شناسهٔ خبر: 36134594 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اقامه عزای رسول مهربانی و سبط اکبرشان در بام ایران

بیست و هشتم صفر هر سال ملت ایران در رثای پیامبر اعظم اسلام (ص) و سبط گرانقدرشان در سوگ می‌نشینند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، بیست و هشتم صفر هر سال ملت ایران در رثای پیامبر اعظم اسلام (ص) و سبط گرانقدرشان در سوگ می‌نشینند.

در همه استان‌های ایران اسلامی عزای روز بیست و هشتم صفر با شوری وصف‌ناپذیر برگزار می‌شود تا بار دیگر عشق و ارادت مردم شیعه این خطه به آل‌الله نمایان شود.

بیست و هشتم صفر در چهارمحال و بختیاری با عنوان چهل‌هشتم معروف است، چهل هشتم یعنی چهل و هشت روز بعد از شهادت امام حسین(ع) در روز عاشورا، مردم استان این روز را با برپایی هیأت‌های عزاداری و پخت نذری گرامی می‌دارند.

در سال‌های اخیر همزمان با ایام سوگواری پیامبر بزرگ اسلام (ص) و شهادت مظلومانه حضرت امام حسن مجتبی (ع) و در آستانه شهادت امام رضا(ع) رسمی توسط هیأت‌های مذهبی، مساجد و حسینه‌ها به راه افتاده است و آن اعزام عزاداران به سفر زیارتی مشهد مقدس است.

همچنین در روز بیست و هشتم صفر در مسیر حرکت عزاداران موکب‌هایی جهت پذیرایی از آن‌ها برپا می‌شود.

برپایی مراسم‌هایی ازجمله روضه‌خوانی، سخنرانی و نوحه‌خوانی در مساجد و همچنین محافل عزاداری خانگی در دهه آخر ماه صفر از دیگر برنامه‌هایی است که در چهارمحال و بختیاری انجام می‌شود.

قربانی کردن در سر راه دسته‌های عزاداری رسمی است که از قدیم در میان مردم چهارمحال و بختیاری مرسوم بوده است و مردم با گوشت قربانی غذایی آماده کرده و آن را در بین عزاداران توزیع می‌کنند.

در این روز هیأت‌های عزاداری با تجمع در محل بقاع متبرکه و امام‌زادگان به عرض ارادت به ساحت مقدس حضرت محمدمصطفی (ص) و حضرت امام حسن مجتبی (ع) می‌پردازند.

ناگفته نماند همچون سایر نقاط کشور زیارت پیامبر اسلام (ص) یا همان ازبعید نیز در مساجد و مصلی‌های شهرهای مختلف چهارمحال و بختیاری قرائت می‌شود.

انتهای پیام/68020/م

نظر شما