شناسهٔ خبر: 36030341 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در چارچوب اجرای توافق آتش بس

شبه نظامیان کُرد سوریه از شهر مرزی راس العین خارج شدند

تهران-ایرنا-خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) روز یکشنبه از خروج «نیروهای دموکراتیک سوریه» به رهبری کردها، از شهر مرزی راس العین (کوبانی) در شمال این کشور خبر داد. به دنبال این خروج، نیروهای ترکیه و شبه نظامیان سوری همپیمان این کشور در این شهر مستقر شدند.

صاحب‌خبر -

پیش از این نیز منابع مطلع از مخالفان مسلح سوریه به خبرنگار شبکه خبری «روسیا الیوم» گفتند که «یگان های مدافع خلق» که ساختار نظامی «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) را تشکیل می دهد، از شهر راس العین خارج شدند و به سمت استان الحسکه حرکت کردند.

«مظلوم عبدی» فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه، روز گذشته مدعی شد که ارتش ترکیه در خروج نظامیان کرد از راس العین مانع تراشی می کند.

وی هشدار داد که عدم پایبندی به توافق آتش بس به منزله توطئه چینی علیه آن است. 

ترکیه با رد این اتهام، اعلام کرد که طرف آمریکایی همه اطلاعات لازم را درباره راه های امن جهت عقب نشینی یگان های کُرد در اختیار انها قرار داده است.

در همین حال، «ردور خلیل» مقام ارشد نیروهای دمکراتیک سوریه دیروز گفته بود، نیروهای آنها طبق توافق و پس از تخلیه غیرنظامیان از شهر محاصره شده راس العین، از منطقه مرزی سوریه با ترکیه عقب نشینی خواهند کرد.  

این برای اولین بار است که نیروهای مستقر در مناطق کردنشین شمال سوریه به صورت علنی اعلام عقب نشینی از مناطق مرزی می کنند. 

«مایک پنس» معاون رئیس جمهوری آمریکا شامگاه پنجشنبه از توافق ترکیه و آمریکا برای برقراری آتش‌بس موقت در شمال‌ شرق سوریه خبر داد.

توقف کامل حملات، دادن مهلت ۱۲۰ ساعته به شبه نظامیان کرد سوریه برای خروج از مناطق مرزی به عمق ۲۰ مایلی به سمت جنوب، از مفاد این توافقنامه است.

این در حالی است که منابع خبری اعلام کردند، با وجود اعلام توافق آتش بس میان ترکیه و نیروهای کرد در شمال سوریه، این توافق از سوی هر دو طرف بارها نقض شده است.

نظر شما