شناسهٔ خبر: 36074676 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

جزئیات توافق تاریخی اردوغان و پوتین درباره شمال سوریه/ پایان عملیات نظامی ترکیه در سوریه

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه بعد از دیدار با همتای ترکیه‌ای خود گفت که با رئیس‌جمهور ترکیه بر سر حل و فصل درگیری‌ها در مرز ترکیه و سوریه به توافق دست یافته است.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه بعد از دیدار با همتای ترکیه‌ای خود در کنفرانس خبری مشترک با اردوغان گفت که تمامیت ارضی سوریه باید رعایت شود.
وی تصریح کرد: که با رئیس‌جمهور ترکیه بر سر حل و فصل درگیری‌ها در مرز ترکیه و سوریه به توافق دست یافته است.
پوتین بیان داشت: بعد از همکاری طولانی تصمیمی برای حل و فصل مسئله مرز ترکیه و سوریه گرفته شده است.
رئیس‌جمهور روسیه گفت: «ما معتقدیم که تحولات میدانی نباید بر کمیته قانون اساسی سوریه اثر بگذارند.»
او همچنین گفت که از جامعه بین‌المللی می‌خواهد از بازگشت آوارگان حمایت کند. پوتین گفت: «آوارگان باید در اسرع وقت به سرزمین‌هایشان برگردند.»
پوتین در بخش دیگری از سخنانش گفت مهم است که تروریست‌ها از عملیات نظامی ترکیه در سوریه سوءاستفاده نکنند.
«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در کنفرانس خبری مشترک با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه گفت که در این دیدار بر توسعه روابط دوجانبه و افزایش حجم مبادلات تجاری و استفاده از ارزهای دو کشور تاکید شد.
وی که در سوچی روسیه صحبت می‌کرد، افزود: « تلاش می‌کنیم تمامیت ارضی سوریه حفظ شده و هیچگونه چشم طمعی به اراضی سوریه نداریم.»
رئیس جمهور ترکیه اضافه کرد: «از چندین سال پیش حداکثر تلاش خود را برای ایجاد راه‌حل های ریشه ای برای بحران سوریه به کار بستیم.»
وی گفت: «به دنبال تقویت شرایط کنونی در ادلب و حمایت از زیرساخت‌ها در این منطقه برای تقویت امنیت هستیم.»
اردوغان اضافه کرد که در دیدار با پوتین عملیات چشمه صلح و اهدافش در پاکسازی مرزها از تمامی گروه‌های تروریستی تشریح شد.
رئیس جمهور ترکیه گفت: « در این دیدار به توافقی تاریخی برای جلوگیری از گسسته شدن اراضی سوریه دست پیدا کردیم و اسنادی را با روسیه امضا کردیم که بر اساس آن، شبه‌نظامیان کرد از تمامی مرزهای منطقه امن تا عمق 30 کیلومتر طی 150 ساعت عقب نشینی کنند که این عقب نشینی شامل تل رفعت و منبج به طور کامل نیز می‌شود.»
اردوغان در ادامه اضافه کرد که سران ترکیه و روسیه امیدوار هستند که صلح و ثبات به سرزمین‌های سوریه بازگردد.

جزئیات توافق تاریخی اردوغان و پوتین درباره شمال سوریه
روسای جمهور ترکیه و روسیه بعد از دیداری چند ساعته در شهر سوچی به توافقی در خصوص شمال سوریه دست پیدا کردند.
«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه و «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه روز چهارشنبه اعلام کردند به توافقی در خصوص شمال سوریه دست پیدا کرده‌اند.
متن کامل توافق ترکیه و روسیه درباره شمال سوریه به زبان انگلیسی منتشر شده است. ترجمه این متن در زیر آمده است:
1- دو طرف بر تعهد خود برای حفظ اتحاد سیاسی و تمامیت ارضی سوریه و محافظت از امنیت ترکیه تأکید کردند.
2- آنها بر عزم خود برای مبارزه با تروریسم در تمامی اشکال و جلوه‌های آن و جلوگیری از برنامه‌های تجزیه‌طلبانه در شمال سوریه تأکید کردند.
3- در این راستا، وضعیت فعلی ایجاد شده در منطقه عملیات «چشمه صلح» که تل‌ابیض و رأس العین تا عمق 32 کیلومتری را تحت پوشش قرار می‌دهد، حفظ خواهد شد.
4- هر دو طرف بر اهمیت توافق آدانا تأکید دارند. دولت روسیه، اجرای توافق آدانا را در شرایط فعلی تسهیل خواهد کرد.
5- از ساعت 12:00 ظهر تاریخ 23 اکتبر 2019، پلیس نظامی روسیه و نیروهای حفاظت مرزی سوریه وارد سمت سوری مرز ترکیه -سوریه، در خارج از منطقه عملیات چشمه صلح خواهند شد تا خروج عناصر YPG و سلاح‌های آنها تا عمق 30 کیلومتری از مرز ترکیه-سوریه را تسهیل کنند که این مسئله باید در 150 ساعت آینده نهایی شود. در آن زمان، گشت مشترک روسیه و ترکیه در غرب و شرق منطقه عملیات چشمه صلح تا عمق 10 کیلومتری، به استثنای شهر قامشلی آغاز خواهد شد.
6- همه عناصر YPG و سلاح‌های آنها از منبج و تل‌رفعت خارج خواهند شد.
7- هر دو طرف تدابیر لازم را برای جلوگیری از نفوذ عناصر تروریست به کار خواهند بست.
8- تلاش‌های مشترک برای تسهیل بازگشت پناه‌جویان به شکلی ایمن و داوطلبانه انجام خواهد شد.
9- یک ساز و کار مشترک نظارتی و راستی‌آزمایی برای نظارت بر اجرای این تفاهم‌نامه و هماهنگی‌ها برای آن تشکیل خواهد شد.
10- دو طرف تلاش‌های برای یافتن یک راهکار سیاسی ماندگار برای پایان دادن به درگیری‌های سوریه در چارچوب روند آستانه را ادامه خواهد داد و از فعالیت کمیته قانون اساسی حمایت خواهند کرد.

عملیات گشت‌زنی روسیه در شهر منبج سوریه آغاز شد
به دنبال توافق ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان روسای جمهور روسیه و ترکیه، نماینده پلیس نظامی روسیه از آغاز عملیات گشت‌زنی در منبج سوریه خبر داد.
بنابر گزارش اسپوتنیک، یکی از مقامات پلیس نظامی روسیه گفته نیروهای این کشور که به استان ادلب سوریه اعزام شده‌اند؛ عملیات گشت‌زنی در شهر منبج را آغاز کرده‌اند.
وی خاطرنشان کرده، مسیر گشت‌زنی در امتداد خط مقدم نیروهای مسلح سوریه و به فاصله چندین کیلومتر از روستای «قیراطه» در حاشیه رودخانه «ساجور» و نزدیک به مدخل ورودی فرات است.
به گفته این مقام آگاه، عملیات گشت‌زنی در این منطقه پیشتر با نظامیان آمریکایی بوده است که از 10 روز قبل و همزمان با آغاز عملیات ترکیه در شمال شرق سوریه، از آن خارج شدند.
وی همچنین از انجام عملیات گشت‌زنی در جنوب شرق قیراطه و نزدیک «قرا قوزک» واقع در ساحل سمت چپ رود فرات و مجاور با پل و جاده‌ای خبر داده که به موصل عراق می‌رسد و در 60 کیلومتری جنوب شرق الرقه قرار دارد.

پایان عملیات نظامی ترکیه در سوریه
وزیر امور خارجه روسیه خبر داد که عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه با عنوان «چشمه صلح» در پی توافق مسکو و آنکارا پایان یافت.
بنابر گزارش خبرگزاری ریانووستی روسیه، «سرگئی لاوروف» سه شنبه شب در جمع خبرنگاران در سوچی روسیه این مطلب را بیان کرد و گفت که همه چیز به خروج نیروهای کرد بستگی دارد.

ترکیه: نیازی به ادامه عملیات در سوریه نیست
وزارت دفاع ترکیه پس از پایان مهلت آتش‌بس موقتی که از 5 روز پیش آغاز شده بود اعلام کرد نیازی به آغاز مجدد عملیات در سوریه وجود ندارد.
وزارت دفاع ترکیه، در پایان مهلت آتش‌بسی که از 120 ساعت پیش در شمال سوریه آغاز شده بود گفت که نیازی به آغاز مجدد عملیات در آن منطقه نیست.
وزیر دفاع ترکیه بامداد چهارشنبه (به وقت تهران) گفت: «در این مرحله هیچ نیازی به انجام عملیات جدید نیست.»

ترکیه: آمریکا عقب‌نشینی کامل کردها از شمال شرق سوریه را تایید کرد
وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که آمریکا خروج کامل شبه‌نظامیان کرد از منطقه امن در شمال شرق سوریه را به اطلاع آنکارا رسانده است.
به گزارش خبرگزاری آناتولی، وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که آمریکا بامداد چهارشنبه و در پایان مهلت 120 ساعته توافق آتش‌بس موقت، عقب‌نشینی کامل نیروهای حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) و یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) را به اطلاع آنکارا رسانده است.
وزارت دفاع ترکیه یادآوری کرد که در حال حاضر نیازی به اقدام نظامی در شمال شرق سوریه خارج از منطقه عملیات فعلی نیست.
وزارت دفاع ترکیه با تاکید بر اینکه آنکارا هرگز اجازه نخواهد داد کریدور تروریستی در مرزهای جنوبی‌اش تشکیل شود، افزود: ترکیه با قاطعیت به مبارزه با تروریسم ادامه خواهد داد.
ساعاتی قبل رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با اعلام اتمام مهلت توافق آتش‌بس، گفته بود که آمریکا به طور کامل به تعهدات خود عمل نکرده است.
اردوغان تاکید کرد که با توجه به اتمام این مهلت، ترکیه اقدام‌های لازم را برخواهد داشت، و افزود: اگر مماشات کنیم، راه را برای سازمان‌های تروریستی باز کرده‌ایم.



نظر شما