شناسهٔ خبر: 36070727 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

چانه‌زنی سخت اردوغان با پوتین درباره سوریه

صاحب‌خبر -

مذاکرات روسای جمهوری روسیه و ترکیه با هدف بررسی آخرین تحولات سوریه در اقامتگاه بوچاروف روچی ولادیمیر پوتین در شهر بندری سوچی آغاز شده است و بدون حضور خبرنگاران  آغاز شد. پوتین در ابتدای مذاکرات، وضعیت مناطق مرزی سوریه و ترکیه را حساس خواند و مذاکره در این مورد را مهم و لازم ارزیابی کرد. وی ابراز امیدواری کرد: روسیه و ترکیه بتوانند با توجه به روابط رو به رشد خود در سالهای اخیر، نقش خود را در حل‌وفصل همه مسائل ایفا کنند و پاسخی برای همه مسائل حتی پیچیده‌ترین موضوعات بیابند. «رجب طیب اردوغان» نیز ابراز امیدواری کرد به توافقی مفید برای همه دست یابند.وی اضافه کرد: «از پوتین تشکر می‌کنم به تصورم این دیدار برای کشورهای ما و منافع دو کشور بسیار مفید خواهد بود و در تقویت روابط و ارتباطات میان ما مثمرثمر واقع خواهد شد. این دیدار زمینه بررسی جزئیات تمام مسائل را فراهم می‌کند و ما به عملیات چشمه صلح ادامه می‌دهیم.» «دمیتری پسکوف» سخنگوی رئیس جمهوری روسیه درباره این دیدار به خبرنگاران گفت: مذاکرات مشروح و پیچیده خواهد بود و سریع پیش نخواهد رفت.
اردوغان پیش از سفر به مسکو گفته بود که ترکیه همواره بر تمامیت و وحدت ارضی سوریه تاکید کرده است و با روسیه برای حفاظت از تمامیت ارضی سوریه و پایان دادن به تروریسم در شمال سوریه همکاری می‌کند.
اردوغان درباره زمان پایان عملیات موسوم به «چشمه صلح» در شمال سوریه گفت: مهلت ارائه شده به تروریست‌ها رو به پایان است. عملیات نظامی تا عقب نشینی کامل تروریست‌ها ادامه دارد و تاکنون بیش از ۷۰۰ تروریست از شمال سوریه خارج شده‌اند و این عقب نشینی ادامه دارد. رئیس جمهوری ترکیه همچنین درباره مواضع ایران در قبال عملیات نظامی در شمال سوریه گفت: ایران ، ترکیه و روسیه سه طرف کنفرانس سوچی بودند. ما در نشست‌های آستانه و سوچی با همدیگر همکاری داشتیم و کشورهای ضامن در این نشست بودیم اما اخیرا شاهد اقدامات و رویکردها و اظهاراتی «اشتباه» از سوی برخی‌ها در ایران بودیم که «ناامید کننده» است.
رایزنی های محرمانه آنکارا با دمشق
برخی مسؤولان ترکیه فاش کردند با وجود خصومتی که آنکارا از مدت‌ها قبل با بشار اسد دارد، کشورشان از طریق کانال‌های محرمانه‌ رایزنی‌هایی را با دولت سوریه برای ممانعت از درگیری مستقیم در شمال شرق سوریه آغاز کرده است. یک مسؤول امنیتی ترکیه گفت: ما مدت‌هاست برای جلوگیری از هرگونه مشکلی در میدان درگیری درباره مسایل نظامی و اطلاعاتی با سوریه در ارتباط هستیم.
وی افزود: اولین رایزنی مربوط به تنش در شمال غرب سوریه (جبهه ادلب) بود؛ مساله‌ای جدا از آنچه این روزها در شمال شرق سوریه در حال وقوع است، آن تنش زمانی ایجاد شد که نیروهای سوری تحت حمایت روسیه حمله‌ای را به ادلب که نیروهای ترکیه در آنجا مستقر بودند، آغاز کردند. این مسؤول ترکیه‌ای ادامه داد: رایزنی با سوریه تا حد زیادی از طریق روسیه انجام شد اما گاهی نیز این رایزنی به صورت مستقیم میان ترکیه و سوریه برای جلوگیری از وقوع درگیری مستقیم میان سربازان دو طرف انجام شد. 

نظر شما