعلام دیده‌بان حقوق بشر سوریه ۸ بالگرد آمریکایی از شمال شرقی حلب راس ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه بامداد امروز  به پرواز درآمده و با همراهی یک هواپیمای جنگی به محل اختفای البغدادی حمله کردند و با نیروهای اطراف منزل البغدادی درگیر شدند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که در این عملیات ۹ تن از جمله البغدادی و همسرش و چند کودک کشته شدند.

علاوه بر این اعلام شده بالگردهای آمریکایی از پایگاه اینجرلیک ترکیه وارد سوریه شدند.

شاهدان عینی نیز گزارش دادند که نیروهای آمریکایی یک جسد را با خود از محل حمله برده‌اند.

شبکه خبری فاکس نیوز گزارش داد، بین ۵۰ تا ۷۰ نیروی آمریکایی در این عملیات که به کشته شدن ابوبکر البغدادی انجامید، مشارکت داشتند و علاوه بر آزمایش دی‌ان‌ای، ویژگی‌های چهره‌ البغدادی هم شناسایی شده و مشخص شده است که فرد کشته شده در این حمله رهبر داعش بوده است.

ابوبکر البغدادی کیست؟


رهبر داعش بعنوان فردی که بیشتر از همه تحت تعقیب و پیگرد بوده شناخته می‌شود. در اکتبر سال ۲۰۱۱، ایالات متحده رسما او را بعنوان "تروریست"‌ معرفی کرد و جایزه ۱۰ میلیون دلاری برای هر نوع اطلاعاتی که منجر به دستگیری یا مرگ او شود تعیین کرد. نام واقعی وی ابراهیم عواد ابراهیم البدری است.

البغدادی بعنوان فردی که بسیار منظم و سازمان یافته بوده و تاکتیک‌های جنگی‌اش بی‌رحمانه است، شناخته می‌شود..

تصور می‌شود که بغدادی متولد سال ۱۹۷۱ در شهر سامرا در شمال بغداد باشد.

طبق گزارش‌ها، او در حوالی زمان حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ از روحانیون مسجد شهر بوده است. برخی بر این باورند که او در زمان حکومت صدام حسین هم یک پیکارجوی جهادی بوده است.

بعضی دیگر می‌گویند که او در خلال چهار سالی که در اردوگاه بوکا زندانی بود، به تندروی روی آورد. اردوگاه بوکا در جنوب عراق جایی بود که آمریکایی‌ها بسیاری از فرماندهان القاعده را در آنجا محبوس می‌کردند.

او در سال ۲۰۱۰ و پس از کشته شدن ابومصعب الزرقاوی، رهبری القاعده عراق را در دست گرفت. القاعده عراق یکی از گروه‌هایی بود که بعدا داعش را تشکیل دادند. بغدادی در جریان تلاش‌های بی‌سرانجام برای اتحاد با جبهه نصرت در سوریه موقعیت برجسته‌ای پیدا کرد.

داعش در ابتدای سال ۲۰۱۹ ویدیویی را منتشر کرد که گفت تصاویر جدید البغدادی است. از ۲۰۱۴ که البغدادی در شهر موصل خلافت خود بر گروه دولت اسلامی اعلام کرد، تصویری از وی منتشر نشده بود.

نظر شما